Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Slechte werksfeer? 5 tips!

Aangezien werknemers het merendeel van hun dagen doorbrengen op kantoor, kan het daar maar beter zo aangenaam mogelijk zijn. Niets zo demotiverend als een werkplek waar een ontzettend slechte sfeer in de lucht hangt. Aan de hand van deze tips maak je komaf met al die negativiteit!
#

1. Overleg met je collega’s

De eerste stap bestaat erin om het probleem aan te kaarten bij anderen. Bespreek de slechte sfeer met je collega’s. Merken zij ook dat er de laatste tijd iets veranderd is of is er volgens hen niets aan de hand? Hoe meer mensen elkaar horen, hoe meer inzicht men krijgt in de situatie.

2. Stap naar je baas

Als blijkt dat jij de enige bent die de slechte werksfeer aanvoelt, kan je best met dit gevoel naar je manager stappen. Vertel hem of haar wat je dwarsligt en leg uit waarom je je niet optimaal voelt op de werkvloer. Enkele simpele aanpassingen, zoals eens verhuizen naar een ander werkeiland, kunnen soms wonderen doen.

Ook als je niet alleen bent en ook anderen de slechte sfeer hebben opgemerkt, kan je via je manager polsen naar een groepsgesprek. Zo kan iedereen zijn gevoelens uiten. Omdat het wordt geregeld via een officieel kanaal, is de kans bovendien kleiner dat de zaken uit de hand lopen.

3. Neem het initiatief om samen met het team iets te doen

Om spanningen op het werk te verminderen, is het aan te raden om af en toe iets met je collega’s te gaan doen dat niet met het werk te maken heeft. Stel een teambuilding voor, ga met je collega’s uit lunchen of spreek af om samen naar een afterworkparty te gaan. Vergeet voor dat laatste vooral niet je baas mee te vragen. Wie weet stelt hij zelfs voor om te trakteren, als blijkt dat zijn medewerkers op die manier elkaar beter leren kennen en beter overeenkomen.

4. Niets mis met small talk

Niemand zegt dat je diepe en ellenlange gesprekken moet voeren met je collega’s. Collega’s die vrienden zijn, is mooi meegenomen, maar het is zeker geen must. Als je weet dat het met een bepaalde collega niet klikt, omdat jullie beide andere ideeën hebben over (gevoelige) zaken, houd het met hem of haar dan gewoon bij small talk. Met het weer in België zijn jullie ongetwijfeld een tijdje zoet.

5. Help elkaar

Om de sfeer te bevorderen, is het zeker niet overbodig om je collega’s af en toe te helpen. Zie je je collega met zware dossiers sleuren? Stel dan voor om er ook een aantal te dragen. Of hoor je een werknemer luid zuchten en vloeken? Ga er dan naar toe en vraag of je misschien kan helpen met zijn of haar probleem. Hoe meer collega’s elkaar helpen, hoe beter de sfeer én de verstandhouding.

(nm) 

31 augustus 2012

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook