Het loon van een leerkracht en kok: 2.000 euro netto
We vroegen John Haenebalcke (43) uit Evergem hoeveel hij verdient ...
DSM Keukens bestaat bijna honderd jaar. De zaak startte als ijzerwinkel en verkooppunt van keukengerei. Inmiddels telt het bedrijf zeven filialen en een dochterfirma DeKeuKenBouwer. Het komende jaar plant het familiebedrijf drie nieuwe vestigingen.
Want de keuken zit in de lift, met dank aan de kookhype en de ontelbare tv-programma’s waarin potten en pannen een hoofdrol spelen. Wat ooit vooral een praktische ruimte was, is geëvolueerd naar dé trekpleister in huis. De hedendaagse keuken moet niet alleen functioneel zijn, ook het oog mag wat hebben.
In de toonzalen van keukenzaken is men zich daar volop van bewust. De inrichting van de toonzaal is cruciaal. De meest gevraagde frontuitvoeringen, de nieuwste werkbladen, de beste opstelling… Het moet allemaal in een oogwenk zichtbaar zijn.
Maar wat ligt er goed in de markt bij de klant en waarmee kan die verrast en verleid worden? Om dat te achterhalen, reist het ‘uitbreidingsteam’ van DSM Keukens heel Europa door. Het team, onder leiding van zaakvoerster Fabienne Martens, bestaat uit een technicus en twee interieurarchitecten. De architecten spotten de trends, de technicus onderzoekt de praktische haalbaarheid. Hetzelfde team is verantwoordelijk voor de opstelling van de toonzalen.
Dergelijke research vergt inspanning, maar is cruciaal, meent zaakvoerder Wouter Blanchaert. “Ons uitbreidingsteam is voortdurend op zoek naar de laatste nieuwe trends op keukengebied, vooral in Italië. Dat land is een echte trendsetter. Zien we iets dat ons opvalt en geschikt lijkt voor de Belgische markt, gaat dat in productie. Onze productie bevindt zich in Duitsland. Zo combineren we kwaliteit met trendgevoeligheid.”
‘Verbelgischen’, noemt Wouter Blanchaert het, wat DSM Keukens doet met trends die het in het buiteland oppikt. “Dat betekent dat we bekijken hoe we iets nieuws kunnen introduceren op de Belgische markt, zodat we toch mee zijn met het laatste nieuwe zonder de consument te bruuskeren.”
De wensen van de consument verschillen immers van land tot land. “In België moet een keuken niet alleen functioneel zijn, ze moet er ook goed uitzien. Het design wordt almaar belangrijker. Dat nogal wat Belgen een open keuken hebben, wat je in Duitsland bijvoorbeeld vele minder ziet, zal daar wel in meespelen”, legt Wouter Blanchaert uit.
Welke vernieuwingen uiteindelijk de Belgische markt halen, wordt bepaald na overleg met de binnenhuisarchitecten die werken in de toonzalen van DSM Keukens. “Zij volgen onze klanten op en hebben daar dus voldoende voeling mee”, aldus Wouter Blanchaert.
Ondanks alle trends zijn de meeste Belgen nog altijd op zoek naar een tijdloze keuken, merkt de zaakvoerder op. “Wat hier ook niet aanslaat, zijn de felle kleuren zoals je die in Italië of Zweden vindt. Daar mag het al wat extravaganter.”
(wv)
31 mei 2013We vroegen John Haenebalcke (43) uit Evergem hoeveel hij verdient ...
Hoe gaat het er werkelijk aan toe in de (Amerikaanse) fastfoodsector? Adam Tod Brown getuigt over de meest bizarre voorvallen ...
9 minuten per dag, meer heb je niet nodig om bewuster, flexibeler en creatiever te zijn op je werk dankzij de ‘business yoga’ van Mirelle van den Anker.
Het merendeel van de huidige jobs zijn niet zo duidelijk en eenvoudig te omschrijven. Van welke coole functies heb jij wellicht nog nooit gehoord?
Op 30 mei 2024 organiseert Jobat haar jobbeurs in de Trixxo Arena in Hasselt. Tientallen werkgevers en talloze jobs geven er present. Wie tref je er zoal?
Na de inspanning volgt de ontspanning… of zo zou het toch moeten zijn. Deze 7 tips zorgen voor rust in je hoofd!
De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
Succesvolle topsporters die extreem uitblinken in hun discipline verdienen een hoog loon. Dit zijn de 10 grootverdieners onder de sportmannen.
Bepaalde verkoopprofielen liggen erg goed in de markt. Bijzonder schaars zijn de meer technisch ingestelde verkoopfuncties...