Je sociale vaardigheden op het werk verbeteren: 17 tips
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!
Telewerken heeft veel voordelen, toch is het gebrek aan écht sociaal contact met de collega’s of teamgenoten een vaak gehoorde verzuchting. Nu telewerk niet langer aanbevolen wordt door de Vlaamse overheid schakelen steeds meer bedrijven over op hybride werken (een combinatie van telewerken en fysiek aanwezig zijn op de werkplek).
Na een lange periode van gedwongen en aanbevolen telewerk kan de terugkeer naar de werkvloer en het bijhorend sociaal contact sommigen onder ons wat onzeker en zenuwachtig maken.
Hybride werken: van droom tot realiteit
Die onzekerheid is niet nodig want bij sociale vaardigheden is het net zoals bij fietsen: eens je het geleerd hebt, verleer je het niet. Al kan een opfrissing na zo’n lange periode wel voordelig zijn voor de hernieuwde sociale omgang met je collega’s, zeker na een ingrijpende coronacrisis.
Deze 7 tips helpen je hierbij.
Gaf je voor de coronacrisis je collega’s elke ochtend een hand of high five? Weet dat de sociale omgang nu vooral coronaproof gebeurt en dat de social distancing en het dragen van een mondmasker voor een bepaalde afstand kunnen zorgen.
Ontdek: 5 tips voor collegialiteit op 1,5 meter afstand
Heb je schrik dat die eerste gesprekken wat awkward gaan verlopen? Zorg dan dat je wat onderwerpen achter de hand hebt om het ijs te breken. Voel je je ongemakkelijk voor het obligate, gezamenlijke lunchmoment? Laat dan gerust weten waar jij je comfortabel bij voelt en laat het je vooral coronaproof smaken.
Ben je het verleerd om smalltalk conversaties te voeren? Oefen dan wat op voorhand met de mensen die je dagdagelijks ontmoet en herontdek het plezier van sociale interactie.
Wil je de terugkeer liever wat uitstellen of kijk je er niet zo hard naar uit? Pas op voor vermijdingsgedrag en doe het gewoon: het is voor veel collega’s terug wat wennen en je zult zien dat het in de meeste gevallen goed zal meevallen!
Wees niet verkrampt maar blijf gewoon jezelf. Covid-19 mag de sociale omgangsvormen dan wel op z’n kop gezet hebben, laat het vooral je unieke persoonlijkheid niet besmetten.
Weet je niet goed hoe je het moet aanpakken? Observeer dan iemand in je (naaste) omgeving wiens social skills - ondanks de coronacrisis - top zijn. Wie weet leer je nog iets bij?
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Zorgt je onzekerheid voor fundamentele angst of krijg je van het lonkende rijk der vrijheid alleen maar chronische stress? Zoek dan hulp bij een gespecialiseerde psycholoog of therapeut: het leven is te kort om je door negatieve gedachten te laten leiden.
Hoe stressbestendig ben jij? Doe de test!
(fd)
15 september 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Voor wie nog twijfelt aan het nut van netwerksessies: netwerken kan jeheel wat opleveren. Hoe pak je het aan en hoe maak je het leuk?
Bijna 6 op 10 managers verantwoordelijk voor de aanwervingen binnen hun bedrijf, geeft aan dat het EQ even belangrijk is dan het IQ van werknemers.
Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
Telewerken thuis vanuit je eigen, vertrouwde bubbel maar toch op geregelde tijdstippen op kantoor afspreken met collega’s: the best of both worlds?
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
Ruim één werknemer op vijf liet tijdens de coronapandemie het achterste van zijn tong niet zien. Dat blijkt uit een onderzoek van AMS, Jobat en SD Worx.