Waarom jobhoppen voor jongeren een goede strategie kan zijn
De term jobhoppen - vaak switchen van job - heeft een negatieve bijklank. “Maar voor jonge starters wegen de nadelen ervan niet op tegen de voordelen.”
Dit heeft sowieso een impact op het functioneren van werknemers. Wie het gevoel heeft gevangen te zitten in zijn/haar job voelt zich minder gemotiveerd (6,4/10 vs. 9,1/10), heeft minder werkplezier (6/10 vs. 9/10), is minder productief (7,7/10 vs. 9,4/10), minder gelukkig (6/10 vs. 8,9/10) en minder positief over het werk in het algemeen (6,7/10 vs. 9,4/10), dan wie wel een goede band heeft met de werkgever.
Toch is maar 5,2% van alle werknemers op zoek naar een nieuwe job bij een andere werkgever en staat slechts zo’n vijfde (22%) open voor nieuwe kansen, zonder er actief naar te zoeken.
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!
“Ondanks de vele kansen op de arbeidsmarkt vertaalt het ‘gouden kooi-fenomeen’ zich nauwelijks in externe jobmobiliteit van werknemers,” zegt Professor Van den Broeck. “De sleutel om werknemers te bevrijden uit hun gouden kooi ligt bij de organisaties: zij kunnen meer inzetten op affectieve betrokkenheid. Werknemers blijven dan niet voor de voordelen, maar omdat ze zich echt verbonden voelen met hun werk en werkgever.”
Met die goede vorm van betrokkenheid zit het voor bijna de helft van de Belgische werknemers (44,5%) wel prima. Zij voelen een sterke band met de organisatie waarvoor ze werken. Nog iets meer respondenten (46,7%) geven aan tot het eind van hun loopbaan bij hun huidige werkgever te willen blijven. Bijna zes op tien respondenten (58,6%) gaan ook met plezier werken.
Daar tegenover voelt een kwart van de werknemers (24,9%) zich vastgeroest in zijn job en geeft 19,2% aan ‘maar iets te doen op het werk en de uren af te tellen tot men naar huis kan’. Bijna evenveel werknemers (20,4%) vervelen zich op het werk, maar blijven de job doen omwille van de werkzekerheid. Bij de -35-jarigen geeft zo’n kwart (25,5%) dit aan, tegenover 19,1% van de 35- tot 54-jarigen en 13,5% van de 55-plussers.
Lees ook: Hoe trouw blijven werknemers hun werkgever gemiddeld?
Je zou het niet meteen vermoeden met de vele berichten over ontslagen en herstructureringen, maar de Belgische arbeidsmarkt is nog steeds heel krap. Volgens cijfers van Statbel waren er in het derde kwartaal van vorig jaar 176.564 openstaande vacatures bij Belgische ondernemingen.
Terwijl deze krapte werknemers kansen biedt om hun talenten elders ten volle te benutten, durven veel werknemers niet van job te veranderen. Ruim de helft (54%) geeft aan dat ze dan te veel zouden moeten opgeven. Bij de 55-plussers loopt dit op tot 60,3%, tegenover 56,3% van de 35- tot 54-jarigen en 47,8% van hun jongere collega’s.
“Veel heeft te maken met de structuur van onze arbeidsmarkt. In tegenstelling tot heel wat andere landen is de Belgische arbeidsmarkt vrij rigide”, weet Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team. “Systemen zoals de automatische loonindexering, anciënniteit en opzegtermijnen zorgen ervoor dat mensen minder snel van werk veranderen.”
“Wanneer hun loonpakket, werkzekerheid en opgebouwde anciënniteit belangrijker worden dan hun werkplezier en persoonlijke ontplooiing, dan belanden werknemers in een gouden kooi. Dit belemmert de mobiliteit op de arbeidsmarkt, waardoor vacatures moeilijker ingevuld raken”, aldus Van der Linden. “Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel. Het gebrek aan motivatie en betrokkenheid zorgt voor minder productiviteit en een hoger risico op ziekteverzuim, wat uiteindelijk kan leiden tot langdurige uitval. De gouden kooi leidt dus tot gemiste kansen voor zowel werknemers als werkgevers.”
Extra: We veranderen steeds vaker van job door ‘persoonlijke redenen’
Belgische werknemers zijn dus behoorlijk honkvast. Maar volgens Professor Van den Broeck is het voor uitgebluste werknemers niet altijd nodig om een andere job te zoeken. “Organisaties die werknemers weten te ‘bevrijden’ uit hun gouden kooi, benutten het aanwezige talent beter en verbeteren de productiviteit én werksfeer. Hoe dan? Door de affectieve betrokkenheid van de werknemers te vergroten, de emotionele band die werknemers hebben met hun werk en organisatie.”
Organisaties hebben er dus alle baat bij om in te zetten op de affectieve betrokkenheid. Dat kan onder andere door de feedback van hun werknemers serieus te nemen. Ook door inspanningen van werknemers te waarderen, bezorgd te zijn om hun welzijn en hen boeiende taken aan te bieden. Belangrijk is de manier waarop die acties gekaderd worden. Zo motiveert het werknemers bijvoorbeeld veel meer wanneer ze een training mogen volgen die ze zelf belangrijk vinden en niet enkel omdat die nodig is om de job te kunnen uitoefenen.
Werknemers die aangeven dat ze een sterke affectieve band hebben met hun organisatie, scoren hoger op het vlak van motivatie, werkplezier, productiviteit, werkgeluk en het werk in het algemeen in vergelijking met zij die zich gevangen voelen in een gouden kooi.
Maar ook de werknemers zélf kunnen volgens Wim Van der Linden stappen ondernemen om zich te bevrijden uit de gouden kooi. “We spenderen een groot deel van onze tijd aan werk. Daarom is het belangrijk om een omgeving te kiezen waar je je beste zelf kan zijn en je goed voelt. Denk eens terug aan wat je oorspronkelijk aantrok in je job. Misschien is je takenpakket veranderd, en kan je met je leidinggevende bespreken wat je graag anders zou willen doen. Ook loopbaancoaching kan je daarbij helpen door helder te maken waar je energie van krijgt en wat je juist energie kost. Of ontdek een andere sector via een flexijob."
CHECK: Hoe gelukkig is de Belg op zijn/haar werk?
(es/kv) – Bron: Tempo-Team
29 januari 2025De term jobhoppen - vaak switchen van job - heeft een negatieve bijklank. “Maar voor jonge starters wegen de nadelen ervan niet op tegen de voordelen.”
Een leven lang met volle goesting en overtuiging voor dezelfde werkgever werken: het is niet iedereen gegeven...
Werknemers die een carrièreswitch wagen, doen dat in de meeste gevallen bewust en met één welbepaalde reden…
Frederik Gulinck, VDAB arbeidsbemiddelaar, dook op in het programma Blind Gesprongen. Op basis van zijn ervaring weet hij wat mensen van job doet veranderen.
Iedereen heeft weleens een mindere dag op het werk. Doorgaans kun je frustraties herleiden tot 5 categorieën. Herken jij ze?
Deze vier factoren bepalen de jobtevredenheid van mensen. “Als het op één daarvan niet goed zit, kun je maar beter eens goed nadenken.”
Show me the money! Of toch eerder iets anders? Wie van job verandert, doet dat niet altijd om alleen maar meer geld te verdienen...
Veel bedrijven zetten stevig in op verandering. Maar niet iedereen staat te springen voor een nieuwe tool of een andere manier van werken dan ze gewoon zijn...
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.