Lang pendelen is ongezond
Elke dag met het openbaar vervoer een lange afstand afleggen, is voelbaar aan je gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Lund University.
Een Segway is een elektrisch aangedreven voertuig op twee wielen dat je voornamelijk met je lichaam bestuurt. Om vooruit te rijden, leun je naar voor. Wil je remmen, dan buig je naar achter.
Het departement Bestuurszaken heeft er twee aangekocht. Het zijn vooral de chauffeurs van het departement die er gebruik van maken. Zij brengen vaak documenten van het departement naar het kabinet van de bevoegde minister of naar andere overheidsgebouwen.
“Met de wagen is dat onbegonnen werk in het Brusselse verkeer”, zegt Luc Lathouwers, secretaris-generaal van het departement Bestuurszaken. “En te voet ben je alles samen snel een uur onderweg.”
Een studieronde van mogelijke alternatieven en een testfase resulteerde in de aankoop van twee Segways. “De fiets was ook een alternatief, maar omdat een van onze chauffeurs moeilijk te been is, was dat geen optie. Met de Segway kan hij zich vlot verplaatsen. Veel fysieke inspanning is er niet nodig en hij mag er zowel op de stoep als op weg mee rijden”, vertelt Luc Lathouwers.
Wie met de Segway op pad wilt, moet wel even oefenen. Een personeelslid dat voor het eerst een Segway reserveert, krijgt een kleine initiatie. Het voertuig, dat vooral met het lichaam bestuurd wordt, vereist enige handigheid. Maar wie dat onder de knie heeft, verplaatst er zich opvallend vlot door het verkeer mee.
“Nog een pluspunt is dat een milieuvriendelijke oplossing is. Een Segway heeft een batterij die je gewoon kan opladen via het stopcontact”, legt Luc Lathouwers uit. Tot nu zijn het vooral de chauffeurs van het departement die de Segways gebruiken. “Het is een mooie oplossing voor de verkeersproblemen waar we hier mee kampen. Misschien moeten we er intern wat meer actie rond voeren”, bedenkt Luc Lathouwers.
“In sommige gevallen is het een goed, en vaak zelfs sneller, alternatief voor de dienstwagen. Op termijn kunnen we er ook de daling van het aantal chauffeurs opvangen. Chauffeurs die vertrekken, zullen niet meer allemaal vervangen worden.”
(wv)
20 september 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Elke dag met het openbaar vervoer een lange afstand afleggen, is voelbaar aan je gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Lund University.
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Voor wie te lui is om van zijn bureaustoel op te staan tijdens het werk, heeft de Japanse autobouwer Honda nu dé oplossing: de rijdende kantoorstoel.
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.
Voor heel wat werknemers is hybride werken het beste wat hen ooit kon overkomen... Wat zeggen de cijfers precies?
Artificiële intelligentie, elektrificatie en automatisatie. Ingenieurs en techniekers bij CNH Industrial krijgen heel wat hoogtechnologische innovaties voor de kiezen.
Social media zijn een krachtige tool om jouw imago en dat van jouw werkgever een boost te geven. Maar wat kan je precies posten, en wat beter niet?
Kan je tijdens een sollicitatie vermelden dat je ook bij een ander bedrijf je licht opsteekt? Het is soms delicaat maar je kan er ook je voordeel mee doen...