Hoe omgaan met ruzie op kantoor?
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoïa. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.
Onderzoek van de bemiddelingsbureau’s MedRecht en Result Mediation Center wijst uit dat bij bemiddeling via e-mail zowel werkgevers als werknemers beter voorbereid zijn. Ze vinden het doorgaans ook prettig om hun verhaal van tevoren kwijt te kunnen.
Doordat de bemiddeling online plaatsvindt, worden eventuele machtsongelijkheden gemakkelijker weggewerkt. De betrokken partijen hebben meer zelfvertrouwen en een positievere visie op de toekomst. Ook het probleemoplossend werken wordt meer gestimuleerd dan bij traditionele vormen van bemiddeling.
Uiteraard kan men op deze manier ook heel wat tijd uitsparen. Urenlange gesprekken worden overbodig en de totale bemiddelingsperiode duurt één tot drie weken minder lang. De kosten van het ziekteverzuim vallen daardoor lager uit.
Monique van Dongen, directeur van MedRecht, geeft aan dat men in Nederland nog niet zo ver staat als in de VS. “Daar werkt men al meer met online bemiddeling, waarbij het hele proces meestal online gebeurt. In Nederland adviseren we voorlopig wel de online intake, maar gaan we daarna verder met de ‘gebruikelijke’ persoonlijke procedure.”
Bij het onderzoek werden duizend bemiddelingszaken naar aanleiding van arbeidsconflicten onder de loep genomen.
(mo) - Illustratie: (jvc)
30 december 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoïa. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.
Soms zou je die lastige collega de nek willen omwringen. Zo ver hoef je het niet te laten komen. Een stevige ruzie kan al heel wat opleveren.
Bemiddeling bij individuele arbeidsconflicten draagt bij tot betere oplossingen en minder kosten, beweren internationale studies.
Is manager worden de volgende stap in jouw carrière? Naast een aantrekkelijk loon krijg je in deze functie ook heel wat extralegale voordelen.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
De voorbije 5 jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10,5% toegenomen. Al is er een groot verschil in functie en statuut.
Ondanks het vele telewerk en de glijdende werkuren, zijn er nog altijd heel wat files op de Vlaamse hoofdwegen...
Door de stijgende energieprijzen lijkt van thuis uit werken opeens minder interessant. Kun je als telewerker zomaar beslissen om te overwinteren op kantoor?
Boeken over welzijn, in al zijn facetten, zitten in de lift. We pikken er vier uit die opvallen, telkens op een andere manier.