Bepaal je eigen loopbaan dankzij Personal Branding
Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
Heidi Deblaere, zaakvoerder van Deblaere Consulting, is carrièrecoach en imagoconsulent. Ze coacht werknemers naar een nieuwe loopbaan en adviseert bedrijven, professionals en sollicitanten op het vlak van persoonlijke uitstraling en presentatie.
Dat dit nodig is blijkt uit haar vaststelling dat promoties en interessante projecten in bedrijven niet per definitie gegeven worden aan wie de beste papieren heeft, het hardst werkt of het meest geëngageerd is.
“Heel vaak spelen er andere factoren mee. Ook al lever je zeer goed werk, toch is dit niet altijd voldoende. Als je écht succesvol wilt zijn, is het belangrijk om jezelf én je kwaliteiten en competenties op het juiste moment zichtbaar te maken”, zegt Heidi Deblaere.
“Wat je nodig hebt, is een visuele vertaling om te laten zien hoe goed je bent. Het sturen van het beeld dat je neerzet, kan je helpen bij het realiseren van je professionele ambities.” Niet nalaten om regelmatig te zeggen waar je mee bezig bent, en hoever je daarmee staat, kan daarom helemaal geen kwaad, adviseert Heidi Deblaere.
“Zonder op te scheppen uiteraard. Maar zo werk je wel aan je imago op de werkvloer. Imago draait uiteindelijk om voorkomen, attitude en communicatie. Er is niets mis mee om je aan te passen aan de bedrijfscultuur. Misschien vind jij dat niet zo belangrijk, maar je werkgever waarschijnlijk des te meer. Vaak is dit maar een kleine moeite.”
Die kleine moeite kan wel grote gevolgen hebben, meent de imagocoach. “Werknemers vergeten weleens dat ze mee het beeld bepalen dat de buitenwereld van een bedrijf heeft. Hoe jij je presenteert, heeft op de lange termijn effect op hoe je organisatie presteert en dus op je job.”
Daarom kan het geen kwaad om te proberen de waarden die je werkgever belangrijk vindt zo goed mogelijk uit te stralen. “Evident is dat niet altijd”, geeft Heidi Deblaere toe. “Al ligt het soms wel voor de hand. Wil een bedrijf professioneel en innovatief zijn, combineer dan bijvoorbeeld een pak met een hippe bril of accessoire. Heeft dat effect? Onbewust wel. Het zijn van die dingen die pas opvallen als je ze niet doet.”
Sollicitanten raadt ze aan altijd een kijkje te nemen op de bedrijfswebsite voor ze ergens solliciteren. Op basis van de stijl van die site en de foto’s van de werknemers kan je veel opsteken over hoe je best op een sollicitatiegesprek verschijnt. Ook hier geldt: misschien maakt jou dat niet uit. De rekruteerder zal er wel oog voor hebben. Doen dus!
(wv)
18 april 2014Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
Soms is een periode waarin je niet gewerkt hebt onvermijdelijk op je cv. Daar gaan recruiters dan altijd graag even dieper op in...
Uit onderzoek van de vacaturesite Jobbird.com blijkt dat werkzoekenden zich tijdens het solliciteren zeer bewust zijn van hun gedrag op sociale media.
Bij de zoektocht naar de ideale kandidaat voor een job houden werkgevers rekening met een aantal eigenschappen. Hoe ziet de perfecte sollicitant eruit?
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Wil je kans maken op die promotie, dan kom je best zo verzorgd mogelijk voor de dag. Want ja, uiterlijk is belangrijk in het bedrijfsleven.
‘0,00005’ gram clenbuterol die bij wielerheld Contador ontdekt werd, heeft zijn imago een knauw gegeven. Kan de hulp van een imagocoach soelaas bieden?
63% van de medewerkers in ons land kampt met overgewicht. 4 op 10 doen zelden of nooit fysieke activiteiten...
AI-assistenten zijn een interessante manier om je productiviteit op het werk te verhogen.