Waar vind ik jobs?
Vorige

1 van 492

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Open aanwerven: geen sollicitatie meer nodig

open aanwerven
De eerste sollicitant wordt aangenomen. Geen vervelende sollicitatievragen en geen cv nodig. Zogenaamd ‘open aanwerven’ is een uniek concept dat steeds vaker z’n weg vindt bij bedrijven.

Traditioneel versus open aanwerven

In de meeste gevallen werkt een traditioneel sollicitatieproces het best: een doorgedreven schiftingsronde zorgt ervoor dat diegene met het beste cv en de meeste troeven de job van zijn of haar leven vindt. Toch kan het ook andersom. Bij open aanwerven worden er geen troeven op tafel gegooid en is er van een uitgebreid en gepimpt cv helemaal geen sprake. Er is zelfs geen sollicitatiegesprek.

Kort samengevat: als werkzoekende ga je langs bij het bedrijf waarvoor je wil werken, je zet je naam op de lijst en als er een functie vrijkomt bellen ze de eerste naam op die lijst om hem of haar de job aan te bieden. Geen vervelende sollicitatievragen en okselvijvers tijdens je sollicitatiegesprek en geen zure discriminatie over je afkomst, geslacht, persoonlijke stijl, verleden of huidige situatie. Iedereen krijgt dezelfde, gelijke kans.

Win-winsituatie

Open aanwerven kan een win-winsituatie zijn voor zowel de werkgever als de werknemer.

De werkgever die hiermee nieuwe collega’s zoekt, wil vooral gemotiveerde kandidaten bereiken die maar al te graag voor het bedrijf werken. Vaak wordt een functie op de werkvloer aangeleerd en is motivatie belangrijker dan een schijnbaar perfect cv.

Een werkzoekende die anders niet zo makkelijk een job vindt, krijgt hiermee een eerlijke en faire kans om zichzelf te bewijzen op de werkvloer. Net als bij iedere werknemer wordt hij of zij dan aangesproken op het huidige gedrag en werkattitude, niet zozeer op het verleden of “verkeerde” cv.

Hoe het begon

Net zoals bij elk concept of uitgewerkt idee was er ooit wel eens een “eerste keer”. Bij open aanwerven vond de aha-erlebnis plaats in een boeddhistische bakkerij in een achterstandsbuurt in New York.

Zenmeester Bernie Glassman richtte er in 1982 uit boeddhistische overwegingen Greyston Bakery op. Hij wilde vooral de boeddhistische basisprincipes (“niet oordelen”) in de praktijk zetten en zo de armoede en werkloosheid in de buurt aanpakken. Heel wat kansarme werkzoekenden kwamen door zijn manier van aanwerven alsnog aan de bak in de bakkerij en kregen zo een nieuwe professionele start in hun leven.

Ter info: Greyston Bakery maakt vooral brownies voor o.a. Delta Airlines en ijsfabrikant Ben en Jerry’s. Zijn slogan “We rekruteren geen mensen om brownies te bakken, we bakken brownies om mensen aan een job te helpen” vat alles mooi samen.

Ondertussen werd Greyston Bakery uitgebreid met een Greyston Foundation dat gemeenschapsprogramma’s en jobtraining aanbiedt. Het Center for Open Hiring helpt dan weer andere bedrijven met hetzelfde idee.

Wereldwijd

Zijn unieke manier van werken kreeg al gauw navolging en ondertussen volgen heel wat (buitenlandse) bedrijven, waaronder België, zijn voorbeeld.

Verenigde Staten
Eén van de bekendste bedrijven die het Open Hiring principe huldigt, is The Body Shop USA. Wil je als werkzoekende werken voor hen, dan moet je antwoorden op 3 vragen. Mag je in de VS werken? Kun je 8 uur rechtstaan? Kun je meer dan 23 kg dragen? 3x Ja? Dan krijg je een contract van bepaalde duur. Geen ingewikkeld en stresserend sollicitatiegesprek dus…

Nederland
De Nederlandse no-nonsensementaliteit (“niet lullen maar doen”) matcht ook perfect met het open aanwerven principe. Bekende bedrijfsnamen hier zijn babywinkel Mamaloes, transportbedrijf Chain Logistics en koekjesfabrikant … Koekfabriek.

En in België?

Mechelen mag zich terecht voorloper noemen in het open aanwerven concept. Momenteel loopt er een proefproject van 2 jaar waarbij bedrijven gestimuleerd worden om mee in dit verhaal te stappen. Bekende bedrijfsnamen: Brouwerij Het Anker, Stad Mechelen en Zorgbedrijf Rivierenland.

Gent doet een haalbaarheidsstudie van het project (welke functie, type contract en ondersteuning?) en lanceert in 2021 een proefproject bij Oost-Vlaamse bedrijven. Er zijn alvast heel wat geïnteresseerde bedrijven uit de catering, voedingssector en dienstverlening.

Brownie maakt het verschil

Open aanwerven is een uitstekende manier om werkzoekenden met de nodige bagage of pech terug aan het werk te helpen. De specifieke aanpak om zonder vooroordelen iemand aan te nemen maakt dat je je als werkzoekende al wat meer zen voelt op je eerstvolgende nieuwe werkdag. Gelijke kansen op de werkvloer zorgen voor een betere samenleving en daar heeft iedereen baat bij.

Met dank aan de brownie in de Ben & Jerry’s Chocolate Fudge Brownie Ice.

(mr)

15 juni 2020
Anderen bekeken ook