Zweeds bedrijf plant chip in bij werknemers
Veel bedrijven werken al met een speciale ID-kaart of andere ID-technologie die een sleutelbos overbodig maken. Dit Zweedse bedrijf gaat een stapje verder.
De personeelsadministratie heeft de afgelopen jaren een enorme evolutie doorgemaakt. Waar een afdelingshoofd vroeger op een fiche de aanwezigheden noteerde, op een groot bord de werkplanning uittekende, en de prestatiestaat met de gewerkte uren naar het loonsecretariaat bracht, verloopt dat alles nu bijna automatisch.
Tegenwoordig werken vele bedrijven met gesofisticeerde badges om toegang tot de werkplaats te verschaffen en de werktijden te registreren. Andere procedures, zoals verlofaanvragen of loonadministratie, gebeuren doorgaans online. Een hele vooruitgang, maar nog niet op het niveau van de nabije toekomst.
Het familiebedrijf GPS uit Genk, al 30 jaar actief in technologie en software voor personeelsadministratie, gaat nu nog een stap verder. Als eerste in de sector is er een app gemaakt waarmee werknemers alle vereiste procedures eenvoudig kunnen uitvoeren en opvolgen. “De belangrijkste innovatie is dat de smartphone de prikklok gaat vervangen”, zegt CEO Roger Lambie.
“In plaats van je aan te melden op het werk, zal je aanwezigheid automatisch geregistreerd worden. Dat is bijvoorbeeld erg handig voor mensen die thuis, in buitendienst of bij klanten werken, zoals vertegenwoordigers, onderhoudstechnici, ICT-consultants of poetsvrouwen. Met enkele tikken op hun telefoon melden ze zich ergens aan, en via geolocatie wordt hun aanwezigheid, en dus ook de aanvang van de werktijd, bevestigd. Op die manier worden de werktijden exact geregistreerd en krijgt de klant een factuur voor de daadwerkelijke gepresteerde uren. Stel dat een vergadering in de avonduren bij de werktijd moet geteld worden, kan dat met de app eenvoudig vastgesteld en toegevoegd worden. Hetzelfde voor een pauze die door omstandigheden uitloopt, en in mindering van de prestaties kan worden gebracht.”
De persoonlijke registratie heeft als bijkomend voordeel dat fraude, vergissingen of technische storingen met de badge, verleden tijd zijn. “De badge zal niet meer worden doorgegeven en er kan moeilijk twijfel bestaan over de identiteit van de gebruiker”, aldus nog Roger Lambie.
“Biometrische gegevens laten geen ruimte voor twijfel. Zo weet je bijvoorbeeld in geval van brand exact wie zich binnen bevindt, en zelfs waar hij zich ophoudt. Dat is veel duidelijker dan het aantal geregistreerde badges.” GPS maakt zich sterk dat de privacy van de werknemers goed wordt bewaakt. “Het is niet omdat we gebruik kunnen maken van geolocatie, dat de werknemers permanent traceerbaar zijn. Evenmin kunnen mensen in hun vrije tijd door de werkgever kunnen gevolgd worden.”
De app, die al een half jaar intensief wordt getest door 6.000 gebruikers, heeft nog veel meer functionaliteiten om het zowel werknemer als werkgever veel gemakkelijker te maken. “Zo kan je op je telefoon heel eenvoudig een verlofaanvraag naar je overste sturen, de werkplanning bekijken of je totaal van gewerkte uren opvragen”, vertelt Sanne Lambie. “In feite zit de hele hr-administratie in dit systeem verwerkt.”
De nieuwe app maakt het makkelijk om de bepalingen over wendbaar werk in de zogenaamde Wet Peeters toe te passen. Kristof Lambie legt uit: “Op voorstel van minister Kris Peeters wordt onder meer het mogelijk om glijdende of variabele werkuren te hanteren. De werknemers kunnen volgens afspraak met hun baas vroeger of later arriveren en vertrekken. Bovendien kan er in functie van de drukte, ook per week of maand meer of minder dan het normale uurrooster gepresteerd worden. Met onze app wordt het wettelijk kader, dat er nu is, gebruiksvriendelijk toegepast. Uitbetaling van overloon, inhaalrust, glijtijden, de CAO-afspraken,… We zorgen dat het allemaal volgens de strenge en voortdurend wijzigende voorschriften verloopt, zonder dat werknemers en werkgevers zich zorgen moeten maken. Ze worden als het ware ‘ontzorgd’ door onze toepassing.”
De app van GPS is nu helemaal klaar en wordt in een strak tempo bij de bedrijven en organisaties geïntroduceerd. “Gezien de enorme interesse bij onze bestaande klanten, verwachten we vanaf de lancering elk jaar een verdrievoudiging van het aantal gebruikers”, zegt Roger Lambie. “Het leidt geen twijfel dat hiermee een nieuw tijdperk in personeelsadministratie is aangebroken.”
(km) – Foto: (dd)
24 maart 2017Veel bedrijven werken al met een speciale ID-kaart of andere ID-technologie die een sleutelbos overbodig maken. Dit Zweedse bedrijf gaat een stapje verder.
Deeltijds werk, thuiswerk, satellietkantoren, flexwerken: een planning opmaken wordt complexer, omdat er steeds meer puzzelstukjes bijkomen.
‘Werkbaar werk’ is hot in de politiek. Bij de FOD Financiën bepalen medewerkers grotendeels zelf hoe hun werktijd eruitziet!
Na maandenlang onderhandelen is de wet Werkbaar Wendbaar Werk van minister Peeters zo goed als een feit. Maar wat betekent dat concreet voor de werknemer?
Voor de een is de prikklok een relikwie van de vorige eeuw, voor de ander een noodzaak.
Draagbare toestellen om je productiviteit te monitoren en toezicht te houden op werknemers: Big Brother of innovatief ondernemerschap?
Wat doet een Junior Accountant precies? Welke vaardigheden zijn belangrijk? En welk salaris mag hij/zij verwachten?
Om een miljardair tegen het lijf te lopen, hoef je niet de Atlantische Oceaan over te steken. Dit zijn volgens de meest recente cijfers de 8 rijkste Europeanen.
De Rode Duivels werden vroeger dan verwacht uitgeschakeld op het WK 2022. Maar wat hebben ze nu verdiend? En wat hadden ze kúnnen verdienen?