‘Leuke werkgevers moeten niet op zoek naar kandidaten’
De strijd om goede werknemers te vinden, woedt in alle hevigheid. Volgens HR-specialisten bereikt de zogenoemde War for Talent een hoogtepunt.
VMC-Select uit Genk heeft een jarenlange ervaring in de werving en selectie van kandidaten. Op een atypische manier matchen zij de juiste sollicitanten met de werkgevers. “Volgens het klassieke proces in onze sector, stuurt een groot aantal kandidaten een sollicitatiebrief en een cv om zich bekend te maken als geïnteresseerde”, vertelt Peter Vleeschouwers.
“De werkgevers vissen vervolgens de beste uit de vijver. Vandaag is de situatie echter helemaal anders. Het kost steeds meer moeite om de talrijke openstaande functies in te vullen, en de schaarse kandidaten hebben hun toekomstige werkgever voor het uitkiezen. Het is dus heel belangrijk dat de bedrijven zich profileren met al hun troeven. Door een eerlijk en realistisch beeld te schetsen van wie ze zijn, waar ze voor staan en waar ze naartoe willen, kunnen ze de sollicitanten charmeren. Ook voor hun interne medewerkers is die informatie een uitstekende houvast.”
VMC-Select heeft een dienstverlening opgezet die ondernemingen begeleidt in het opstellen van zo’n ‘bedrijfs-cv’. “Er gaat een diepgaande analyse aan vooraf, waarbij alle strategische en operationele componenten worden onderzocht”, legt Jo Frantzen uit.
“Er komen antwoorden naar boven over de visie, missie, het klantenbestand, de unieke verkoopsargumenten, enzovoort. Waar we heel veel belang aan hechten, is de cultuurmeting. Bestaande medewerkers en sollicitanten zijn erg gevoelig voor een realistisch beeld van de huidige bedrijfscultuur. Om dit DNA in kaart te brengen, hebben we een aparte methodiek ontwikkeld.”
VMC-Select bundelt vervolgens alle bevindingen in een beknopt bedrijfs-cv, dat intern en extern wordt verspreid. “Het heeft geen zin dit alles neer te pennen in een lijvig rapport. De boodschappen worden veel beter begrepen in een kernachtig, duidelijk, eenvoudig en visueel interessant overzicht”, aldus nog Jo Frantzen.
“Zo weten klanten, leveranciers, medewerkers én sollicitanten meteen met wie ze te maken hebben en is de basis gelegd voor een samenwerking op lange termijn.”
(kme)
23 september 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De strijd om goede werknemers te vinden, woedt in alle hevigheid. Volgens HR-specialisten bereikt de zogenoemde War for Talent een hoogtepunt.
Ga ze maar zoeken: de ingenieurs en andere technische profielen die de Limburgse economie draaiende moeten houden. Enkel creatievelingen vinden de weg naar nieuw technisch talent.
Het is een grote frustratie waar veel sollicitanten mee kampen: ze weten totaal niet waarom ze naast de job hebben gegrepen.
Volgens werknemers moeten bedrijven kandidaten met meer verschillende etnische achtergronden aantrekken.
Bijna pal op de Frans-Belgische grens werkt houtspecialist Decospan een nieuwe fabriek af. Opvallend is de aandacht voor het welzijn van medewerkers.
Wat doet duurzaamheid met de job bij de bank? “Onze rol wordt veel rijker.”
Flexi-jobs zijn niet alleen populair bij werknemers, ook werkgevers zien er steeds vaker de voordelen van in. Kan het binnenkort overal?
Welke sector gebruikt ChatGPT het meest? En vooral: waarvoor?
Steeds meer bedrijven leggen een focus op werkgeluk. En dat is maar goed ook. Maar hoe zet je als bedrijf optimaal in op werkgeluk?