Werknemers leren steeds vaker via sociale media
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
Uit de jaarlijkse werknemersondervraging van SD Workx blijkt namelijk dat een kwart van de werknemers niet kan e-mailen op kantoor en slechts één op drie toegang heeft tot sociale media zoals LinkedIn.
Ook wat betreft het digitaliseren van bepaalde processen zoals verlofaanvragen of de inventarisatie van opleidingen laten heel wat bedrijven kansen liggen. Vermits dit tijdsintensieve handelingen zijn, ligt de potentiële efficiëntiewinst nochtans voor de hand. Bovendien zijn de werknemers vragende partij voor meer digitalisering. Zo wenst bijvoorbeeld meer dan de helft een digitale loonbrief terwijl amper een kwart van de werkgevers dit kan aanbieden.
Rendabiliteit en een complexe regelgeving blijken de belangrijkste redenen te zijn waarom bedrijven aarzelen om te starten met e-toepassingen. Toch beseffen steeds meer werkgevers dat de digitalisering van tijdrovende processen niet alleen tot een hogere efficiëntie maar ook tot een betere service aan de medewerkers kan leiden.
Vermits werknemers steeds flexibeler willen werken en de juiste tools daarvoor beschikbaar zouden moeten zijn, is een verdere digitalisering van de werkomgeving onontbeerlijk. Elke werkdag de digitale klok enkele jaren terugdraaien is dan ook simpelweg geen optie.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
>> Schrijf je in voor de open opleiding van Time Management Company en krijg 10 procent Jobat-korting!
24 januari 2014Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Je sollicitatiebrief is vaak het eerste wat een werkgever van je te zien krijgt. Zorg er dan ook voor dat je een goede indruk maakt.
Telenet is meer dan een telecombedrijf. De manier waarop de organisatie inzet op digitale transformatie, trok het afgelopen jaar Charlotte, Sophie en Switlana over de streep om er te werken.
Ellen Bral vertelt hoe haar burn-out een keerpunt was voor haarzelf, en in zekere mate ook voor haar werkgever.
Videobellers vinden gesprekspartners met planten en boeken achter zich het betrouwbaarst.
Misschien is een job in de mode- en textielindustrie wel op jouw lijf geschreven. Maar… wat verdien je dan?
Een loonsverhoging of een extralegaal voordeel: het is altijd fijn wanneer je tomeloze inzet op de werkvloer beloond wordt. Hoe maak je de juiste keuze?