Charter Baanbrekende Werkgever zet in op nieuwe mobiliteit en hybride werken
Minder onderweg, mensgericht hybride werken, slimmer en groener: dat zijn de drie pijlers van het Charter Baanbrekende Werkgever.
Moet jij elke dag de baan op om naar je werk te gaan? Dan zullen ongetwijfeld ook voor jou de files en het pendelen tot een van je grootste ergernissen behoren. Of niet? Hoe kan jij je mobiliteit en woon-werkverkeer optimaliseren en/of aangenamer maken? Je leest het hieronder en alles wat met je woon-werkverplaatsingen te maken heeft.
Minder onderweg, mensgericht hybride werken, slimmer en groener: dat zijn de drie pijlers van het Charter Baanbrekende Werkgever.
Lockdown = thuiswerken. Weg woon-werkverkeer dus. Maar wat deed de Belg met die plotse extra vrije tijd?
Pendel jij elke dag met het openbaar vervoer naar je werk? Leer dan hoe je kan mediteren in de trein, de metro of de bus en kom totaal ontspannen aan.
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
De gemiddelde Belgische automobilist stond vorig jaar 21 uur in de file. Dat komt overeen met bijna drie werkdagen per jaar. Hoe maak je daar het beste van?
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land.
Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
We werken steeds mobieler: op de trein, in de file … even je mail checken op je smartphone, terwijl je in de supermarkt staat … En waarom ook niet?
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Wanneer is woon-werkverkeer arbeidstijd? Het ter beschikking staan van je werkgever betekent niet noodzakelijk dat je ook effectief arbeidsprestaties moet leveren.
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Deze en ook volgende week staat de fiets volop in de kijker. En dat via ‘De testkaravaan komt eraan’, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen.
De Belgische werknemer is gemiddeld 37 minuten onderweg van huis naar het kantoor. De Belg is daarmee koploper in Europa. Dat blijkt uit een enquête.
“Mijn werkgever heeft het voornemen de kantoren te verhuizen van Aalst naar Mechelen, ikzelf woon in Gent. Kan dit zomaar?”
Als een sardientje in een volle trein of tijdens de spits naar het werk. Het is de frustratie van veel pendelaars. Gelukkig kan je er iets positief van maken.
Heel wat topmanagers halen regelmatig hun stalen ros van stal. In het weekend maar ook voor of na het werk. En dat is niet geheel zonder reden.
“Door de schooluren en de files kom ik bijna elke ochtend te laat op het werk. Welke sancties kan mijn werkgever mij hiervoor geven?”
Als werknemers te laat aankomen op hun werk, dan houden ze meestal de echte reden verborgen.Welke zijn de meest gebruikte en slechtste excuses?