Starters
Vorige

1 van 202

Volgende
Volgend artikel:

Van student naar fiscaal controleur: FOD Financiën pakt uit met casespel

Robin (17) sleutelt aan de pompen bij Aquafin

“Op school toont de leerkracht je iets op een voorbeeldbord, maar dat is toch anders dan in het echt.” (Robin Vanhee, 17 jaar, naast zijn twee collega’s Gino De Langhe en Lorenzo Velle.)
Waarom zou je de hele tijd achter de schoolbanken zitten als je ook in de praktijk kunt leren? Dat moet Robin Vanhee gedacht hebben toen hij zich voor de duale opleiding elektromechanische technieken inschreef. Hiervoor trok hij vorig semester mee de baan op met een ploeg techniekers van Aquafin.

Ook al is er soms nog wat aarzeling bij scholen en werkgevers, toch kiezen almaar meer jongeren in het secundair onderwijs voor duaal leren. In vier jaar tijd is hun aantal meer dan vertienvoudigd: van 130 in het schooljaar 2016-2017 naar ongeveer 1.700 vandaag. Het aanbod is sinds september dan ook fors uitgebreid. Meer dan 190 scholen bieden samen ruim tachtig duale opleidingen aan.

Met leerkrachten samenzitten

Ook de 17-jarige Robin Vanhee vond zijn gading in het duaal onderwijs. Hij volgt elektromechanische technieken aan Petrus & Paulus West in Oostende. “Ik ben graag met mijn handen bezig en vind het leuk om vanuit de praktijk te leren. Daarom heb ik na mijn vierde jaar voor een duale richting gekozen. Op school toont de leerkracht je iets op een voorbeeldbord, maar dat is toch anders dan in het echt. Ook de kennismaking met het bedrijfsleven sprak me aan. Ik weet nu hoe het er in het professionele leven aan toe gaat.”

In het eerste semester deed Robin ervaring op bij waterzuiveringsbedrijf Aquafin. Elke week trok hij op maandag, dinsdag en woensdagvoormiddag mee de baan op met operatoren Gino De Langhe of Lorenzo Velle. Zij houden waterzuiveringsstations draaiende en staan in voor kleinere herstellingswerken aan pompinstallaties in de regio van Oostende. Gino De Langhe legt uit: “Op voorhand hebben we enkele keren met de leerkrachten samengezeten. Zij hebben ons wegwijs gemaakt in het leerplan, uitgelegd welke technieken Robin al kende en welke doelstellingen ze voor dit schooljaar nastreven. Daar hebben wij op ingespeeld in de opdrachten die we hem gaven. We hebben hem geleerd hoe hij componenten op een veilige manier kan afschakelen, hoe hij problemen aan de pompen kan traceren en smeerplannen correct opvolgen, hoe hij bestellingen registreert enzovoort. Aan het einde van de rit had hij alle courante taken in de vingers en was hij voor ons echt een hulp.”

De nieuwste technieken

Ook Robin is enthousiast over zijn tijd bij Aquafin. “Gino en zijn collega’s zijn uitstekende leermeesters”, zegt hij. “Vooral op het vlak van elektriciteit hebben ze me veel geleerd. Leren op de werkvloer is echt iets voor mij. Ik heb hier met de nieuwste technieken leren werken. En het ging precies ook allemaal sneller dan in de klas.”

Robin gaat de komende maanden nog bij twee andere bedrijven aan de slag. Als alles goed gaat, heeft hij eind juni zijn diploma secundair onderwijs op zak. “In principe zou ik dan kunnen gaan werken, maar wellicht schrijf ik me nog in voor een bachelor landbouwmechanisatie. Het duurt dus nog wel even voor ik echt in het werkveld sta.” Gino heeft intussen al een nieuwe student onder de vleugels genomen. “Wij staan als organisatie voor 100 procent achter duaal leren”, stelt hij. “Jongeren leren ons bedrijf en de job kennen en doen tegelijk praktijkervaring op. En ik vind het leuk om 23 jaar ervaring aan jonge mensen te kunnen doorgeven.”

(Hermien Vanoost)

11 maart 2020
  • Jobs voor elektromechanica
Anderen bekeken ook