Starters
Vorige

1 van 202

Volgende
Volgend artikel:

Van student naar fiscaal controleur: FOD Financiën pakt uit met casespel

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

“Op Instagram kun je écht tonen wat je job inhoudt”

Starters-Sien
“Studenten kunnen zich moeilijk een beeld vormen van wat pakweg supply chain inhoudt.” (Sien Himpe van Unilin Group)
Goed begonnen is … je weet wel. In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord die weten wat het betekent om een eerste job te ervaren. Deze keer staat communicatie op de werkvloer centraal: van bellen tot Instagram.

Jonge starters hebben bij Unilin Group hun eigen Instagram-pagina. Daarop geven ze een beeld van hun job, maar ook van de sfeer en bedrijfscultuur bij Unilin Group. “Instagram leunt dichter aan bij de leefwereld van young graduates dan bijvoorbeeld een website”, vertelt Julie De Brabandere, marketing manager export region.

“Vorig jaar creëerden we daarom onze eigen Unilin Group Young Graduates Instagram-pagina. Daarop zetten we posts over ons bedrijf en over de young graduate journey bij Unilin Group. Jonge starters doen ook gedurende één week een take-over van de Instagram-pagina. Ze stellen zichzelf voor en laten iedereen ervaren hoe het is om hier als young graduate te werken.”

Sien Himpe (talent partner): “Studenten kunnen zich moeilijk een beeld vormen van wat pakweg supply chain inhoudt. Daarom geef ik hen als tip om op onze Instagram-pagina te kijken of om onze young graduates aan te spreken via Instagram. Maar het gaat breder. Instagram gebruiken we om mensen te begeesteren met onze content. We laten zien hoe het er bij ons aan toegaat en wat onze cultuur is. Onze bedrijfscultuur steunt op vier sterke pijlers: passie, ondernemerschap, uitmuntendheid en respect. Dat is de basis om te innoveren, initiatief te nemen en grenzen te verleggen. Jongeren die op zoek zijn naar een job, kunnen via de Instagram-pagina ontdekken welke sfeer hier hangt, welk type mensen hier werkt.”

Lees ook: Klaar voor je eerste job (E-gids)

Laagdrempelig

Stijn Vandendriessche (SAP commerce developer): “Ik was zelf niet zo actief op Instagram toen ik de vraag kreeg om een take-over te doen. Voor mij was dat dus een sprong in het onbekende. Maar aan de hand van de vragen die mensen me stelden via Instagram, kon ik leuke filmpjes maken. Niet iedereen kan zich inbeelden wat een developer doet bij een bedrijf als Unilin Group. Met de take-overs kon ik laten zien hoe het er in ons team aan toegaat.”

Stijn Vandendriessche

Sien: “Toen ik hier solliciteerde, heb ik jouw verhaal helemaal bekeken, Stijn. De IT-wereld was mij helemaal onbekend. Ik vond dat zó interessant. Iets posten op de Instagram-pagina is heel laagdrempelig. Je toont écht wat je doet, hé.”

Julie: “In het begin waren de bijdragen wat droger, maar steeds vaker wordt er eens een grapje gemaakt of toont iemand gewoon een pauze met collega’s. We tonen ook de fun van een werkdag bij Unilin Group. De Young Graduates Instagram-pagina leeft hier echt, veel collega’s volgen wat daar gebeurt. Het is ook een goede manier om nieuwtjes te delen.”

Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?

Geen bel-angst meer

Grijpen young graduates (zie artikel onder) sneller naar sociale media of e-mail om te communiceren dan naar de telefoon? Stijn: “Tijdens mijn studies had ik nooit de reflex om de telefoon vast te nemen. Maar hier bij Unilin Group bel ik wel geregeld. In een professionele omgeving is dat vaak efficiënter.”

Julie: “Toen ik nog op zoek was naar een eerste job, had ik wel wat last van bel-angst. Ik stuurde liever een e-mail. Communiceren via een Instagram-pagina is veel laagdrempeliger dan bellen. Maar vandaag besef ik dat telefoneren in een professionele context vaak ook nodig is. De bel-angst is helemaal weg.”

Hoe verover je een job via Instagram? 6 tips
Julie De Brabandere

Navraag bij de hogeschool: hebben jongeren angst om te bellen?

Veel jongeren vinden het eng om te telefoneren en sturen daarom sneller een berichtje via Messenger of WhatsApp. Het is ook een vaststelling bij hogeschool PXL, bevestigt opleidingshoofd communicatiemanagement Herve Van de Weyer. “We merken het in de dagelijkse praktijk. Studenten deden twee jaar geleden ook een onderzoek naar hun belgedrag. Daaruit bleek het fenomeen ook al.”

Jongeren zijn vandaag actief op sociale media, maar die sociale media zorgen er net voor dat jongeren niet meer bellen. “Hun comfortzone is vooral berichten sturen via Messenger of WhatsApp”, weet Van de Weyer.

“Ze hebben allemaal een smartphone in hun achterzak zitten, soms zelfs een vrij dure. Maar ze gebruiken die om te chatten of te surfen, niet meer om te bellen. Het ligt buiten hun comfortzone. Ze zullen zo’n telefoongesprek dan extra goed voorbereiden. Of soms zullen ze nog eerder een boodschap inspreken en die dan versturen, nadat ze die eerst zelf hebben beluisterd.”

Onwennigheid speelt mee. Of gewoon het feit dat jongeren dat bellen niet meer gewend zijn. Maar in welke job ook: op bepaalde momenten – van verkoop tot bespreking – zul je telefonisch in gesprek moeten gaan. “Jongeren leren dat beter wel, want later in het werkveld zullen ze inderdaad regelmatig moeten telefoneren. Ze zullen het zich moeten aanleren.”

CHECK: De 10 geboden van mobiele etiquette op het werk

(Matthias Van Milders) - Bron: Go for happy Magazine

29 maart 2022
Anderen bekeken ook