Beroepenfiches
Vorige

1 van 161

Volgende
Volgend artikel:

Wat doet en verdient een private banker?

Regionaal toerisme: ook je job altijd lekker dichtbij

Jessica Bonte
“Lokaal toerisme zit volop in de lift.” (Jessica Bonte, Consulente meeting- en eventsector)
Dat de klimaatspijbelaars je nu twee keer doen nadenken voor je je vliegtuigticket boekt, is goed nieuws voor aanbieders van dichtbijvakanties. Toerisme Oost-Vlaanderen is alvast heel blij met de eigen achtertuin. Wat zijn de voordelen van een regiotoerismejob?

1. Gevarieerd

Toerisme Oost-Vlaanderen promoot toerisme en ondersteunt daarbij een hele economische sector door mensen naar de mooiste plekjes van Oost-Vlaanderen te brengen, via fiets- en wandelnetwerken langsheen slim opgezette knooppunten. De hoofdzetel van Toerisme Oost-Vlaanderen in Gent telt een 30-tal medewerkers. Bovendien zijn er vijf regionale kantoren: Meetjesland, Leiestreek, Waasland, Scheldeland en Vlaamse Ardennen.

“In ons hoofdkantoor hebben we verschillende teams”, zegt Jessica Bonte, Consulente meeting- en eventsector. “Sectorwerking, logies, infrastructuur, wandel- en fietsnetwerken, marketing, onderzoek en projectcoördinatie. Ikzelf promoot de Oost-Vlaamse meeting- en eventsector bij bedrijven.”

De dienst verzending heeft de handen vol met de verschillende eigen publicaties: “Fiets- en wandelgidsen, gratis routekaarten, StaPaf, ons gratis fiets- en wandelmagazine dat verdeeld wordt op 80.000 exemplaren en een actieve online community heeft”, preciseert content & community-verantwoordelijke Ellen Van Wulpen.

2. Professioneel

Meetings, events, teambuildings en incentives zijn erg belangrijk voor streektoerisme. “We promoten de locaties in Gent en Oost-Vlaanderen die daar geschikt voor zijn”, zegt Jessica Bonte.

“Ook buitenlandse bedrijven vinden hier hun gading. We hebben een aparte website en nieuwsbrief voor ons businesspubliek en we organiseren ontdekkingsdagen voor bedrijven. Via onze werking maken we bedrijven wegwijs in het aanbod. Voor de Oost-Vlaamse event- en meetingaanbieders organiseren we elk jaar een netwerkmoment en workshops. Bijvoorbeeld over social media, om hun locatie of service te promoten bij bedrijven”.

3. Creatief

“De Vlaamse Ardennen zijn zowat de parel aan de kroon van ons wandelaanbod, maar elke regio heeft wel iets anders te bieden”, zegt Ellen. “Economisch is die diversiteit belangrijker dan je zou denken, al is het maar voor het cafeetje op de heuvel of die hoeve waar je schepijs kunt krijgen. Fiets- en wandelroutes stippelen we zo uit dat de toeristen daar langskomen, zodat we lokale ondernemers maximaal ondersteunen.”

Hoe zetten de dames de regio’s in de picture? Ellen Van Wulpen: “Per regio zetten we uitgebreide bestemmingscampagnes op waarbij we brochures, social media en websites inzetten. Ook influencers en journalisten sturen we op pad. Het Waasland heeft net een gloednieuw magazine gekregen. Tegelijk hebben we jaarthema’s zoals Plan Bier: brouwerijtje bezoeken, bierroutes fietsen... We hebben ook de website Wandelwalhalla voor wandelen in de Vlaamse Ardennen. Je vindt daar 850 km aaneengesloten wandelpaden. De Leiestreek is dan weer heel idyllisch om te gaan bootjevaren én fietsen: de Leiestreekfietsroute is al jaren onze topper.”

4. Breed toegankelijk

Heb je voor regionaal toerisme een diploma Toerisme nodig? “Ons team is erg divers samengesteld. Er zijn leerkrachten bij, germanisten, filosofen, masters en ja, natuurlijk ook bachelors toerisme”, zegt Jessica.

“Ikzelf heb 8 jaar voor Thomas Cook gewerkt, maar ik had wel communicatiemanagement gestudeerd. Met een schakelprogramma communicatiewetenschappen optie film- en televisiestudies, want ik wilde in een productiehuis terechtkomen. Toch werd het toerisme. Na vier maanden op Mallorca als host sleepte ik een vaste job op de hoofdzetel in Zwijnaarde in de wacht. Maar streektoerisme biedt me persoonlijk véél breder contacten. Ik kan creatief zijn en sta veel dichter bij lokale ondernemers. Lokaal toerisme zit ook volop in de lift. Wat mij betreft is reizen niet meer per se zo ver mogelijk vliegen. Door hier te werken, ontdek ik wat er om de hoek allemaal voor moois te ontdekken valt. Nieuwe mogelijkheden en projecten liggen voor het grijpen.”

5. Communitygevoel

“Ons fiets- en wandelmerk StapAf heeft 5.000 volgers op Instagram en een dikke 40.000 op Facebook”, zegt Ellen. “Als content & community-verantwoordelijke vind ik dit heel leuk werk. Ik heb communicatiemanagement gestudeerd, na mijn bachelor behaald te hebben vond ik hier een deeltijdse vacature en na drie maanden mocht ik voltijds aan de slag.”

“Intussen zijn we bijna twee jaar verder! Toerisme was altijd al een optie, mijn familie is actief in de reissector. De liefde voor reizen zat er al vroeg in. Wat een fiets- of wandelnetwerk was, wist ik niet, maar ik ben erin gegroeid. Het is heel dankbaar om er over te communiceren. Van onze diehard StapAf-community krijgen we heel veel terug. Ik vraag hen om nieuwe wandelroutes te testen, in ruil zetten we hun verslag en foto’s online. We houden ook StapAf-dagen: echt een momentje mét de StapAf’ers. En als medewerker van Toerisme Oost-Vlaanderen sta je ook op fiets- en wandelbeurzen, laatst bijvoorbeeld nog in Utrecht.”

6. #tourismforclimate

Conclusie? “Dankzij de nabijheid van ‘onze’ bestemmingen, zie je meteen waar je mee bezig bent”, zegt Jessica. “Je ondersteunt de lokale economie. Door mensen samen te brengen, creëer je nieuwe initiatieven. Het sociale aspect is heel belangrijk.”

Duurzaamheid is natuurlijk een hot topic: “Ik heb veel ecologisch denkende collega’s die me de ogen soms geopend hebben”, lacht Ellen. “Ik neem nu veel vaker de trein of ik ga wandelen in de streek. Deze job heeft een grote invloed op mijn eigen manier van denken over op reis gaan.”

Veel van wat je ver op reis zoekt, vind je dus gewoon dichtbij huis. “Ja, en zeker als we voor businesspubliek werken, staat duurzaamheid voorop. De catering is altijd korte keten, met lokale Oost-Vlaamse producten. Zo dragen we vanuit toerisme bij tot duurzame bewustwording”, besluit Jessica.

(wdh) 

18 juli 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook