Bedrijfswagen
Vorige

1 van 118

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Plug-in hybrides worden fiscaal minder interessant

Plug-in hybride auto
Bij fake plug-in hybrides zal het voordeel van alle aard veranderen en zullen werknemers minder nettoloon overhouden.
Heel wat werknemers met een zogenaamde plug-in hybride als bedrijfswagen zullen minder nettoloon overhouden.

Plug-in hybrides zijn voertuigen die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij. De elektrische batterij wordt herladen door de wagen aan te sluiten op het externe elektriciteitsnet.

“Fake” hybrides

Om een “echte” hybride te zijn, mag de CO2-uitstoot maximaal 50 gr/km bedragen én moet de energiecapaciteit van de batterij groter of gelijk zijn aan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht.

“Er zijn ook zogenaamde “fake” hybride wagens: zij beantwoorden niet aan beide bovenstaande criteria tegelijk en worden fiscaal minder interessant. Fake hybrides hebben een hogere CO2-uitstoot of een kleinere batterijcapaciteit.”

Minder nettoloon

“Bij werknemers met een bedrijfswagen bepaalt het voordeel van alle aard verbonden aan hun bedrijfswagen hoeveel nettoloon ze overhouden. Bij de “echte” plug-in hybrides blijft alles bij het oude. Maar bij fake” plug-in hybrides zal het voordeel van alle aard veranderen en zullen werknemers minder nettoloon overhouden”, vertelt Veerle Michiels,senior juridisch adviseur bij SD Worx.

“Een “fake” plug-in hybride rijdt immers bijna uitsluitend op brandstof en slechts in beperkte mate op elektriciteit. De werkelijke CO2-uitstoot is dan ook hoger dan de uitstoot die normaal gezien in aanmerking genomen wordt voor de berekening van het voordeel van alle aard.”

Door deze wijzigingen kregen populaire hybrides al een update om fiscaal interessant te blijven, denk maar aan de Mitsubishi Outlander PHEV en de BMW X5, die nu beide op een grotere batterij kunnen rekenen. Dat meldt fleet.be. De 330e van de BMW wordt dan weer uit het gamma gehaald, de 740e en 225 Xe Active Tourer blijven beschikbaar, maar halen de 50 g CO2/km niet. Bij Volvo halen de V60, S90, V90 en XC60 de voorgenoemde drempel.

Gevolgen voor je loon

Onder meer de cataloguswaarde en een CO2-coëfficiënt spelen mee om het voordeel van alle aard te bepalen. Voor hybride wagens neemt men de CO2-uitstoot die overeenstemt met die van de gebruikte fossiele brandstof.

Wat verandert er? Voor de fake plug-in hybrides wordt voor de berekening van het voordeel van alle aard de CO2-uitstootwaarde vervangen door de CO2-uitstootwaarde van een overeenstemmend voertuig met een motor die gebruikmaakt van dezelfde fossiele brandstof. Indien zo'n overeenstemmend voertuig niet bestaat, wordt de uitstootwaarde van de plug-in hybride vermenigvuldigd met 2,5.

Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de CO2-coëfficiënt en hoe hoger het voordeel van alle aard. Hierdoor wordt er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden, waardoor een werknemer netto minder loon overhoudt.

Vanaf aanslagjaar 2021

De nieuwe regeling is van toepassing vanaf aanslagjaar 2021 (inkomsten 2020) voor voertuigen aangekocht vanaf 1 januari 2018.

Hybride voertuigen aangekocht of besteld vóór 1 januari 2018 blijven genieten van de gewone berekeningswijze van het voordeel van alle aard.

Ook minder interessant voor werkgever

Bepaalde plug-in hybrides worden ook fiscaal minder interessant voor de werkgevers. De autokosten van elektrische wagens zijn nu voor 120% aftrekbaar, dit zal verdwijnen. Het aftrekpercentage mag niet lager zijn dan 50% en niet hoger dan 100%. Dieselmotoren zullen minder aftrekbaar zijn. Voertuigen met een motor op benzine, LPG, biobrandstof of elektrische motor zullen iets meer aftrekbaar zijn. Voertuigen met een motor op aardgas en een vermogen van minder dan 12 fiscale PK zullen het meest aftrekbaar zijn. Een uitzondering geldt voor de meest vervuilende wagens: voor wagens met een CO2-uitstoot vanaf 200 gr/km, geldt slechts een aftrek van 40%.

Ook de zogenaamde fake hybride wagens worden fiscaal minder aantrekkelijk. Vanaf 2020 zal voor de aftrekbaarheid van autokosten meer rekening gehouden worden met de reële CO2-uitstoot van de wagen, ongeacht het brandstoftype. Om het aftrekpercentage van hybride wagens te bepalen, wordt de CO2-uitstoot op dezelfde manier bepaald als voor de berekening van het voordeel van alle aard.

(mr) 

28 november 2018
Anderen bekeken ook