Waarom generalisten ook experts zijn
Je leest soms wel eens dat een generalist slechts een ‘manusje-van-alles’ is. Dit is een foute interpretatie. Er zijn verschillende soorten generalisten.
Binnen de groep van creatieve generalisten zijn er ook grote onderlinge verschillen, ondermeer wat betreft de manier waarop ze hun interesses beleven.
Zo komen sommigen het meest tot hun recht als ze meerdere projecten/rollen tegelijkertijd opnemen, en gaan anderen liever ‘serieel’ te werk, of via één interesse per keer.
Creatieve generalisten zijn juist omwille van hun veelzijdigheid soms moeilijk ‘uit te leggen’. Vaak komen ze voor volgende uitdagingen te staan wanneer hen de vraag gesteld wordt “En, wat doe jij?”:
De oplossing is nabij!
Anderen hebben er niet veel aan als je jezelf beschrijft als “Ik ben een generalist”. Het geeft geen concreet beeld, en iedereen heeft er zo zijn eigen interpretaties bij. Praten vanuit jouw talenten daarentegen, geeft wél nuttige info. Een paar voorbeelden:
Let op, alleen je talenten opsommen zal niet voldoende zijn. Leg de brug met de context en de noden van jouw gesprekspartner: wat kunnen jouw talenten precies betekenen voor hem/haar?
Voor meer inspiratie in verband met mogelijke talenten, lees ook: Waarom generalisten ook experts zijn.
Start niet met een opsomming van wat je doet, maar wel met wat het effect daarvan is. Bijvoorbeeld: “Ik help mensen een job te vinden waar ze energie en voldoening uithalen” in plaats van “Ik ben loopbaancoach”.
Alhoewel het soms wat zoeken is, valt er vaak een rode draad te bespeuren in het verhaal van de creatieve generalist. Een rode draad kan een idee zijn, een filosofie, een drijfveer … Volgende pistes kunnen jou op weg helpen:
1. Eén groot overkoepelend thema
Kan je jouw interesses onder één grote noemer plaatsen? Interesses zoals gezonde voeding, beweging, massage enzovoort kunnen allemaal gegroepeerd worden onder ‘gezondheid’, bijvoorbeeld.
2. Jouw ‘waarom’
Jouw ‘waarom’ is jouw persoonlijk missie, zeg maar. Managementgoeroe Simon Sinek ontwikkelde een model om te verklaren wat maakt dat mensen zich laten inspireren en beïnvloeden door een boodschap. Volgens hem moet je 3 vragen beantwoorden als je iemand wil beïnvloeden met jouw verhaal, vertrekkend vanuit de eerste vraag:
Het antwoord op de ‘waarom’-vraag kan soms een perfecte weergave zijn van jouw rode draad, of je op zijn minst een aanwijzing geven.
3. Een overkoepelende identiteit of rol
Is er een bepaalde identiteit of rol die je steeds ziet terugkeren doorheen jouw verschillende interesses? De rol van ‘probleemoplosser’, of de rol van ‘mentor’, bijvoorbeeld.
4. Jouw ‘tribe’
Bij welk type mensen kan jezelf zijn en kan je fouten maken? In wat soort omgeving kom jij het meeste tot jouw recht?
Eénmaal je meer zicht hebt op jouw profiel is het de kunst om deze informatie in een helder en aantrekkelijk verhaal te gieten. Praten vanuit jouw talenten, drijfveer of rode draad geeft je gesprekspartner elementen waarmee hij/zij zich kan verbinden.
Zorg er wel voor dat het verhaal authentiek blijft, dat er voldoende concrete voorbeelden inzitten én dat het ergens aansluit bij de leefwereld van de andere partij.
Succes!
(sd) - Bron: Creatievegeneralist.be
Creatieve generalist is een project gericht naar mensen die "niet in één hokje passen". Silvia Derom, professionele coach en zelf creatieve generalist, gelooft dat veel mensen niet tot één interesse, passie of talent herleid kunnen worden. Thema’s zoals ‘Vind jouw rode draad’ en storytelling komen uitvoerig aan bod in haar coachings- en trainingsprogramma.
20 januari 2015Je leest soms wel eens dat een generalist slechts een ‘manusje-van-alles’ is. Dit is een foute interpretatie. Er zijn verschillende soorten generalisten.
Onderzoek van NationaleVacaturebank.nl wijst uit dat ongeveer 60 procent van de werknemers op de werkvloer zijn ware aard niet toont.
De eerste voorwaarde om minder stress te ervaren is ... zelfzorg. Daarom: 5 tips als eerste stap naar meer zorg én respect voor jezelf.
Voor wie de eerste lentezon niet genoeg is om vrolijk door het leven te dartelen, hebben we enkele tips om terug lekker in z’n vel te zitten.
Iedereen is uniek, en toch glijden we zo dikwijls af naar middelmatigheid. Nochtans is opvallen en succesvol zijn niet zo moeilijk: wees gewoon jezelf.
Sommige woorden gebruik je beter niet wanneer je jezelf beschrijft. Je kan immers overkomen als een zelfingenomen snob. Zo beschrijf je jezelf beter niet …
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Beu om je rekeningen bij te houden en maandelijks af te rekenen met je baas? Forfaitaire vergoedingen voor de gemaakte kosten zijn de oplossing.
In 2025 zal je als medewerker nog meer tools in handen hebben om je loopbaan zelf vorm te geven. Een overzicht...