Pleidooi voor meer knuffels op kantoor
Op het werk zouden meer voorwerpen moeten rondslingeren die aan kinderen doen denken, beweert de Amerikaanse onderzoekster Sreedhari Desai. Volwassenen blijken zich socialer en eerlijker te gedragen als er knuffels en krijtjes in de buurt zijn.
Volgens recent onderzoek van Sreedhari Desai van de Amerikaanse universiteit Harvard zijn werknemers minder snel geneigd om te liegen wanneer er speelgoed en kinderspullen in de buurt zijn. In de Harvard Business Review pleit Desai dan ook voor meer knuffels op kantoor.
Positief effect
Desai voerde psychologische experimenten uit waarbij mensen meer geld konden verdienen wanneer ze andere mensen bedrogen. In een ruimte met kindgerelateerde voorwerpen zoals speelgoed en knuffels bleken twintig procent minder mensen effectief tot bedrog over te gaan. Bovendien gedroegen de volwassenen in deze ruimte zich guller.
Tijdens haar onderzoek kwam Desai ook tot de ontdekking dat de nabijheid van kinderopvangcentra en peuterspeelzalen een positief effect heeft op de vrijgevigheid van bedrijven. De onderzoekster is dan ook voorstander van kinderopvang georganiseerd door bedrijven zelf.
‘Dat zou ouders niet alleen meer ontspannen maken, maar ook een positieve invloed uitoefenen op het gedrag van de andere werknemers’, zo stelt de onderzoekster. Desai raadt bedrijven ook aan om kinderfoto’s op te hangen in kantoren en kinderliedjes te laten horen in de lift.
(mo)
14 september 2011