Opzegtermijn alsmaar korter: de gevolgen?
De arbeidsmarkt wordt flexibeler en de wetgeving past zich aan. Zo zijn begin deze maand de opzegtermijnen opnieuw korter geworden.
De reden voor het ‘afhaken’ is zonneklaar: “Als bedrijfsleiders er in slagen om na heel wat inspanningen de ultieme kandidaat te vinden, verliezen ze hen niet zelden door een onprofessionele afhandeling van de aanwerving.”
Jos Verdonck: “Vroeger, toen er nog geen sprake was van dergelijke krapte, had de bedrijfsleider meerdere kandidaten voor één functie. Dan nam hij gewoon de beste uit het hele pak. Nu maken bedrijfsleiders meer en meer mee dat een zeer gegeerde sollicitant toezegt, maar finaal toch voor een andere job kiest. Geloof me vrij: dat heeft, anders dan je zou denken, niet noodzakelijk te maken met betere arbeidsvoorwaarden elders. Ik zie een ander probleem: investeren in het aantrekken van mensen is één iets, maar het correct afronden van een nieuwe aanwerving is een ander paar mouwen. Op dit vlak valt nog veel amateurisme te bespeuren.”
“Het is een bekend fenomeen: kandidaten gaan voor een laatste gesprek en voor de finale afronding van het arbeidscontract langs bij de CEO. Maar die CEO laat zich te elfder ure verontschuldigen of heeft nog niet nagedacht over een gestructureerde afronding van de deal. Iedereen heeft altijd de mond vol over het belang van goede mensen maar bij ultieme afronding worden fouten gemaakt. Finaal is het van essentieel belang een stappenplan te respecteren.”
Verdonck: “Ik vind vaak van wel, dat ervaar ik tenminste in de praktijk. Het valt me op dat bedrijven twee soorten fouten maken. Ofwel werven ze, radeloos als ze zijn, iemand aan zonder al te veel screening. Die kortzichtigheid laat zich dan vaak ook voelen, want al snel blijkt dat het niet klikt. Ofwel wordt de hele procedure wél doorlopen, maar maken ze fundamentele fouten in de eindfase bij aanwervingen. De finale kandidaat verwacht niet enkel dat hij/zij goed geïnformeerd wordt, maar kijkt ook kritisch hoe een bedrijf met zijn mensen omgaat: verlopen de afspraken correct, is er voldoende ruimte voor persoonlijk contact, wordt er geïnvesteerd in mensen, krijg ik snel en duidelijke feedback, durft men transparant en daadkrachtig te beslissen, is er begrip voor de work-life balans, is er een inspirerende bedrijfscultuur en hoe zit het met mijn persoonlijke ontwikkelingskansen.”
“De druk om een ultieme kandidaat te vinden is één zaak. Durven beslissen welke kandidaat de juiste is en dat ook effectief afronden is een andere. Het voltstaat niet langer een fors loonpakket aan te bieden. Dat laatste gebeurt nu bijna per Amerikaans opbod: nog niets bewezen en toch al een torenhoog loon. Maar loon is nooit alles. Dat heb ik altijd beweerd. Veranderen van werk is voor de sollicitant ook een proces waarbij een betrouwbare partner en adviseur een meerwaarde is. Twee hamvragen worden bij een aanwerving nog te vaak over het hoofd gezien: zal de nieuwe werknemer zich wel jeunen en hoe zit het met zijn attitude want dat blijft belangrijker dan welk diploma ook.”
Verdonck: “Dit lijkt contradictorisch maar de hoogconjunctuur biedt ook kansen. Vandaag de dag durven sterke profielen veel gemakkelijker veranderen van werk en hun kansen elders wagen op de arbeidsmarkt. Eénmaal in contact met een sterke kandidaat, komt het erop aan deze voor uw bedrijf te winnen en op een professionele wijze de eindfase in de selectie af te ronden.”
“In ons kantoor hebben we liefst 150.000 individuele dossiers bijgehouden met data van kandidaten. Zo hebben we doorheen de jaren een lokaal netwerk aan werknemers opgebouwd die hun carrièreswitch overwegen. We beschouwen onszelf vooral als adviseur inzake beroepskeuze, een adviseur die mensen begeleidt in de carrièreswitch. Zo hebben we met honderden kmo’s in Oost- en West-Vlaanderen lange termijn-relaties uitgebouwd.”
(kc)
6 november 2018De arbeidsmarkt wordt flexibeler en de wetgeving past zich aan. Zo zijn begin deze maand de opzegtermijnen opnieuw korter geworden.
"Onze huidige beoordelingssystemen zijn hiërarchisch, onpersoonlijk en gedateerd. Iedereen wordt aan dezelfde standaardeisen onderworpen", aldus Wuytens.
“Een kandidaat die niet actief is op sociale media, nodig ik niet uit.” Ook al zijn er privacyrichtlijnen, werkgevers googelen erop los.
Het is een grote frustratie waar veel sollicitanten mee kampen: ze weten totaal niet waarom ze naast de job hebben gegrepen.
Deze twee basisstappen lijken misschien vanzelfsprekend, maar loopbaancoach Annelies Quaegebeur merkt dat ze vaak worden vergeten.
“We willen u ook nog enkele psychologische testen laten doen.” Menig kandidaat krijgt, vaak na een sollicitatie-interview, dit nog te horen.
Gelukkig zijn is de enige echte maatstaf voor persoonlijk succes. Hoe kan je door kleine veranderingen in je dagelijkse routine heel wat gelukkiger worden?
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.
Leen, Jacob en Jurgen hebben een hart voor IT. Daarom kozen ze ervoor om hun kennis in te zetten bij Liantis.