Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 204

Volgende
Volgend artikel:

10 oorlogstactieken om die job te veroveren

Opvallende trend op krappe arbeidsmarkt: 'Help, de sollicitant haakt af'

Jos Verdonck
“Het is een bekend fenomeen: kandidaten gaan voor een laatste gesprek langs bij de CEO. Maar die laat zich te elfder ure verontschuldigen” (Jos Verdonck)
Een zeer opvallende tendens op de krappe arbeidsmarkt is het ultiem afhaken van de sollicitant. Dat is de mening van Jos Verdonck, met zijn eigen bedrijf met hoofdzetel in Menen, gepokt en gemazeld in het selecteren van geschikt personeel voor de kmo-wereld.

De reden voor het ‘afhaken’ is zonneklaar: “Als bedrijfsleiders er in slagen om na heel wat inspanningen de ultieme kandidaat te vinden, verliezen ze hen niet zelden door een onprofessionele afhandeling van de aanwerving.”

U maakt een ontnuchterende vaststelling: iedereen zoekt wanhopig naar witte raven, maar eens gevonden, landen ze niet noodzakelijk bij het bedrijf dat hen initieel wilde aanwerven?

Jos Verdonck: “Vroeger, toen er nog geen sprake was van dergelijke krapte, had de bedrijfsleider meerdere kandidaten voor één functie. Dan nam hij gewoon de beste uit het hele pak. Nu maken bedrijfsleiders meer en meer mee dat een zeer gegeerde sollicitant toezegt, maar finaal toch voor een andere job kiest. Geloof me vrij: dat heeft, anders dan je zou denken, niet noodzakelijk te maken met betere arbeidsvoorwaarden elders. Ik zie een ander probleem: investeren in het aantrekken van mensen is één iets, maar het correct afronden van een nieuwe aanwerving  is een ander paar mouwen. Op dit vlak valt nog veel amateurisme te bespeuren.”

“Het is een bekend fenomeen: kandidaten gaan voor een laatste gesprek en voor de finale afronding van het arbeidscontract langs bij de CEO. Maar die CEO laat zich te elfder ure verontschuldigen of heeft nog niet nagedacht over een gestructureerde afronding van de deal. Iedereen heeft altijd de mond vol over het belang van goede mensen maar bij ultieme afronding worden fouten gemaakt.  Finaal is het van essentieel belang een stappenplan te respecteren.”

Zit er ook iets fout in de manier van aanwerven?

Verdonck: “Ik vind vaak van wel, dat ervaar ik tenminste in de praktijk. Het valt me op dat bedrijven twee soorten fouten maken. Ofwel werven ze, radeloos als ze zijn, iemand aan zonder al te veel screening. Die kortzichtigheid laat zich dan vaak ook voelen, want al snel blijkt dat het niet klikt. Ofwel wordt de hele procedure wél doorlopen, maar maken ze fundamentele fouten in de eindfase bij aanwervingen. De finale kandidaat verwacht niet enkel dat hij/zij goed geïnformeerd wordt, maar kijkt ook kritisch hoe een bedrijf met zijn mensen omgaat: verlopen de afspraken correct, is er voldoende ruimte voor persoonlijk contact, wordt er geïnvesteerd in mensen, krijg ik snel en duidelijke feedback, durft men transparant en daadkrachtig te beslissen, is er begrip voor de work-life balans, is er een inspirerende bedrijfscultuur en hoe zit het met mijn persoonlijke ontwikkelingskansen.”

“De druk om een ultieme kandidaat te vinden is één zaak.  Durven beslissen welke kandidaat de juiste is en dat ook effectief afronden is een andere. Het voltstaat niet langer een fors loonpakket aan te bieden. Dat laatste gebeurt nu bijna per Amerikaans opbod: nog niets bewezen en toch al een torenhoog loon. Maar loon is nooit alles. Dat heb ik altijd beweerd. Veranderen van werk is voor de sollicitant ook een proces waarbij een betrouwbare partner en adviseur een meerwaarde is. Twee hamvragen worden bij een aanwerving nog te vaak over het hoofd gezien: zal de nieuwe werknemer zich wel jeunen en hoe zit het met zijn attitude want dat blijft belangrijker dan welk diploma ook.”

Niettegenstaande een krappe arbeidsmarkt dient 2018 zich voor bedrijven als het uwe toch als een recordjaar aan. Hoe verklaart u dat?

Verdonck: “Dit lijkt contradictorisch maar de hoogconjunctuur biedt ook kansen. Vandaag de dag durven sterke profielen veel gemakkelijker veranderen van werk en hun kansen elders wagen op de arbeidsmarkt. Eénmaal in contact met een sterke kandidaat, komt het erop aan deze voor uw bedrijf te winnen en op een professionele wijze de eindfase in de selectie af te ronden.”

“In ons kantoor hebben we liefst 150.000 individuele dossiers bijgehouden met data van kandidaten. Zo hebben we doorheen de jaren een lokaal netwerk aan werknemers opgebouwd die hun carrièreswitch overwegen. We beschouwen onszelf vooral als adviseur inzake beroepskeuze, een adviseur die mensen begeleidt in de carrièreswitch. Zo hebben we met honderden kmo’s in Oost- en West-Vlaanderen lange termijn-relaties uitgebouwd.”

(kc) 

6 november 2018
Anderen bekeken ook