Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Samen-werken aan groei bij Colruyt Group

Colruyt-An-Vanneste-Werkgeluk
An Vanneste: “We vinden ‘samen’ heel belangrijk bij Colruyt Group."
Erbij horen bepaalt mee ons werkgeluk. Maar medewerkers die zich verbonden voelen met elkaar en hun organisatie, dat komt niet vanzelf. Colruyt Group investeert in onboarding, in continu leren en ontwikkelen, in mensen die aan het stuur zitten van hun loopbaan én in een psychologisch vangnet. Zodat je je altijd part of the crew voelt.

“We vinden ‘samen’ heel belangrijk bij Colruyt Group”, benadrukt An Vanneste, verantwoordelijk voor de competence centers. “We werken samen met collega’s aan een gedeeld doel. Je thuis voelen, jezelf kunnen zijn in een groep van collega’s typeert ons helemaal. Zelfs wie vertrekt, geeft weleens aan dat ze ons groepsgevoel zullen missen.”

Onboarding en groeitrajecten

“Bij Colruyt Group zijn we er rotsvast van overtuigd dat wanneer mensen groeien, ook onze organisatie dat doet. En groeien lukt het best in een omgeving waar mensen zich thuis voelen”, vat An Vanneste het samen. “Creëer je daar de juiste context voor, dan volgt de rest vaak vanzelf. Om een plant te doen groeien, moet je er niet aan trekken. Geef goede grond, genoeg ruimte en licht en hij groeit vanzelf!”

Die context voor werkgeluk creëren, gebeurt hier al vanaf de eerste werkdag. “Ervaren medewerkers maken een nieuwe collega wegwijs in welk bedrijf we zijn, hoe we met elkaar willen omgaan en wat we belangrijk vinden”, schetst An Vanneste. “Onze waardenworkshops zijn gemeenschappelijk, of je nu werkt in verkoop, logistiek, productie of op een centrale dienst.”

Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

Aan het stuur van je eigen loopbaan

Tegelijk zorgen je rechtstreekse collega’s en leidinggevende voor een warm lokaal welkom. “De vak- en opleidingsteams zorgen voor een inhoudelijke opleiding”, zegt An Vanneste. “Er is een uitgebreid meter-peter-systeem om je die eerste maanden te begeleiden. Ook teamontwikkeling en de aandacht voor de relatie medewerker-leidinggevende creëren mee die goede grond, ruimte en licht voor onze medewerkers.”

“Kennis, ervaring én goesting zijn de start voor je verdere evolutie, want bij Colruyt Group maak je vlot een carrièreswitch”, legt An Vanneste uit.

We stimuleren jobrotatie. Ook over vakgebieden heen – en dat is redelijk uniek. Daardoor kun je een diverse en rijke loopbaan uitbouwen bij dezelfde werkgever. Maar even goed neem je kleinere stappen, zoals je eigen rol verbreden als peter of meter. Blijven groeien en evolueren, is voor Colruyt Group ook een weg naar werkgeluk.”

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

Sales Academy zorgt voor persoonlijke groei en thuisgevoel

 Colruyt-Andre-Giglio-Werkgeluk

André Giglio, regiodirecteur bij Colruyt Group, met de herbruikbare fles voor medewerkers.

De vernieuwde Sales Academy is een mooi voorbeeld van hoe Colruyt Group investeert in de duurzame ontwikkeling van medewerkers én een thuisgevoel creëert. “Elke verkoopregio krijgt een opleidingsfiliaal waar een regiotrainer voltijds nieuwe medewerkers begeleidt, opleidt en opvolgt”, zegt André Giglio, die als regiodirecteur 59 Colruyt-filialen aanstuurt.

“De employee journey omvat vanaf dag één een dynamische en wisselende combinatie van theorie en praktijk, aangepast aan ieders tempo. In je thuisfiliaal ga je wekelijks aan de slag met de opgedane theorie van het opleidingsfiliaal. Zo krijg je het werk steeds beter in de vingers.”

Het hele traject voor een nieuwe medewerker duurt zes maanden en heeft nog heel wat voordelen. “Als winkelmedewerker ga je zelfzeker aan de slag en onboarding krijgt over de regio’s heen nu overal dezelfde kwaliteitsaanpak.” Ook om als ervaren medewerker nieuwe competenties op te doen, wordt de Sales Academy een spil. “We moedigen onze medewerkers aan om elk jaar iets nieuws te leren”, benadrukt André Giglio.

“Onze leercultuur ziet er dan ook uit als een dikke catalogus vol ontwikkelingsmogelijkheden. Meer weten over wijnen? Excel onder de knie krijgen? You name it. Duurzaam samenwerken met alle medewerkers is dé hoeksteen bij Colruyt Group. Juist daarom investeren we zo hard in opleidings- en doorgroeimogelijkheden.”

CHECK: Opleiding als bindmiddel

Tegen je limieten aangebotst? Je hoort er altijd bij

Colruyt-Joke-VanmeerbeekWerkgeluk

“Samen gaan we op zoek naar antwoorden”, zegt Joke Vanmeerbeek (De Schakel).

Persoonlijke of professionele moeilijkheden kunnen wegen op je werkgeluk. Colruyt Group richtte een eigen ondersteunende sociale dienst op: De Schakel. “Met medewerkers die langer dan vier weken afwezig zijn, nemen we spontaan contact op”, zegt diensthoofd Joke Vanmeerbeek.

“We polsen hoe het met hen gaat en hoe we kunnen helpen. Als neutrale en discrete partner houden wij het contact warm. We blijven mensen opvolgen om samen in alle rust hun terugkeer naar het werk voor te bereiden en te faciliteren. Wat lukt er weer? Welke aangepaste taken kunnen we voorstellen? Samen bekijken we wat nodig is om weer vol energie en plezier aan de slag te kunnen gaan.”

“Heeft een collega het even moeilijk, dan kan die ook zelf contact opnemen met De Schakel. Zo kunnen wij ook beter aan preventie doen”, aldus Joke Vanmeerbeek. “Samen gaan we op zoek naar antwoorden. We willen elke situatie goed begrijpen om daarna samen stappen te bespreken. Dat kan een doorverwijzing naar externe professionele begeleiding zijn, maar we hebben ook interne initiatieven en acties."

"Vanuit De Schakel bieden we een helpende hand en ondersteuning om opnieuw te bouwen aan (werk)geluk. Samen met elke medewerker van Colruyt Group, vanuit zijn of haar eigen kracht.”

Extra: Gelukkiger op je werk in 4 stappen

(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine

7 november 2022
Anderen bekeken ook