4 tips om gelukkiger te worden op je werk
Gelukkiger zijn op je werk draait niet alleen om loonsverhogingen. Daarom 4 tips om jezelf op te vrolijken of je gewoon beter te voelen op het werk.
Eén keer per jaar brengt Voka Limburg op de Dag van HRM alle Limburgse professionals samen om in diverse workshops en plenaire zittingen, de nieuwste trends en ervaringen uit te wisselen. Als apotheose wordt het uitkijken naar de uitreiking van de HRM Award aan één van deze vier finalisten:
Studiobouwer Deusjevoo telt 9 vaste medewerkers en wordt daarnaast ook nog versterkt door een 20-tal freelancers. Dit bedrijf pakt het graag anders aan en omschrijft zichzelf als een organisatie ‘met een hoek af’.
“Dat is te voelen in de atmosfeer en tussen de collega’s onderling”, vindt zaakvoerder Jo Peeters. “De fun-factor neemt een belangrijke plaats in. Ook in onze hr-visie. Medewerkers horen hier een eigen mening en visie te hebben. Zij weten wat er leeft bij de klanten en dat is de basis van onze strategie. Flexibiliteit staat bij ons centraal en werkt in twee richtingen: je krijgt wat je geeft en je geeft wat je krijgt.”
Het Nieuwstedelijk is een professioneel theaterhuis dat begin 2015 is ontstaan uit de fusie van het Limburgse de Queeste en het Leuvense stadsgezelschap Braakland/ZheBilding. Het team bestaat uit 12 vaste medewerkers, 110 freelancers en contractuelen, 13 stagiairs en 27 vrijwilligers.
Bij aanwervingen wordt niet uitgegaan van functies, maar van talenten en expertises. Dit heeft Het Nieuwstedelijk ook doorgetrokken naar hun algemeen hr-beleid. “Iedereen in de organisatie wordt als een autonome ‘maker’ beschouwd, met eigen talenten en expertises. Ieder speelt zijn rol, en dat geeft een positieve vibe”, zegt directeur Stijn Devillé.
Yappa bedenkt, bouwt en boost digitale oplossingen die impact hebben op de groei van de klanten, de eigen organisatie en het individu (de medewerkers). Die medewerkers, dat zijn er zo een 15. “Dat onze mensen in de best mogelijke omstandigheden kunnen werken, is essentieel voor onze groei”, zegt zaakvoerder Yoeri Severy.
“Daar kunnen het bedrijf, de klanten en de medewerkers zelf alleen maar beter van worden. Klantgerichtheid, leergierigheid, authenticiteit, betrouwbaarheid en langetermijndenken zijn belangrijke waarden die ook door de medewerkers worden uitgestraald. We willen dat onze medewerkers het beste uit zichzelf halen en trots zijn op wat ze afleveren voor onze klanten.”
Yontec, kersvers winnaar van de KMO Laureaat, is actief in industrieel en facilitair onderhoud. Er werken nu 140 mensen. “Zij zijn ons meest dierbare kapitaal”, zegt bedrijfsleider Davy Jonckers.
“Van de vijf basispijlers waarop onze strategie is gebouwd, staat de ‘Yontec-familie’ met stip op de eerste plaats. Het welzijn van onze medewerkers staat altijd centraal als er belangrijke beslissingen moeten genomen worden. Bij de aanwerving staat technische begaafdheid centraal en de organisatie hanteert dan ook een sterk diversiteitsbeleid.”
(kme)
14 oktober 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Gelukkiger zijn op je werk draait niet alleen om loonsverhogingen. Daarom 4 tips om jezelf op te vrolijken of je gewoon beter te voelen op het werk.
Steeds meer bedrijven leggen bij het rekruteren de klemtoon op de persoonlijkheid van een kandidaat. “Ook leervermogen is erg gegeerd”, zegt Rein De Cooman.
De trends in werving en selectie zorgen voor gerommel in de hr- wereld: “Wat we zeggen wat we zouden moeten doen, is niet wat we doen vandaag.”
Aan de fysieke veiligheid van de werkomgeving wordt meestal wel gedacht, maar wie houdt er de psychische veiligheid van de werknemers in de gaten?
Op de werkvloer zijn het de zestigplussers die ronddartelen met de breedste smile!
624 euro per maand. Dat is het loonverschil tussen man en vrouw.
Sophie en Philippe kozen voor ABB omwille van het innovatieve karakter en de variatie: “Elke dag is anders.”
Gamers hebben unieke talenten die kunnen helpen bij het scoren van een job. Vergeet ze dus zeker niet te vermelden op je cv!
De overgrote meerderheid van de jongeren vertoont symptomen van een burn-out, en niet elke werkgever speelt hier even goed op in...