Modehuis Prada ontslaat 'te vet, lelijk en oud' personeel
Wie niet de looks van een model heeft, zou bij Prada ook buiten de catwalk niet aan de bak komen. Dat beweert een retail manager van Prada Japan.
België is vooralsnog het enige land dat conventie 158 van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) niet geratificeerd heeft. Die stelt dat er een gegrond motief moet zijn voor ontslag en dat de werknemer de kans moet krijgen om zich daartegen te verdedigen. De invoering van een motiveringsplicht is vandaag het voorwerp van onderhandelingen tussen de sociale partners op het niveau van de Nationale Arbeidsraad (NAR).
Net als in Oostenrijk moeten Belgische werkgevers ook geen toestemming krijgen om iemand te ontslaan. Nederland is daar strenger in: werkgevers hebben er de toestemming nodig van de overheidsinstelling CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), van de kantonrechter of van de werknemer, tenzij het een tijdelijke arbeidsovereenkomst betreft die automatisch eindigt op de overeengekomen einddatum. Zijn er tussen werkgever en werknemer afspraken gemaakt over de opzegvergoeding en -termijn, dan is de rechtbank hier niet door gebonden.
Voor collectief ontslag geldt een Europese richtlijn. Die bepaalt welke procedure er gevolgd moet worden. Ze verplicht de werkgever bovendien om de vertegenwoordigers van het personeel bij collectief ontslag te raadplegen. Toch zijn er ook hier lichte verschillen tussen Europese landen onderling, in de eerste plaats over de definitie van collectief ontslag.
In België is er sprake van een collectief ontslag als er binnen een periode van 60 kalenderdagen omwille van economische of technische redenen minstens 10 ontslagen vallen in een bedrijf met 20 tot 100 werknemers. In een bedrijf met 100 tot 299 werkkrachten moet 10 procent aan de deur worden gezet om van ‘collectief’ te kunnen spreken. Bij bedrijven met een personeelsbestand van 299 mensen of meer, zijn 30 afdankingen goed voor een collectief ontslag. In Nederland en Groot-Brittannië is elk ontslag van 20 medewerkers of meer een collectief ontslag.
Volgens statistieken beschikbaar op de website van de FOD WASO hebben in de periode januari 2010 tot en met september 2013 431 ondernemingen de Renault-procedure opgestart. Er waren in totaal 44.070 werknemers bij deze collectief ontslag procedure betrokken.
Periode | Aantal bedrijven die procedure opstartten | Aantal betrokken werknemers |
---|---|---|
Kalenderjaar 2010 | 106 | 13017 |
Kalenderjaar 2011 | 96 | 6655 |
Kalenderjaar 2012 | 126 | 16707 |
Januari 2013 - september 2013 | 103 | 7691 |
Totaal | 431 | 44070 |
De gemiddelde duur van de informatie- en raadplegingsprocedure kent een dalende trend:
Periode | Gemiddelde duur | Mediaan |
---|---|---|
Kalenderjaar 2010 | 87 dagen | 72 dagen |
Kalenderjaar 2011 | 71 dagen | 57 dagen |
Kalenderjaar 2012 | 57 dagen | 42 dagen |
Met dank aan Stijn Demeestere, advocaat bij Laga (laatste update: 30.12.2013)
30 december 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie niet de looks van een model heeft, zou bij Prada ook buiten de catwalk niet aan de bak komen. Dat beweert een retail manager van Prada Japan.
Als je werkgever je wilt ontslaan kan hij je dat niet gewoon mondeling meedelen of via een per post verstuurde brief.
Een sms. Je denkt dat je lief je nog even slaapwel wenst. Nee … het is je baas die meldt dat je morgen niet meer moet komen werken. Kan je ontslagen worden met zo ‘n onnozel gsm-berichtje?
Ontslagen worden is geen lachertje. Probeer het niet als een persoonlijk falen te zien en blaas geen bruggen op met je ex-werkgever. Let ook hier op...
Sinds 1 mei 2023 is een fietsvergoeding verplicht. Het precieze bedrag van die fietsvergoeding varieert per sector en bedrijf.
Van elektricien tot Head Care bij Armonea: Stijn getuigt over zijn carrièreswitch
Nele bouwde al bijna 20 jaar een boeiende carrière op als projecttechnicus bouw bij de Technische Diensten van KU Leuven.
Misschien is ook jouw werkgever met je gezondheid en welzijn begaan, en wil hij je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.