Bazen
Vorige

1 van 505

Volgende
Volgend artikel:

Hoe vaak presteer jij overuren?

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

Slecht nieuws brengen
Sommige mensen moeten voor hun werk geregeld slecht nieuws brengen. Leuk is dat natuurlijk niet, maar is er eigenlijk wel een goede manier om slecht nieuws te leveren? Je kan de schade alvast beperken door de bal niet mis te slaan. Elk goed slechtnieuwsgesprek bestaat uit 4 verschillende fasen.

1. Kom ter zake

Mensen waarderen het als het nieuws in het begin van het gesprek gemeld wordt. Anders horen ze allerlei argumenten waaruit ze zelf het nieuws moeten afleiden en denken ze meteen het ergste. Zeg dus direct waar het op staat en laat geen ruimte voor interpretatie of twijfel. Probeer het slechte nieuws ook niet kleiner te maken of te verzachten, ook al lijkt het logisch om dat te doen.  

Ontdek: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

2. Toon empathie

Vermijd de reflex om het slechte nieuws meteen met argumenten te onderbouwen. Geef de ander de tijd om de boodschap te laten binnenkomen en tracht je in te leven in de emoties die het nieuws teweegbrengt. Als je dat negeert, is de kans namelijk groot dat de kern van je verhaal niet overkomt.

Houd bovendien rekening met uiteenlopende emoties bij de ontvanger, van verdriet tot woede. Laat die natuurlijke reacties komen, luister actief en erken dat je hoort wat er gezegd wordt. 

Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen

3. Blijf bij je verhaal

Zodra de gemoederen bedaard zijn, vermeld je de redenen van het slechte nieuws. Dat is belangrijk voor de aanvaarding. Laat je er echter niet toe verleiden om in discussie te treden als de andere tegenargumenten aanvoert maar blijf bij je verhaal. Wees ook direct in het beantwoorden van vragen maar geef slechts zoveel details als nodig is.

CHECK: 5 dingen om te vermijden tijdens een moeilijk gesprek

4. Zorg voor opvolging

Geef tot slot aan wat de verdere afhandeling inhoudt. Schep geen valse verwachtingen, maar geef aan hoe het de komende periode verder zal gaan. En bied daarbij ook de nodige hulp en ondersteuning aan.

Heeft de persoon bijvoorbeeld geen promotie gekregen, plan dan een loopbaangesprek om te bekijken welke andere trajecten mogelijk zijn. Laat het in ieder geval niet aan de ontvanger over, hij of zij is niet degene die moet bepalen wat er volgt.

Lees ook: Wanneer heb jij je evaluatiegesprek?
(Jobat/lm) - Bron: gesprekstechnieken.com
Anderen bekeken ook