Jobinhoud en loon komen voor ingenieurs op de eerste plaats
Ingenieurs willen vooral aan de slag in sectoren als IT, telecom, elektronica en consultancy, zo blijkt uit de Talent Motivation Study.
Twee jaar geleden liet Audi Brussels voor het eerst twaalf scholieren uit het technisch onderwijs zes weken rondlopen op de werkvloer. Dat waren vijfdejaars uit het KTA Pro Technica uit Halle en Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe.
Nu zijn het zesdejaars die binnen enkele maanden de schoolbanken verlaten. Audi Brussels staat te popelen om hen aan te werven. “Toch diegene die zowel hun diploma als het Audi-certificaat behalen”, zegt Wannes Schoeters, projectverantwoordelijke geassocieerd onderwijs bij Audi Brussels.
Dat Audi-certificaat krijgen ze als de leerlingen elektromechanica slagen voor de opleiding tot robottechnicus die ze in de Audi-fabriek volgen.
“We leren ze werken met onze robots, maar ze leren ook hoe de robot zelf functioneert, bijvoorbeeld hoe hij last en lijmt”, legt Wannes Schoeters uit. “Als alles goed loopt, kunnen de scholieren met die kennis binnen enkele maanden aan de slag als installatietechnicus in onze carrosseriebouw.”
Inmiddels biedt Audi Brussels deze vorm van geassocieerd onderwijs aan aan een kleine 30 leerlingen, vijfde- en zesdejaars. Maar het blijven schaarse profielen.
“Te weinig jongeren kiezen voor een technische opleiding. Wie het wel doet, kan in heel wat sectoren aan de slag”, zegt Wannes Schoeters die toegeeft dat Audi de concurrentie een stapje voor hoopt te zijn door deze vorm van onderwijs aan te bieden. “We vissen in een kleine vijver. Met deze aanpak hopen we gemakkelijker technische profielen te rekruteren.”
Door scholieren al op te leiden terwijl ze nog op de schoolbanken zitten, verplaatst Audi ook een deel van de opleidingskosten. “Een startende installatietechnicus moet nog zes tot negen maanden opleiding volgen. Op deze manier maken we die termijn wat korter”, zegt Wannes Schoeters.
Om deze vorm van onderwijs, die overigens binnen de hele Audi-groep gepromoot wordt, mogelijk te maken, trok Audi Brussels aan de bel bij de Belgische ministeries van Onderwijs.
“Met de ministeries hebben we een principieel akkoord gesloten over hoe onze opleiding eruit zou zien, om hoeveel uren het gaat enzovoort. Eens dat rond was, hebben we scholen gecontacteerd voor de praktische uitwerking”, legt Wannes Schoeters uit.
De scholieren worden op de werkvloer zowel door hun leerkracht als door een instructeur van Audi begeleid. “De leerkracht helpt de leerlingen om wat ze hier zien te linken aan wat ze tijdens de lessen op school leren. De instructeurs die de leerlingen leren werken met onze robots zijn dezelfde als diegenen die onze eigen medewerkers opleiden”, aldus Wannes Schoeters.
Tijdens de stage worden de leerlingen begeleid door Audi-techniekers die een train the trainer-opleiding gekregen hebben. Dat betekent dat ze niet alleen de juiste technische expertise hebben, maar ook weten hoe ze die goed moeten overbrengen.
Bij de evaluatie van de opleiding en de stages zijn zowel de leerkracht als de Audi-begeleiders betrokken. “De stages evalueren we twee keer per jaar, één keer tussentijds en één keer finaal. Attitudes zijn daarbij één van de belangrijkste criteria. We voeren ook feedbackgesprekken met de leerlingen. Dat gebeurt door de persoon die hen tijdens hun stage het meest begeleid heeft”, legt Wannes Schoeters uit.
Op het einde van het zesde middelbaar schotelt Audi de leerlingen nog een ‘meesterproef ‘ voor. Vier dagen lang wordt wat ze eerder dat jaar in de fabriek geleerd hebben, herhaald. Het sluitstuk is een praktische proef.
De leerlingen zijn zeer tevreden. Op het einde van het jaar bevraagt Audi hen over de autonomie en het teamwork die ze ervaren tijdens hun stage. “Alle scores zijn positief”, zegt Wannes Schoeters. “Voor teamwork werd zelfs verschillende malen een maximale score gegeven. Wat er voor ons, en de scholen, het meest uitspringt, is de vooruitgang op het vlak van attitude. De leerlingen krijgen hier niet alleen extra technische bagage mee, ze winnen ook heel wat aan maturiteit op een korte tijd.”
(wv)
10 maart 2014Ingenieurs willen vooral aan de slag in sectoren als IT, telecom, elektronica en consultancy, zo blijkt uit de Talent Motivation Study.
“Als de inschrijvingen plots verdubbelen, zitten we met een probleem”, zegt Koen Eneman, decaan van de ingenieursschool Groep T in Leuven.
Het diploma dat je in België behaalde, maakt vaak heel wat minder indruk in het buitenland. Ook als dat buitenland zich in Europa bevindt.
Een inclusieve en diverse werkplek is vandaag een must voor bedrijven. Overal. Toch voldoet ons land niet altijd aan de verwachtingen...
“Geen enkele dag is dezelfde. We bouwen zowel nieuwe producten op basis van data, maar staan ook in voor het onderhouden en live houden van producten die al zijn gebouwd.”
Kevin en Matthias zijn IT’ers bij de Nationale Bank: “We zijn geen bank zoals de andere, we streven het algemene, maatschappelijke belang na”
Er zijn heel wat toffe beroepen te vinden waarbij je een mooi salaris verdient én je creativiteit mag laten vloeien. We lijsten de beste opties op.
Wesley bouwt als procesoperator bij ENGIE mee aan een duurzame, koolstofneutrale toekomst.
Bijna de helft van de werknemers heeft jaarlijks één evaluatiegesprek. Opvallend: één op drie (33,4%) zegt stress te hebben voor het evaluatiegesprek.