Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 377

Volgende
Volgend artikel:

6 tips om gelijk te krijgen bij onderhandelingen

Promotie maken? ‘Toon hoe goed je bent!’

”Promoties gaan niet altijd naar de hardste werkers of de meest geëngageerde werknemers.” (Heidi Deblaere, consultant Deblaere Consulting)
De beste werknemer krijgt niet altijd de mooiste promotie. Soms is dat pech, soms spelen er andere zaken, maar soms heeft het ook te maken met presentatie, met wat je uitstraalt. “Je moet ook laten zien dat jij de juiste kandidaat bent”, zegt imagocoach Heidi Deblaere.
imago
”Promoties gaan niet altijd naar de hardste werkers of de meest geëngageerde werknemers.” (Heidi Deblaere, consultant Deblaere Consulting)

Heidi Deblaere, zaakvoerder van Deblaere Consulting, is carrièrecoach en imagoconsulent. Ze coacht werknemers naar een nieuwe loopbaan en adviseert bedrijven, professionals en sollicitanten op het vlak van persoonlijke uitstraling en presentatie.

Dat dit nodig is blijkt uit haar vaststelling dat promoties en interessante projecten in bedrijven niet per definitie gegeven worden aan wie de beste papieren heeft, het hardst werkt of het meest geëngageerd is.

“Heel vaak spelen er andere factoren mee. Ook al lever je zeer goed werk, toch is dit niet altijd voldoende. Als je écht succesvol wilt zijn, is het belangrijk om jezelf én je kwaliteiten en competenties op het juiste moment zichtbaar te maken”, zegt Heidi Deblaere.

Je imago

“Wat je nodig hebt, is een visuele vertaling om te laten zien hoe goed je bent. Het sturen van het beeld dat je neerzet, kan je helpen bij het realiseren van je professionele ambities.” Niet nalaten om regelmatig te zeggen waar je mee bezig bent, en hoever je daarmee staat, kan daarom helemaal geen kwaad, adviseert Heidi Deblaere.

“Zonder op te scheppen uiteraard. Maar zo werk je wel aan je imago op de werkvloer. Imago draait uiteindelijk om voorkomen, attitude en communicatie. Er is niets mis mee om je aan te passen aan de bedrijfscultuur. Misschien vind jij dat niet zo belangrijk, maar je werkgever waarschijnlijk des te meer. Vaak is dit maar een kleine moeite.”

Kleine moeite, grote gevolgen

Die kleine moeite kan wel grote gevolgen hebben, meent de imagocoach. “Werknemers vergeten weleens dat ze mee het beeld bepalen dat de buitenwereld van een bedrijf heeft. Hoe jij je presenteert, heeft op de lange termijn effect op hoe je organisatie presteert en dus op je job.”

Daarom kan het geen kwaad om te proberen de waarden die je werkgever belangrijk vindt zo goed mogelijk uit te stralen. “Evident is dat niet altijd”, geeft Heidi Deblaere toe. “Al ligt het soms wel voor de hand. Wil een bedrijf professioneel en innovatief zijn, combineer dan bijvoorbeeld een pak met een hippe bril of accessoire. Heeft dat effect? Onbewust wel. Het zijn van die dingen die pas opvallen als je ze niet doet.”

Sollicitanten raadt ze aan altijd een kijkje te nemen op de bedrijfswebsite voor ze ergens solliciteren. Op basis van de stijl van die site en de foto’s van de werknemers kan je veel opsteken over hoe je best op een sollicitatiegesprek verschijnt. Ook hier geldt: misschien maakt jou dat niet uit. De rekruteerder zal er wel oog voor hebben. Doen dus!

(wv)

18 april 2014
Anderen bekeken ook