Waarom e-mail nooit zal sterven
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
Op basis van informatie die we delen op het internet, zal men niet enkel het gedrag van potentiële werknemers proberen te voorspellen, maar ook uiterst persoonlijke zaken, zoals de kans op de aanvraag van zwangerschapsverlof, allerlei ziektes, interesses, arbeidsproductiviteit etc.
Hr-departementen, rekruteerders, verzekeringsmaatschappijen en banken zullen grof geld betalen voor deze informatie, om dit dan te gebruiken in de beslissingen die ze nemen, tot en met wie ze wel of niet aanwerven.
Dat voorspelt Frédéric Filloux in de Britse krant The Guardian. Hij is de general manager van de digitale activiteiten van Les Echos, een belangrijke mediagroep in Frankrijk.
Tegen het einde van dit decennium is de kans volgens Filloux groot dat speciale arbeidsbureaus de persoonlijkheid van sollicitanten zullen analyseren op basis van allerlei informatie die over de jaren heen gedeeld werd op sociale netwerksites. Bedrijven zullen hier op hun beurt gebruik van maken in hun hr-beleid.
Grootschalige datamining wordt nu ook al toegepast, maar dan om dingen te voorspellen zoals toekomstige terroristische aanvallen of politieke gebeurtenissen. Voorlopig zijn de algoritmes nog niet ver genoeg ontwikkeld om ook in het hr-beleid hun rol te spelen.
Maar daar kan verandering in komen. Er is een grote kans dat linguïsten, wiskundigen, statistici, psychologen, sociologen en neurologen computeralgoritmes zullen ontwikkelen die het sociale internet (naast Facebook ook blogs, forums, Twitter en andere websites) dataminen. En dat kan dan gebruikt worden door bedrijven in aanwervingen of voor de prijs die je zal moeten betalen voor het afsluiten van een verzekering.
Dat wat je deelt op sociale netwerksites ook nu al heel wat info oplevert voor mensen die je totaal niet kennen, toont dit filmpje van Febelfin en Duval Guillaume aan. Het is knap gemaakt en levert een hallucinant beeld op van wat mensen over je te weten kunnen komen.
(mr)
9 oktober 2012Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Een werknemer van Blokker werd aan de deur gezet nadat hij zijn werkgever had beledigd op Facebook. Hij noemde zijn baas onder meer een ‘hoerestumperd’.
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Het gaat niet goed met de aandelen van Facebook. Sinds zijn beursgang is de sociale netwerksite 41 miljard euro aan marktwaarde verloren. De schuldige?
Wie vandaag geen Facebook-profiel heeft, maakt zich zo verdacht bij anderen en kan zelfs als mogelijke misdadiger worden beschouwd. Zo blijkt ...
Het zogenoemd cafetariaplan stelt je in staat om jaarlijks je loonpakket af te stemmen op je specifieke noden en behoeften.
Katrien en Soufiane vertellen over hun ervaringen bij AXA Belgium.
Fran en Ruben zijn IT’ers bij Puratos, beide waren aangetrokken door het internationale karakter en het projectmatig werken bij het bedrijf.