Ook keukenbouwers doen aan trendspotting

”We willen mee zijn met de laatste trends zonder de consument te bruuskeren.” (Wouter Blanchaert, directielid DSM Keukens)
Mee zijn met de keukentrends en de kleuren van morgen? Het ‘uitbreidingsteam’ van DSM Keukens bezoekt er internationale beurzen voor, op zoek naar de laatste trends.
keuken
”We willen mee zijn met de laatste trends zonder de consument te bruuskeren.” (Wouter Blanchaert, directielid DSM Keukens)

DSM Keukens bestaat bijna honderd jaar. De zaak startte als ijzerwinkel en verkooppunt van keukengerei. Inmiddels telt het bedrijf zeven filialen en een dochterfirma DeKeuKenBouwer. Het komende jaar plant het familiebedrijf drie nieuwe vestigingen.

Want de keuken zit in de lift, met dank aan de kookhype en de ontelbare tv-programma’s waarin potten en pannen een hoofdrol spelen. Wat ooit vooral een praktische ruimte was, is geëvolueerd naar dé trekpleister in huis. De hedendaagse keuken moet niet alleen functioneel zijn, ook het oog mag wat hebben.

Nieuwe trends

In de toonzalen van keukenzaken is men zich daar volop van bewust. De inrichting van de toonzaal is cruciaal. De meest gevraagde frontuitvoeringen, de nieuwste werkbladen, de beste opstelling… Het moet allemaal in een oogwenk zichtbaar zijn.

Maar wat ligt er goed in de markt bij de klant en waarmee kan die verrast en verleid worden? Om dat te achterhalen, reist het ‘uitbreidingsteam’ van DSM Keukens heel Europa door. Het team, onder leiding van zaakvoerster Fabienne Martens, bestaat uit een technicus en twee interieurarchitecten. De architecten spotten de trends, de technicus onderzoekt de praktische haalbaarheid. Hetzelfde team is verantwoordelijk voor de opstelling van de toonzalen.

Dergelijke research vergt inspanning, maar is cruciaal, meent zaakvoerder Wouter Blanchaert. “Ons uitbreidingsteam is voortdurend op zoek naar de laatste nieuwe trends op keukengebied, vooral in Italië. Dat land is een echte trendsetter. Zien we iets dat ons opvalt en geschikt lijkt voor de Belgische markt, gaat dat in productie. Onze productie bevindt zich in Duitsland. Zo combineren we kwaliteit met trendgevoeligheid.”

Open keuken

‘Verbelgischen’, noemt Wouter Blanchaert het, wat DSM Keukens doet met trends die het in het buiteland oppikt. “Dat betekent dat we bekijken hoe we iets nieuws kunnen introduceren op de Belgische markt, zodat we toch mee zijn met het laatste nieuwe zonder de consument te bruuskeren.”

De wensen van de consument verschillen immers van land tot land. “In België moet een keuken niet alleen functioneel zijn, ze moet er ook goed uitzien. Het design wordt almaar belangrijker. Dat nogal wat Belgen een open keuken hebben, wat je in Duitsland bijvoorbeeld vele minder ziet, zal daar wel in meespelen”, legt Wouter Blanchaert uit.

Extravagant

Welke vernieuwingen uiteindelijk de Belgische markt halen, wordt bepaald na overleg met de binnenhuisarchitecten die werken in de toonzalen van DSM Keukens. “Zij volgen onze klanten op en hebben daar dus voldoende voeling mee”, aldus Wouter Blanchaert.

Ondanks alle trends zijn de meeste Belgen nog altijd op zoek naar een tijdloze keuken, merkt de zaakvoerder op. “Wat hier ook niet aanslaat, zijn de felle kleuren zoals je die in Italië of Zweden vindt. Daar mag het al wat extravaganter.”

(wv)

31 mei 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook