4 mogelijke carrièrepaden: wat is het jouwe?
Carrière maken, dat is voor de meeste mensen hogerop klimmen. “Klopt niet”, oppert talent director Nick Leenaert. Hij ziet 4 mogelijke carrièrepaden.
Bijna een op de zes werknemers ouder dan 35 is ongelukkig op het werk. Dit is dubbel zoveel als de collega’s tussen 18 en 34 jaar.
Een derde van de werknemers ouder dan 35 vindt zijn job stresserend. Voor wie jonger is dan 35, is dit slechts 25%.
Ook de klachten over de balans werk-privé komen op met het ouder worden. 12% van de 35 tot 54-jarigen worstelt met de combinatie werk en gezin. Voor wie ouder is dan 55 is dit 17%. Bij de 18 tot 34-jarigen is dit slechts 10%.
Dat blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Robert Half bij 2.000 Britse volwassenen die voltijd of deeltijds aan het werk zijn.
Hoe ouder, hoe minder collega’s gezien worden als vrienden. Zo’n 15% van de 35 tot 54-jarigen zegt geen goede vrienden te hebben op het werk. De jongere generatie houdt werk en privé minder strikt gescheiden. Van de 18 tot 34-jarigen zegt 62% goede vrienden te hebben op het werk.
59% van de 18 tot 35-jarigen voelt zich geapprecieerd op het werk. Slechts 15% voelt zich ondergewaardeerd tegenover 25% bij de 35 tot 54-jarigen. Bij de +55’ers is dit 28%.
“Werknemers boven de 35 hebben veel ervaring, en daar kan het hele bedrijf van leren en van profiteren, vertelt Phil Sheridan, Senior Managing Director van Robert Half UK. “Het is belangrijk dat hun werktevredenheid niet wordt genegeerd. Bedrijven moeten meer investeren in hun personeel op alle niveaus.” Hoe? “Eenvoudige zaken als regelmatige evaluaties, nieuwe mogelijkheden voorzien om bij te leren, het opzetten van ambitieuze persoonlijke doelen kunnen bijdragen dat die werknemers zich geapprecieerd voelen.
Rond hun 35e maken mensen een balans op. Aan de ene kant is er de carrièredroom: voor de ene betekent dat onvrede over nog niet ver genoeg staan op de carrièreladder, voor de ander die er wel gekomen is komt er de stress van een verantwoordelijke job bij. Ook kinderen spelen een belangrijke rol bij dertigers, want dat betekent meer druk op de werk-privébalans.
Bij de oudste groep, boven de 55, spelen weer andere factoren een rol. Zoals het gevoel niet serieus genomen te worden of ingehaald te worden door jongere collega's.
Het goede nieuws: als je niet happy bent op je werk, is daar vaak vrij simpel iets aan te doen, zegt arbeidspsycholoog Tosca Gort op RTL Z. "Je hoort veel mensen die ongelukkig zijn met hun werk zeggen dat ze een andere job of een ander vak willen gaan doen. Maar als je verder kijkt, zie je dat hele andere factoren dan de feitelijke inhoud van hun werk zorgen dat ze ongelukkig worden. Zoals een manager die vervelend is, de bedrijfscultuur of elke dag in de file staan."
Daarbij hoef je je niet bij neer te leggen, benadrukt Gort. "Het zijn omgevingsfactoren waar je iets aan kunt doen, zonder je meteen om te scholen. Bedrijfscultuur als geheel is misschien niet zomaar om te gooien, maar je kunt in je eigen team vaak wel wat veranderen."
Vriendschappen sluiten op werk kan ook een groot verschil maken, zegt ze. "Ik zie vaak mensen die 'werknemer spelen', zij gaan met een masker op naar werk. Terwijl sociale contacten op het werk zoveel waard zijn, die helpen tegen burn-outklachten. Het gevoel jezelf te kunnen zijn bij je collega's of een klein groepje daarvan is heel fijn."
Ook daar heb je zelf invloed op, stelt Gort, als je er maar tijd in steekt.
(mr)
6 september 2017Carrière maken, dat is voor de meeste mensen hogerop klimmen. “Klopt niet”, oppert talent director Nick Leenaert. Hij ziet 4 mogelijke carrièrepaden.
Zoek je een manier om meer werk te verzetten zonder dat je daarvoor extra vrije tijd moet inleveren? Overweeg dan eens de volgende tips ...
Wim Hermans werkte als recruiter op de personeelsdienst van de Leuvense universiteit. Tot hij te kampen kreeg met een zware bore-out.
Geluk heb je meestal zélf in handen. Let dus op de dingen die je doet en niet doet. Deze 12 zaken kan je alvast beter vermijden ...
Een baan aan de top, wie droomt er niet van? Maar hoeveel manoeuvreerruimte is er tussen ‘I made it!’ en ‘It’s lonely at the top?’ Jobat vond het antwoord.
Aan de fysieke veiligheid van de werkomgeving wordt meestal wel gedacht, maar wie houdt er de psychische veiligheid van de werknemers in de gaten?
Als marktleider runt D’Ieteren een uitgebreid netwerk van concessies., daarvoor is het bedrijf volop op zoek naar extra technisch talent.
Een hoge werkdruk en stress zorgen er af en toe voor dat sommigen uit de bocht gaan en beginnen schelden. Hoe jij dan moet reageren? Jobat geeft 3 tips!
“Je talent ontwikkelen en vervolgens maximaal inzetten in je job, brengt de beste versie van jezelf naar boven”