Werkplek
Vorige

1 van 663

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Organiseer je werkplek beter: 6 tips

"Een opgeruimd bureau geeft je een opgeruimd gevoel en biedt rust op je werkplek én in je hoofd." (Sabine van Meenen, OndernemersCoach)
Teveel spullen rondom je kan heel stresserend zijn. Als de papierberg groeit op je bureau, probeer je de stapels te negeren. Maar die papieren herinneren je (onbewust) aan je achterstand. Je voelt je er angstig en gestrest door.
post-it's laptop
"Een opgeruimd bureau geeft je een opgeruimd gevoel en biedt rust op je werkplek én in je hoofd." (Sabine van Meenen, OndernemersCoach)

Als je alles ordent waar het thuishoort dan voel je je nadien veel rustiger. Je krijgt zo meer ruimte en rust, zowel in je hoofd als in je omgeving. Je kan je zo ook veel beter focussen op je werk.

Met de volgende tips lukt het zeker:

1. Overloop dagelijks alle input die je leven binnenkomt

Stel je daarbij de volgende vragen:

  • Gooi ik dit weg?
  • Bewaar ik dit?
  • Moet ik hiermee nog iets doen?

2. Leg alleen het hoogstnodige op je bureau

Alleen de zaken waar je op dat moment mee bezig bent, mogen op je bureau liggen, de rest is slechts afleiding. Maak er een gewoonte van ook dagelijks het bureaublad van je computer op te ruimen.

3. Gebruik geen post-it’s, papiertjes of losse briefjes

Post-it's of kleine briefjes papier gaan gemakkelijk verloren en ogen erg rommelig. Centraliseer je todo’s beter op een overzichtelijke lijst of in een schrift.

4. Berg overbodige spullen direct op

Laat met andere woorden geen boeken, pennen, digitale camera, elastiekjes, paperclips enzovoort rondslingeren. Orde in je omgeving, brengt orde en rust in je hoofd.

5. Verwijder alle prullaria

Fotokaders, souvenirs en andere decoraties maken je werkplek misschien wel persoonlijker, erg constructief zijn deze dingen niet, ze maken je alleen maar onrustig, daar ze je onbewust afleiden van je werk. Berg ze daarom beter op in een lade in plaats van alles uit te stallen op je bureau.

6. Noteer een afspraak onmiddellijk in je agenda

Zorg er ook voor dat je meteen alle details kent: de juiste datum, het juiste uur en de plaats waar je afspraak zal doorgaan. Zet meteen ook een reminder in je gsm of e-mail, zo vergeet je je afspraak niet.

En? Hoe voel je je nu? Een opgeruimd bureau geeft je sowieso een opgeruimd gevoel en biedt rust op je werkplek én in je hoofd. Je zal ook veel minder tijd verliezen met het zoeken naar allerlei zaken. Waar wacht je dus nog op? Ga vandaag nog die stapels te lijf!

(svm) 

Sabine van Meenen helpt dienstverleners gefocust groeien naar een mooie omzet, fijne klanten en met meer vrijheid. Sabine werkt met eenvoudige methodes, heldere strategieën en krachtige mindshifts. Met passie, een portie lef en het nodige vertrouwen maak je het ondernemen makkelijker.
>> Download haar gratis e-boek: 'De 5 meest gemaakte fouten waardoor je als dienstverlener klein blijft'.
 

8 september 2014
Anderen bekeken ook