Privacy
Vorige

1 van 69

Volgende
Volgend artikel:

Hoe zit het met je privacy tijdens het pendelen?

Ontrouwe CEO bedriegt de boel overal

Eens een valsspeler, altijd een valsspeler? Blijkbaar wel. Of dat concludeerden enkele onderzoekers toch nadat ze de gelekte gegevens van overspelsite Ashley Madison onder de loep namen.

Al in 2015 vielen de gegevens van zo’n 40 miljoen gebruikers van de overspelsite te grabbel. Enkele hackers wisten de database van Ashley Madison te kraken en zetten zo heel wat ontrouwe partners in hun blootje.

‘Out-of-office’

Niet alleen interessant voor de bedrogen partners en – uiteraard – de media, wetenschappers zagen net zo goed potentieel in de naakte gegevens… en bijhorende e-mailadressen. Want laat zo’n e-mailadres nu meer zeggen dan de naam van de persoon alleen.

Veel ‘bedriegers’ waren namelijk wel zo slim om niet het e-mailadres van hun thuisaccount te gebruiken. Hun partner moest er zo maar eens achter komen. Maar ze waren wel zo dom om het e-mailadres van hun werk te registreren.

Sociaal verantwoord ondernemen

“Wie dom genoeg is om zijn naam op zo’n site te plaatsen, maakt ook andere fouten,” stelden de onderzoekers en hun voorgevoel bleek niet verkeerd te zijn. Ze startten een onderzoek op om uit te zoeken of er een verband was tussen een registratie op de moreel dubieuze site en sociaal verantwoord ondernemen.

Al snel bleken honderden e-mailadressen aan medewerkers van de overheid toe te behoren, net zoals aan CEO’s en verschillende werknemers die sleutelposities bekleedden.

Onderzoekers aan Michigan State University en de University of Tulane kwamen al tot de conclusie dat bedrijven waar meer Ashley Madison-leden actief waren, vaker voor boekhoudproblemen (fraude, fiscale problemen, omkoping…) werden berispt. Daarnaast merkten ze een hogere kans op inbreuken tegen de mensenrechten op en vaak problemen met productkwaliteit.

Creatief

Een ander, eerder positief, verband zou er ook zijn. In deze bedrijven zou wel meer creativiteit getoond worden en ze zouden innovatiever zijn. Ze zouden vaker actief zijn in zogenaamde groeisectoren en in het bezit zijn van meer succesvolle patenten. Wat toch zou moeten spreken van een zeker maatschappelijk inzicht.

Correlatie

De University of Texas en de Emory University sloegen daarop de handen in elkaar en gingen wat dieper in op de informatie. Ze vonden een sterke samenhang tussen het bedriegen van je partner en wangedrag van hooggeplaatste personen in de bedrijfswereld.

Ze ziften door de ruim 37 miljoen e-mailadressen en reduceerden deze tot 11.000 accounts die tot 4 subgroepen behoorden:

  • Beurshandelaren
  • CEO’s
  • Witteboordencriminelen
  • Toplui bij de politie

Toen ze deze groepen vergeleken met hun controlegroep, bleek dat de Ashley Madison-leden meer dan dubbel zo vaak hun professionele gedragscode schenden. Zo legden CFO’s en CEO’s met een Ashley Madison-account dubbel zo vaak valse financiële verklaringen af, of waren dubbel zo vaak het middelpunt van een onderzoek ten opzichte van hun ‘collega’s’ in de controlegroep.

De studie toont dus vooral aan dat mensen die in één context vals spelen, dat in een andere context ook gemakkelijker zullen doen.

(sjv) - Bron: Express Business

5 september 2019
Anderen bekeken ook