Post-corona samenwerken: 7 tips om je social skills nieuw leven in te blazen
Voel jij je door het thuiswerken onzeker om terug fysiek met je collega’s samen te werken? Deze tips zorgen ervoor dat jouw social skills een update krijgen.
Sociaal zijn en sociaal doen: het is niet iedereen gegeven. Ook op het werk kun je er niet altijd onderuit. Hoewel smalltalk een negatief imago heeft, kunnen oppervlakkige gesprekken de sfeer net wat aangenamer en jovialer maken, het hoeft natuurlijk niet altijd bittere ernst te zijn.
Social talk kan soms ook gewoon lekker luchtig zijn en de spanning op het werk wat doen verminderen. Voor wie moeilijk inspiratie vindt om gesprekken op gang te trekken, bestaat helaas geen handboek met mogelijke onderwerpen. Wat wél bestaat zijn handige tips om smalltalk beter onder de knie te krijgen.
In sommige gevallen misschien wel een uitdaging, maar toch: probeer je collega te zien als iemand die best wel eens interessant kan zijn. Je zou ervan versteld staan hoe hij of zij in het leven staat!
Stel wat persoonlijke vragen (bv. “Zijn dat jouw kinderen op die foto? Ze hebben dezelfde leeftijd als de mijne!”), vraag hulp of advies (bv. “We zijn van plan om op vakantie te gaan naar land X, toevallig al geweest?”) of informeer met een kwinkslag naar zijn of haar gevoelens (bv. “Zweet jij je hier ook te pletter? Ah ja, logisch: de airco is hier weer uitgevallen...”).
Misschien hebben jullie wel dezelfde humor of hetzelfde relativeringsvermogen en kan dit het begin zijn van een goede vriendschap?
Hou je collega’s te vriend: 5 tips!
Niet dat je erover moet debatteren, maar het nieuws in de media kan een handige ijsbreker zijn om de ijzige stilte te breken. Ook sportevenementen, krantenartikels en (foute) tv-programma’s bieden jou een bijna eindeloze stroom aan boeiende en/of luchtige onderwerpen. Met wat geluk leer je zelfs nog wat bij!
Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Feit: met een open vraag heb je meer kans op geslaagde smalltalk dan met een ja/nee gesprek. Hierdoor geef je de ander de kans om iets langer te praten waardoor het gesprek niet doodbloedt of aan de oppervlakte blijft hangen. Het positieve aan open vragen is dat jij ook zelf kunt tussenkomen met interessante opmerkingen waardoor jullie samen echt wel een boeiend en zelfs diepgaand gesprek kunnen hebben.
1 maart is officieel Complimentendag maar bij die ene dag hoeft het niet te blijven. Probeer van elke werkdag een complimentendag te maken, het zal de sfeer alleen maar ten goede komen. Let wel: maak alleen welgemeende complimenten, met ongemeende pluimpjes en schouderklopjes val je meteen door de mand.
Ontdek: De 10 beste complimentjes om je collega’s te geven
Iedereen heeft een leven naast het werk, gelukkig maar. Ook jouw persoonlijk leven kan erg interessant zijn voor anderen, niet om erover te roddelen maar wel om je beter te leren kennen. Probeer aan te voelen met wie het zou kunnen klikken en vertel wat over jezelf en je leven zonder meteen een open boek te zijn. Betrek hem of haar actief in het gesprek en haak in op de feedback.
Ook een mogelijkheid: gooi eens een leuke persoonlijke anekdote in de groep en zie wat het teweegbrengt: de kans is groot dat er een geanimeerd gesprek zit aan te komen. Zo zie je maar, smalltalk kan ook best wel leuk zijn!
CHECK: Hoe ga je om met deze 10 types collega’s?
(fd)
26 april 2023Voel jij je door het thuiswerken onzeker om terug fysiek met je collega’s samen te werken? Deze tips zorgen ervoor dat jouw social skills een update krijgen.
Je elke dag naar je werk slepen waar een vijandige sfeer hangt, het is moeilijk vol te houden. Met deze 5 tips onderhoud je een goede band met je collega’s.
1 maart is het complimentendag, een dag die door werkgevers én werknemers wordt aangegrepen om hun personeel of collega’s extra waardering te tonen.
Niet elke collega vindt het fijn om na de werkuren gemaild of gebeld te worden. En dat heeft veel te maken met iemands persoonlijkheid.
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
Bijna iedereen denkt er weleens over na: wat zouden die andere mensen op kantoor eigenlijk verdienen?
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Het probleem van spanning op het werk lijkt al jaren alleen maar toe te nemen, en de pandemie heeft daarbij niet geholpen...