Hoe jobadvertenties lezen?
Vorige

1 van 23

Volgende
Volgend artikel:

Wat betekenen deze termen in een vacature?

Onvoldoende gekwalificeerd? Zo krijg je toch de job

onvoldoende gekwalificeerd
Soms weet je gewoon dat je goed zou zijn in een bepaalde job, maar je cv ondersteunt je gevoel niet. Hoe krijg je dan toch die job, zonder dat je de juiste kwalificaties kan voorleggen?

Wie zoekt die vindt regelmatig interessante jobs … waar je dan niet gekwalificeerd genoeg voor blijkt te zijn. En dat knaagt. Eigenlijk weet je dat die job je op het lijf geschreven is, ook al zegt het gevraagde profiel van niet.

Misschien wil je je carrière een nieuwe richting geven, misschien ben je een selfmade (wo)man, misschien voel je je gewoon geroepen voor deze functie, maar ben je geen vanzelfsprekende ‘fit’ voor de job. Hoe zorg je ervoor dat je cv je niet in de weg loopt om toch in aanmerking te komen?

Vaardigheden herkaderen

Aliza Licht is Senior Vice President van Globale Communicatie bij Donna Karan International en gelooft dat iedereen zijn vaardigheden in een ander kader kan presenteren om toch in aanmerking te komen voor een boeiende job. Ze schreef hierover het boek Leave Your Mark.

“Het is sowieso een hindernis waar je over moet springen, wanneer je voor de job solliciteert,” geeft ze grif toe. “Maar,” benadrukt ze, “je kan je vaardigheden eerlijk en overtuigend herkaderen.”

Wat je volgens Licht moet doen?

1. De job begrijpen

Je moet sowieso goed weten wat de job waarvoor je solliciteert, inhoudt. Dat geldt voor elke job en elk sollicitatiegesprek. Probeer je jezelf te herpositioneren of valt de job buiten je comfortzone dan is het nóg belangrijker dat je door en door begrijpt wat de job inhoudt en wat er van je verwacht wordt.

Je probeert namelijk zelf ontwikkelde vaardigheden of persoonlijke kenmerken over te brengen, die je niet kan voorleggen door te verwijzen naar een vorige job. Je hebt waarschijnlijk niet de vereiste ervaring waarop je kan kapitaliseren.

Maar als je weet wat ze verwachten dan zal het gemakkelijker zijn om duidelijk te maken dat je op jouw manier die verwachtingen kan inlossen. Je kan hun eventuele bedenkingen sneller weerleggen en je kwaliteiten benadrukken.

2. Laat vakjargon achterwege

Verander je niet alleen van job, maar ineens van sector, dan kan je wel eens overtollig jargon met je mee zeulen.

Hoewel het handig is om jobspecifieke vocabulaire te gebruiken, is sectorgebonden jargon dan misschien een doorn in het oog. Iemand die in de medische sector heeft gewerkt en dan de overstap wil maken naar de modewereld, kan beter niet komen aandraven met medische terminologie. Benadruk de vaardigheden die je er hebt opgedaan die écht iets in je nieuwe job kunnen betekenen.

3. Begin met een positieve noot

“Ik weet dat ik door mijn achtergrond een onconventionele kandidaat ben, maar…” is misschien een eerlijke beginzin, maar kan je toch beter achterwege laten. Licht benadrukt dat je best nooit van in het begin verwijst naar iets dat mogelijk negatief is. Ze raadt aan om de boodschap gewoon om te draaien. Jij bent je misschien bewust van je underdog positie, je hoeft die niet negatief in de verf te zetten. Je hoeft ze met andere woorden geen redenen voor te schotelen om je geen kans te geven.

Het is de kunst om je ander profiel en andere achtergrond in je voordeel aan te wenden. Hoe kan jij met je eigen ervaringen, persoonlijke aanpak en unieke ideeën een meerwaarde zijn voor het bedrijf en de job? Begin daarmee. Laat ze hun ogen openen om andere mogelijkheden te zien en breek hun geest open zodat ze een andere invulling van de functie overwegen.

Geef je de juiste draai aan je verhaal (en heb je een welwillende HR-manager voor je neus) dan kan je je alternatieve carrièretraject misschien wel in je voordeel laten werken. Het is voor bedrijven soms juist goed om eens iemand met een ander perspectief en frisse ideeën aan te nemen, zo blijven ze dynamisch. Jouw gebrek aan ervaring, zorgt er dan voor dat je met een open geest naar hun bedrijf kijkt, waardoor het geen echt gebrek is, maar net een pluspunt. De uitdaging zit in het kaderen en verkopen van je profiel.

4. Richt je pijlen op hun zachte kant en hun ego

Het klinkt misschien vreemd, maar mensen reageren goed op mensen die zich gedragen als mensen. Ga op zoek naar een connectie tussen jou en je gesprekspartner. Samen lachen om een (flauwe) mop, een anekdote over klungelige, maar herkenbare eerste stagedagen, of geef een complimentje over wat de persoon tegenover jou al bereikt heeft.

Dat laatste toont aan dat je op de hoogte bent en je research goed doet, geïnteresseerd bent én dat je goed werk apprecieert. Probeer het wel zo te doen dat je geen vreselijke mouwveger lijkt, doch de kans is groot dat je hierdoor veel sympathieker overkomt. Mensen houden wel van complimentjes en horen graag dat hun werk geapprecieerd wordt.

5. Waag je kans

Onthoud ten slotte dat je waarschijnlijk meer gekwalificeerd bent voor een job dan je zelf beseft. Wees eerst overtuigd van je eigen kunnen en overtuig dan potentiële werkgevers.

Ja, je moet de vaardigheden hebben om de job uit te oefenen, maar “snel leren” en “nieuwsgierig” en “ambitieus” zijn ook skills die worden geapprecieerd.

Bedrijven hebben vaak een ideale werknemer voor ogen als ze hun jobprofiel opstellen, maar die persoon bestaat daarom niet of is daarom niet altijd geïnteresseerd in deze functie. Het is niet omdat zij een grafisch genie zoeken, die ook kan boekhouden en telefoons beantwoorden, terwijl hij of zij content creëert, hoelahoept en een bal op de neus laat ronddraaien, dat die persoon ook op hun openstaande functie zal reageren.

Denk jij dat je de ideale kandidaat bent voor de functie, solliciteer met de ervaring en skills die je hebt. Laat een te gedetailleerde functiebeschrijving je niet afschrikken. Een ‘nee’ heb je, een ‘ja’ kan je krijgen.

Go for happy! Check de ultieme Sollicitatiekit met alles wat je nodig hebt!

(sjv) - Bron : Businessinsider.com

14 november 2020
Anderen bekeken ook