Dat Telenet group veel aandacht schenkt aan welzijn, bewijst Annelies Van De Slijke al met haar functie alleen. Veertien jaar geleden startte ze bij Telenet als IT-consultant. Vandaag is ze er manager culture & connection – een unieke job. “Als consultant kom je regelmatig bij een ander bedrijf terecht. Ik was niet van plan om ergens in vaste dienst te starten, tot ik bij Telenet een job vond die me echt aansprak. Naast de dynamiek en het enthousiasme, voelde ik hoe belangrijk de mens op zich er is. In de manier waarop leidinggevenden beslissingen nemen en communiceren, kwam naar voren dat ze rekening houden met de impact ervan op medewerkers. Ik dacht: hier voel ik mij goed. Hier wil ik deel van uitmaken.”
Annelies groeide door naar functies binnen customer experience en marketing, en kwam zo uit bij haar huidige team. “Wat je via je marketing naar buiten brengt, moeten je werknemers ook echt belichamen. Met z’n zessen denken we na over welke bedrijfscultuur we willen en hoe we die kunnen verwezenlijken. Dat is vaak een taak binnen een bredere functie, en geen job op zich.” Aandacht voor welzijn hoort daar inherent bij.
Welzijn is gelinkt aan heel wat thema’s waar Annelies’ team op inzet. “Engagement, bijvoorbeeld, vergroot je welbevinden op het werk. Inclusie en diversiteit dragen daar ook aan bij. Welzijn vraagt dus om een holistische visie, die individuele welzijnsprojecten overstijgt. De laatste tijd hebben we dan ook sterk ingezet op de wisselwerking tussen een individu en zijn context.” Zo omvat ‘Power your wellbeing’ drie pijlers: recharge your body, recharge your mind en recharge your team.
Werk waar je energie van krijgt. Vind je droomjob bij Telenet!
De loopclub, het padelveld, de fruitmanden en nog heel wat behoren tot de eerste groep en zijn veelgebruikt. “Maar mentaal welzijn is vaak moeilijker te bespreken.” Veel bedrijven voorzien een hulplijn waarmee medewerkers met een psycholoog of coach kunnen spreken als ze ergens – op het werk of in hun privéleven – mee zitten. Volgens de partner waarvoor Telenet hiermee samenwerkt, is de organisatie de eerste waarbij meer dan vijf procent van de medewerkers de dienst al eens gebruikten.
“Ik deed een beroep op zo’n employee assistance-programma toen ik merkte dat ik ’s nachts wakker werd omwille van stress die zich opbouwde”, vertelt Annelies. “Ik kon mijn verhaal kwijt tijdens de sessies, en de tips hielpen me enorm vooruit. Maar die shortcut naar professionele hulp zat verborgen in de catacomben van het bedrijf, waar niemand het bestaan ervan kende. Door ons welzijnsaanbod bekender te maken, hebben we een grote impact op veel meer individuen. Omdat het bestaan van onze hulplijn nu veel bekender is, bijvoorbeeld, maken medewerkers er ook meer gebruik van. Ze kunnen er terecht met persoonlijke vragen.”
“Je teamcontext bepaalt sterk hoe je je voelt op het werk. Daarom hebben we samen met een externe partner in kaart gebracht welke teams een lager energiepeil hadden. Die gingen tijdens een teamdynamiektraject individueel en als groep in gesprek met een coach.” Telkens kreeg Annelies als feedback dat die ruimte om met elkaar te spreken, veel deugd deed. “Dus we trekken die lijn door met de teamcharters. Voor elke teammeeting krijgt de leidinggevende handvatten om een bepaald thema bespreekbaar te maken.”
Het resultaat? Bij Telenet is welzijn – nog meer dan ooit – een vast begrip. “De huidige economische omstandigheden zijn een uitdaging voor elk bedrijf. Maar om goed te presteren, is een sterk team nodig, met voldoende psychologische veiligheid. Dan kan je elkaar uitdagen en de beste versie van jezelf zijn. Intussen is de slagzin ‘safe and strong teams’ een gevestigde waarde, die terugkeert in heel wat communicatie en nu de basis vormt voor extra acties. Je prestaties zijn belangrijk, maar je welzijn net zozeer.”
Ontdek alle jobmogelijkheden bij Telenet!
Ontvang nieuwe 'Telenet' jobs meteen in je mailbox.