Sociale media
Vorige

1 van 178

Volgende
Volgend artikel:

Mag mijn baas me verbieden om buiten de werkuren op Facebook te zitten?

Opgelet! Hoe open ben jij op Facebook?

Dat we moeten oppassen met wat we delen op Facebook wordt regelmatig gezegd. Niet dat we daar van wakker liggen. Maar volgens sommigen gaat die info binnen een paar jaar wel een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze aanwerven.
#

Op basis van informatie die we delen op het internet, zal men niet enkel het gedrag van potentiële werknemers proberen te voorspellen, maar ook uiterst persoonlijke zaken, zoals de kans op de aanvraag van zwangerschapsverlof, allerlei ziektes, interesses, arbeidsproductiviteit etc.

Hr-departementen, rekruteerders, verzekeringsmaatschappijen en banken zullen grof geld betalen voor deze informatie, om dit dan te gebruiken in de beslissingen die ze nemen, tot en met wie ze wel of niet aanwerven.

Niet aangeworven door Facebook-post

Dat voorspelt Frédéric Filloux in de Britse krant The Guardian. Hij is de general manager van de digitale activiteiten van Les Echos, een belangrijke mediagroep in Frankrijk.

Tegen het einde van dit decennium is de kans volgens Filloux groot dat speciale arbeidsbureaus de persoonlijkheid van sollicitanten zullen analyseren op basis van allerlei informatie die over de jaren heen gedeeld werd op sociale netwerksites. Bedrijven zullen hier op hun beurt gebruik van maken in hun hr-beleid.

Grootschalige datamining wordt nu ook al toegepast, maar dan om dingen te voorspellen zoals toekomstige terroristische aanvallen of politieke gebeurtenissen. Voorlopig zijn de algoritmes nog niet ver genoeg ontwikkeld om ook in het hr-beleid hun rol te spelen.

Maar daar kan verandering in komen. Er is een grote kans dat linguïsten, wiskundigen, statistici, psychologen, sociologen en neurologen computeralgoritmes zullen ontwikkelen die het sociale internet (naast Facebook ook blogs, forums, Twitter en andere websites) dataminen. En dat kan dan gebruikt worden door bedrijven in aanwervingen of voor de prijs die je zal moeten betalen voor het afsluiten van een verzekering.

Video: wat mensen over je te weten kunnen komen door Facebook

Dat wat je deelt op sociale netwerksites ook nu al heel wat info oplevert voor mensen die je totaal niet kennen, toont dit filmpje van Febelfin en Duval Guillaume aan. Het is knap gemaakt en levert een hallucinant beeld op van wat mensen over je te weten kunnen komen.

(mr) 

9 oktober 2012
Anderen bekeken ook