7 tips om meer uit je netwerk te halen, online én in het echt
Voor wie nog twijfelt aan het nut van netwerksessies: netwerken kan jeheel wat opleveren. Hoe pak je het aan en hoe maak je het leuk?
Je mag als werknemer op zich misschien wel kritiek hebben op het beleid van je bedrijf, maar tegelijk ben je er in veel gevallen ook het uithangbord van. En je bent gebonden aan een loyaliteitsplicht tegenover je werkgever, oppert Catherine Mairy, legal expert bij Partena Professional. "Als werknemer mag je niet zomaar alles zeggen op sociale netwerken."
Om te kunnen oordelen of een werknemer al dan niet te ver is gegaan in zijn uitspraken op sociale netwerken, spelen verschillende elementen mee. Denk aan je functie binnen de onderneming (bijvoorbeeld als kaderlid), de aard van het bedrijf (bijvoorbeeld beursgenoteerd) en het al dan niet bestaan van regels. Of denk aan de ernst van je tekortkoming en de instelling van je sociaal profiel: privé of openbaar.
Ook het sociale netwerk waarop de medewerker zich uitspreekt speelt, volgens Catherine Mairy, een rol. Zo behoort een sociaal netwerk als Facebook eerder tot de privésfeer, terwijl LinkedIn een professioneel karakter heeft.
Wat als een werknemer zijn werkgever hevig bekritiseert of rechtstreeks beledigt? De werkgever kan de werknemer ontslaan. “Maar alleen als er sprake is van bepaalde concrete omstandigheden, bijvoorbeeld als de uitspraken zijn gedaan buiten een conflicterend klimaat tussen de partijen om. Of het feit dat de werkgever er rechtmatig kennis van heeft genomen”, legt Catherine Mairy uit.
“In de praktijk betekent dit dat de werkgever hiervan kennis heeft genomen zonder het recht op privacy van de werknemer te schenden bijvoorbeeld als het profiel van de werknemer openbaar is.”
Een belangrijke kwestie is ook het prijsgeven van bedrijfsgeheimen: je moet als werknemer vertrouwelijke info van je bedrijf voor jezelf houden.
En wat als een werknemer buitensporige kritiek of beledigingen zou uiten die op het eerste gezicht niets met de werkgever te maken hebben. "Het is ongeveer dezelfde redenering als bij de vorige”, meent Mairy. Al moeten - voor een eventueel ontslag - de uitspraken wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
“Men zou meer bepaald de link met de werkgever moeten kunnen leggen en bewijzen dat de berichten in kwestie schadelijk zijn voor diens imago en reputatie. Bovendien moet de werkgever, ook hier, rechtmatig kennis hebben genomen van de uitspraken en moeten deze buiten een conflictklimaat zijn gedaan.”
Extra: Zo leer je constructief kritiek geven én ontvangen
Loopt een werknemer in de praktijk echt het risico om ontslagen te worden om dringende redenen als gevolg van ongepaste berichten die hij op sociale netwerken post? “Zeer zeker. Als de ongepaste berichten de reputatie en het imago van de werkgever schaden en als de werkgever er rechtmatig kennis van heeft genomen, kan hij de werknemer die deze berichten heeft gepost om dringende redenen ontslaan”, stelt Mairy, die de werkgever wel altijd aanraadt om niet meteen een radicale beslissing te nemen.
Vaak is een ernstige waarschuwing aangewezen. “Daarom is het belangrijk om de hoogste prioriteit te geven aan de dialoog tussen de twee partijen. En ook om interne communicatiekanalen op te zetten om dit soort situaties te voorkomen."
E-gids: Het ene ontslag is het andere niet
(William Visterin)
19 januari 2021Voor wie nog twijfelt aan het nut van netwerksessies: netwerken kan jeheel wat opleveren. Hoe pak je het aan en hoe maak je het leuk?
Bedrijven die tijdens de coronacrisis mensen moeten ontslaan, doen dat steeds vaker via een digitaal platform. Maar mag dat wel?
*Pingping*… Het scherm van je smartphone op je bureau licht op en… snel even Facebook checken. Maar mag dat eigenlijk wel?
Er blijkt weinig of geen verband te zijn tussen het socialemediaprofiel van een jobkandidaat en zijn/haar potentiële prestaties op de werkvloer.
We loodsen je door de verschillende soorten ontslag...
Stilaan vervagen de grenzen tussen ons professioneel en persoonlijk leven. Maar mag je baas zich zomaar bemoeien met je privéleven?
Onze smartphone is onze metgezel. We staan ermee op. En gaan ermee slapen. Het toestel is erg nuttig … maar gijzelt ons ook.
Wij achterhaalden welke redenen er zijn om op staande voet ontslaan te kunnen worden.
Wat is de meest onderwezen vreemde taal in het algemeen en in het beroepsonderwijs in de EU?