Op het werk wordt iedereen ondernemer

“Bedrijven hebben nood aan ondernemers. Aan mensen die vlot met de huidige verandering kunnen omgaan” (Geert Motmans (midden), eigenaar van Motmans & Partners)
Bedrijven hebben nood aan ondernemende medewerkers. Daar wordt bij de rekrutering ook meer en meer op getest. “Bovendien gaat ondernemerschap nog een stapje verder. Sommige kandidaten willen ook effectief financieel instappen bij hun werkgever of ander bedrijf”, vertelt Geert Motmans van Motmans & Partners, dat een netwerk uitwerkte om kandidaat-CEO’s, investeerders en bedrijven samen te brengen.
“Bedrijven hebben nood aan ondernemers. Aan mensen die vlot met de huidige verandering kunnen omgaan” (Geert Motmans (midden), eigenaar van Motmans & Partners)

In het jargon heeft men het ook wel eens over de ‘intrapreneur’ als een persoon die ondernemerschap tentoonspreidt in zijn of haar hoedanigheid als werknemer. “Bedrijven kunnen dergelijke profielen zeker gebruiken. De bedrijfswereld verandert erg snel. Bedrijven hebben nood aan mensen die vlot met al die turbulentie kunnen omgaan”, vertelt Geert Motmans van Motmans & Partners, een bedrijf dat zich specialiseert in selectie & werving, talent management, HR-beleid en loopbaanbegeleiding en 16 vaste medewerkers telt in drie vestigingen in Vlaanderen.

Het is een trend om ondernemerschap te meten in assessments, uitgebreide interviews en gesprekken die kandidaten ondergaan als ze solliciteren voor een of andere functie. Vooral voor de hogere profielen zijn dergelijke assessments intussen ingeburgerd. “Werkgevers krijgen zo een goede sterkte-zwakte analyse van de kandidaat. Entrepreneurship is bij deze analyse vandaag veel meer van tel dan een jaar of vijf geleden”, aldus Geert Motmans.

Niet-familiale superman

Naast de nood aan het profiel van de intrapreneur in bedrijven speelt nog een andere trend: de opvolging van familiale ondernemingen, of beter: het gebrek eraan. Vaak gaat het om bedrijven waar de oorspronkelijke oprichter nog aan het hoofd staat. “Veel Vlaamse kmo’s worstelen hiermee. Sommige zijn er niet mee bezig of denken er nog niet aan, maar vroeg of laat moet de kwestie ter sprake komen”, stelt Motmans. Dergelijke opvolging is een behoorlijk ingrijpende onderneming, uiteraard voor de familie zelf, maar ook voor hij of zij die instapt.

Stapt u als externe CEO in een dergelijk bedrijf, dan moet u uiteraard rekening houden met de specifieke dynamiek van familiebedrijven, waar de oorspronkelijke oprichter nog vaak achter de schermen de plak zwaait. Zo’n niet-familiale CEO moet een beetje superman of -vrouw zijn, is de conclusie van een recent onderzoek dat de UHasselt uitvoerde in samenwerking met Motmans & Partners. Hij of zij moet het succes van de organisatie boven het eigen succes plaatsen. “Het moeten sterke persoonlijkheden zijn, die toch bereid zijn in de schaduw van de ondernemer te blijven. Nederigheid is een belangrijk kenmerk van deze persoon”, zo luidt een van de conclusies.

CEO’s met centen

Met een recent initiatief tracht Geert Motmans de twee trends te verenigen. Enerzijds wil hij mee een antwoord bieden op de opvolgingsvraag bij familiale bedrijven of breder: op de vraag van kmo’s en startende bedrijven naar externe inbreng. Anderzijds wil hij ondernemers aan dergelijke bedrijven binden. “Dat binden is dus ook financieel. Eigenlijk willen we de dimensie investeren combineren met het aspect rekrutering. Hier is vraag naar. Er zijn namelijk ook heel veel kandidaat-CEO’s die maar al te graag hun eigen middelen willen aanwenden om in te stappen in het bedrijf dat ze zelf (mee) gaan leiden. Een bedrijf waar ze ook in geloven.”

Met een nieuw initiatief, Management Capital Connectors genaamd, wil Motmans kandidaat CEO’s ‘met centen’ en bedrijven met financiële behoeften of opvolgingsvraagstuk samenbrengen in een netwerk. Investeringsfondsen zijn de derde partij in dit verhaal. Zelf heeft Motmans al afspraken met een aantal partijen die instaan voor het financiële luik, zowel juridisch, boekhoudkundig als de investeringen zelf. “Discretie en een persoonlijke aanpak staan hierbij voorop”, zo benadrukt hij.

Eerst vrijen, dan trouwen

Volgens Motmans is een dergelijk initiatief en netwerk in ons land nog niet in voege. Al ziet hij ook de interesse in de zakenwereld. Hij verwijst hierbij naar de ‘Buy Your Own Company’-conferentie die onder meer door Vlerick wordt georganiseerd. Vertrouwen is bij dit alles cruciaal. Een goede selectie van kandidaten is een eerste stap, maar ook een eventuele exit-clausule moet vooraf goed besproken worden. En daarnaast is er ook best een periode voorzien waarbij de twee partijen, CEO en bedrijf, mekaar beter leren kennen zonder al te zware verbintenissen aan te gaan. “Of om het met een boutade te zeggen: eerst vrijen, en dan pas trouwen.”

(wv)

23 november 2015
Anderen bekeken ook