Scania Parts Logistics in Opglabbeek is het wereldwijde distributiecentrum van reserve-onderdelen voor Scania trucks en bussen. De onderdelen vertrekken vanuit Opglabbeek naar meer dan 1500 afleverpunten wereldwijd. Zo’n 1.100 werknemers werken hier dagdagelijks aan mee.
Om alles in goede banen te leiden en de werknemers te sturen, heeft het bedrijf sterke leidinggevenden nodig met een positieve werkattitude, ambitie om mee te bouwen aan Scania, zin voor initiatief en de nodige people management skills. “Het is niet altijd evident de witte raaf buiten het bedrijf te vinden. Daarom speuren wij talent bij onze medewerkers op. Via een sollicitatieprocedure selecteren we tien tot twaalf toppers, man of vrouw, jong en oud, die een theorie- en praktijkopleiding starten met daarna kans om door te groeien naar een leidinggevende functie”, zegt HR-director Anders Nilsson. “Zo investeren we in gemotiveerde en gepassioneerde werknemers met een hart voor Scania Parts Logistics. Goed voor het bedrijf en goed voor alle werknemers met ambitie.”
Johan Westhovens (57): “Ik was 50 toen ik bij Scania begon. Ik had ondertussen jaren ervaring in de logistieke sector in een Nederlands bedrijf. Ik volgde het groeitraject omdat ik meer wilde zijn dan een medewerker op de vloer. Tijdens het traject leerde ik ook veel over mezelf, ik leerde relativeren en de druk niet te hoog te leggen. Daardoor was het ook een traject van persoonlijke groei. Ondertussen werk ik als teamleader in de shipping afdeling.”
Jolien Quintens (30): “In 2012 begon ik bij Scania te werken in een operationele functie. Ik zag hoe belangrijk het is om mensen op dezelfde lijn te krijgen en te motiveren om een perfect eindresultaat af te kunnen leveren. Ik kreeg enorm veel zin om mensen te motiveren en startte met het groeitraject. Zowel mensen met een kantoorfunctie als medewerkers uit het magazijn volgen gezamenlijk het traject en dat maakt het boeiend. Je leert meer over hoe de collega’s op andere afdelingen en niveaus werken.”
Angela Di Pietro (32): “Ik werkte al enkele jaren bij Scania, eerst als palettenbouwer, daarna als orderpicker, toen mijn leidinggevende me voorstelde om het groeitraject te volgen. Ik was verbaasd, want ik zag mezelf niet als een leider. Ik ben de eeuwige twijfelaar en kan moeilijk keuzes maken. Ik besloot toch te solliciteren en mijn verbazing was nog groter toen ik gekozen werd om het traject te volgen. Je start aan het groeitraject zonder de belofte op een leidinggevende functie, en ook al geraak je daar nooit, toch is het zeker en vast de moeite voor je persoonlijke groei.”
Maarten Verlinden (29): “Als groentje, pas afgestudeerd, begon ik op supply control. Ik had ambitie en wilde zowel verticaal als horizontaal het bedrijf leren kennen. Daar kreeg ik dankzij het groeitraject ook de kans voor. Ik kon zelfs twee jaar in het Verenigd Koninkrijk als leidinggevende in het magazijn aan de slag. Tijdens de opleiding krijg je een spiegel voor en leer je enorm veel over jezelf, maar je krijgt ook people management skills mee, van goed luisteren naar je collega’s, leren discussiëren tot de medewerkers leren motiveren.”
(wv)
Zin in een job bij Scania Parts Logistics? www.scaniapartslogistics.com
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep geworden. Zonde, vinden ze bij energieleverancier Comfort Energy. “Vrachtwagenchauffeur is een ontzettend leuk beroep.”
We vroegen aan Anthony (25) uit Sint-Gillis-Waas hoeveel hij verdient ...
We vroegen Arne Hermans (28) uit Eeklo hoeveel hij verdient …
Werknemers zijn naar eigen zeggen het meest productief op woensdagvoormiddag en het minst op vrijdagnamiddag. Dat blijkt uit onderzoek van Randstad.
We vroegen Danny Thommis (45) uit Melsbroek hoeveel hij verdient als vrachtwagenpiloot...
Je hebt vakantie, maar opeens krijg je telefoon van de baas. Hij heeft je verlof ingetrokken. Je moet dus komen werken! Kan dat zomaar? Jobat zocht het uit.
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.
De kans is groot dat je in het kamp van de perfectionisten zit. En dat dit een pak energie kost? Of je werkplezier lijdt eronder? Maar oké is ook best oké!
De belangrijkste vaardigheid voor kantoorwerkers in de huidige tijd is time management. Want iedereen heeft dagelijks exact 24 uur te besteden...