Sollicitanten zeer bewust van imago op Facebook & co

Uit onderzoek van de Nederlandse vacaturesite Jobbird.com blijkt dat werkzoekenden zich tijdens het solliciteren zeer bewust zijn van hun gedrag op sociale media zoals Facebook en Twitter.
#

Volgens de studie van Jobbird.com houden sollicitanten er rekening mee dat potentiële werkgevers hen tijdens het sollicitatieproces screenen op het internet. Iets minder dan de helft (46 procent) van de werkzoekenden probeert zich om deze reden op een professionele manier te presenteren op sociale media. 40 procent schermt zelfs alle profielen helemaal af, zodat onder meer berichten en foto's op Facebook etc. niet kunnen worden bekeken.

Ongepast?

Het onderzoek van Jobbird.com wijst verder uit dat slechts een kleine minderheid (11 procent) van de werkzoekenden tijdens het solliciteren totaal geen rekening houdt met de inhoud van zijn of haar profielen op social media. Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com: “Goed om te lezen dat kandidaten zich bewust zijn van hun social mediagebruik. De meeste recruiters en werkgevers screenen sollicitanten immers online en creëren daarmee een bepaald beeld van een kandidaat. Van half naakte foto’s wordt niemand blij.”

(nm) 

3 januari 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook