5 onuitstaanbare collega’s die iedereen heeft
Het kantoor is eigenlijk een groot café. Met toffe mensen, een flauwe plezante en ronduit onuitstaanbare types. Welke van deze 5 onuitstaanbare collega’s hangen er bij jou rond?
De eerste stap bestaat erin om het probleem aan te kaarten bij anderen. Bespreek de slechte sfeer met je collega’s. Merken zij ook dat er de laatste tijd iets veranderd is of is er volgens hen niets aan de hand? Hoe meer mensen elkaar horen, hoe meer inzicht men krijgt in de situatie.
Als blijkt dat jij de enige bent die de slechte werksfeer aanvoelt, kan je best met dit gevoel naar je manager stappen. Vertel hem of haar wat je dwarsligt en leg uit waarom je je niet optimaal voelt op de werkvloer. Enkele simpele aanpassingen, zoals eens verhuizen naar een ander werkeiland, kunnen soms wonderen doen.
Ook als je niet alleen bent en ook anderen de slechte sfeer hebben opgemerkt, kan je via je manager polsen naar een groepsgesprek. Zo kan iedereen zijn gevoelens uiten. Omdat het wordt geregeld via een officieel kanaal, is de kans bovendien kleiner dat de zaken uit de hand lopen.
Om spanningen op het werk te verminderen, is het aan te raden om af en toe iets met je collega’s te gaan doen dat niet met het werk te maken heeft. Stel een teambuilding voor, ga met je collega’s uit lunchen of spreek af om samen naar een afterworkparty te gaan. Vergeet voor dat laatste vooral niet je baas mee te vragen. Wie weet stelt hij zelfs voor om te trakteren, als blijkt dat zijn medewerkers op die manier elkaar beter leren kennen en beter overeenkomen.
Niemand zegt dat je diepe en ellenlange gesprekken moet voeren met je collega’s. Collega’s die vrienden zijn, is mooi meegenomen, maar het is zeker geen must. Als je weet dat het met een bepaalde collega niet klikt, omdat jullie beide andere ideeën hebben over (gevoelige) zaken, houd het met hem of haar dan gewoon bij small talk. Met het weer in België zijn jullie ongetwijfeld een tijdje zoet.
Om de sfeer te bevorderen, is het zeker niet overbodig om je collega’s af en toe te helpen. Zie je je collega met zware dossiers sleuren? Stel dan voor om er ook een aantal te dragen. Of hoor je een werknemer luid zuchten en vloeken? Ga er dan naar toe en vraag of je misschien kan helpen met zijn of haar probleem. Hoe meer collega’s elkaar helpen, hoe beter de sfeer én de verstandhouding.
(nm)
31 augustus 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het kantoor is eigenlijk een groot café. Met toffe mensen, een flauwe plezante en ronduit onuitstaanbare types. Welke van deze 5 onuitstaanbare collega’s hangen er bij jou rond?
Werknemers met een koptelefoon op of oordoppen in: het heeft zo zijn voordelen. Maar welke nadelen zijn er verbonden aan deze nieuwe ‘trend’?
Enkele tips voor werkgevers om het lawaaierige kantoor van hun werknemers toch nog zo aangenaam én rustgevend mogelijk te maken.
De Belgische werknemer brengt gemiddeld zo’n 1.570 uren door op het werk, dus dan kan het er maar beter aangenaam toeven zijn. De grootste ergernissen?
83 procent van de werknemers hecht belang aan de manier waarop het kantoor is ingericht, zo blijkt uit een bevraging door NationaleVacaturebank.nl.
Niet een gruwelijke baas of een saaie job leiden tot een baaldag. De grote schuldige daarvan is een negatieve werksfeer.
Wanneer er bij een arbeidsconflict gebruik gemaakt wordt van online bemiddeling, kan men sneller en efficiënter tot een oplossing komen. Hoe komt dat?
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoia. Hoe ga je daar het best mee om?
Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Soms zou je die lastige collega de nek willen omwringen. Zo ver hoef je het niet te laten komen. Een stevige ruzie kan al heel wat opleveren.