Het loon van een startende chauffeur bij De Lijn: 1.700 euro netto
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
“Grote elektrische voertuigen zijn de toekomst van De Lijn”, zegt Peter Vanwalleghem, directeur van de businessunit techniek. “Lage emissiezones bannen dieselbussen en op termijn zelfs hybrides. De Lijn zal daardoor wellicht de eerste in Vlaanderen zijn met een ruime vloot elektrische voertuigen. Eerst bussen en trams, maar mogelijk ook vrachtwagens. De Lijn wil uitgroeien tot hét Vlaamse kenniscentrum rond elektrische voertuigen.”
“Op technologisch vlak gaat het heel snel voor onze technici. Daarom wil De Lijn een technisch loopbaantraject uitbouwen. Bijvoorbeeld: medewerkers met een mechanische opleiding scholen we om tot elektronicus. Ideaal voor wie een passie heeft voor innovatie en techniek. Bovendien kan je meegroeien in onze opleidingstrajecten. Zo ben je altijd mee met de nieuwste technologische ontwikkelingen.”
Om nieuwe technische profielen aan te trekken, ontwikkelt de Vlaamse vervoer maatschappij de afdeling ‘De Lijn Technics’. “De Lijn biedt je meer mogelijkheden dan chauffeur worden. Je kunt bij ons als technicus een interessante loopbaan uitbouwen. Iedereen met de juiste attitude is welkom.”
De businessunit techniek doet een beroep op een 800-tal medewerkers in 70 teams verspreid in Vlaanderen. Je werkt er aan voertuigen, spoorinfrastructuur, tractiestations of gebouwen. Technici zijn er actief als onderhoudsmedewerker, koetswerkhersteller, expert technicus, tekenaar, deskundige (elektriciteit, elektronica-mechanica, traminfrastructuur), projectingenieur... jij kiest!
Geïnteresseerd in een job bij De Lijn?
Surf dan naar delijn.be/jobs
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
We vroegen aan Els Satyn (43) uit Wetteren wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient ...
We vroegen aan Alban Sekiraca (29) uit Machelen wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient ...
Het beroep van buschauffeur houdt veel meer in dan met een grote bus rondrijden.
Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, stelde zich laatst vragen over de resultaten van het diversiteitsbeleid van De Lijn voor allochtonen. Hij vond ze niet, en vermoedde daardoor dat ze wat tegenvallen. ‘Niet waar!’, reageert Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.
Wanneer collega's aan hun bureau eten, durven ongewenste geuren wel eens te overheersen. Welke zaken eet je beter niet in de buurt van je collega’s?
"Waar zie jij jezelf over vijf jaar?" Het is een vraag die je met zekerheid mag verwachten op je sollicitatiegesprek. Maar wat is je antwoord? Wij geven enkele handige tips mee.
De helft van de Belgische bedrijfswagens is elektrisch óf hybride. Maar ook benzinewagens zijn weer populairder geworden...
Welke score geven Belgische werknemers aan hun bedrijf?