Kathleen De Smedt, voorzitter van vonk, het grootste netwerk voor interne communicatie in België, bevestigt de trend. “Mensen zijn tegenwoordig mondiger. Ze verwachten transparante en inspirerende informatie van hun werkgever”, haalt De Smedt als verklaring aan. Vroeger volstond de jaarlijkse personeelsvergadering. Maar tegenwoordig – zeker sinds corona fysieke bijeenkomsten bemoeilijkt – springen bedrijven er, volgens haar, almaar creatiever en professioneler mee om. “Hierdoor breekt ‘interne communicatie’ nu duidelijk door binnen kmo’s.”
Een voorbeeld van de trend is Nelissen Steenfabrieken, een familiebedrijf dat een verantwoordelijke communicatie aan boord haalde, om praktische info te delen met de medewerkers. En ook om hen te updaten over projecten en verhalen die de bedrijfswaarden tastbaar maken.
Wat ook voorop staat, is dat de eigen werknemers belangrijke informatie ook altijd eerst ontvangen. Nog voor ze communiceren met de buitenwereld en dus nog voor die medewerkers alles via de media moeten vernemen. “Ik beschouw mezelf als een interne journalist. In een regelmatig overleg met de managers spreken we de belangrijkste items door. En vervolgens giet ik dit in een verhaal”, vertelt de kersverse interne communicatieverantwoordelijke David Panis van Nelissen Steenfabrieken. “Eenzijdige mededelingen van een directie hebben minder effect dan een verhaal van een collega. Dat is authentieker, herkenbaarder en dus geloofwaardiger.”
Zelf op zoek naar een interne communicatiejob? Bekijk het huidige jobaanbod en… go for happy!
(William Visterin)
19 november 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Customer journey expert. Het is een jobtitel die steeds meer opduikt. Zou de inhoud ervan even boeiend zijn als de titel klinkt?
E-mail is als autorijden: iedereen denkt dat hij het kan. Maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. De Nationale Loterij formuleerde tien geboden.
Wellicht ontvang ook jij heel wat interne e-mails per dag. Hoe kan je dat aantal doen dalen? Kan jouw bedrijf zonder interne e-mail en hoe pak je dit aan?
Media, marketing & communicatie is een erg aantrekkelijke sector om in te willen werken. Maar hoe financieel interessant is deze sector?
Zit jouw carrière nog op het juiste spoor of is het tijd voor een professionele switch? Deze 10 signalen wijzen erop dat het tijd is voor verandering!
Wat is de toegevoegde waarde van een Crisis Manager? En is hij/zij ook nuttig post-Corona?
Wat doet een compliance officer precies? Wat zijn de competenties die nodig zijn? En... hoe rijkelijk worden zij betaald?
Als je medewerkers in België vraagt of ze tevreden zijn over de interne communicatie van hun werkgever, geven ze een gemiddelde score van 5,7/10.
In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Karolien (40), managing director bij LVTPR, doet.