Moet je baas Sabam betalen als jij op kantoor naar de radio luistert?
Ik heb op kantoor een radio geplaatst. Moet mijn werkgever hiervoor betalen aan Sabam?
“Audio is laagdrempelig, democratisch en budgetvriendelijk. Iedereen kan ermee aan de slag. In tegenstelling tot broadcasting vertrek je bij podcasting vanuit een gericht en afgelijnd audioverhaal voor een heel specifiek publiek”, zegt Pieter Blomme. Podcasten waarover je wilt, YouTube met alleen klank? “Podcasting heeft zijn eigen spelregels”, klinkt het.
“Je vertrekt vanuit een heel bepaalde niche, waarvoor je een boeiende luisterervaring creëert door de kracht van je eigen verhaal en kennis, eventueel aangevuld met achtergrondgeluiden en muziek. Naar zo’n podcastopname kun je altijd luisteren. Het podcastpubliek is (inter)actiever en aandachtiger dan luisteraars van een zender met zijn constante muziekflow gericht op lange luistertijden. Luisteraars gaan ook echt naar jouw podcast op zoek. Voorlopig zijn het vaak nog geeks en nerds, want de technologie is relatief nieuw. De inhoud gaat vaak over gaming, technologie en wetenschap. Het gemiddelde podcastpubliek is 30+, rijper en hoger opgeleid. Voorlopig gaat het maar om een paar procent van alle potentiële radioluisteraars.”
Traditionele radiomakers worden beïnvloed door podcasting. “Ze zijn er zich scherp van bewust”, zegt Pieter Blomme. “Broadcasters als de VRT of BBC maken zelf steeds meer podcasts. Digitalisering heeft een grote invloed op radio: Music For Life kun je niet voluit meer volgen als je ook niet de app hebt, de video’s bekijkt of zelf live inbreekt in de flow van Music For Life. Als radiomaker moet je universeel een goed verhaal kunnen vertellen en snappen hoe het internet werkt, of je mist de interessante opportuniteiten om je doelpubliek te betrekken.”
“Digital storytelling is niet alleen je uitzending online zwieren en klaar” vervolgt Blomme. “Het is een wereld openzetten. Alles vloeit in elkaar over. Een ex-studente digital storytelling werkt nu bij StuBru. Logisch, het gaat bij een radiostation nu vaak over filmpjes maken, social media … Radio is tegenwoordig veel méér dan de radiostem, het gaat gek genoeg vooral om de visuele content. Je hebt dus geen radiostem nodig wanneer je als digital storyteller voor de radio werkt. Bij MNM word je als content creator aangenomen voor mnm.be en alle zogenaamde 360°-redacties werken op die manier.”
“Ter illustratie: vier van mijn studenten waren geselecteerd voor de Korte Golf Radioprijs, uitgereikt voor online radiokortverhalen. Van de twaalf finalisten kwamen er vier uit mijn opleiding. Geen van hen heeft een typische radiostem. Wél een goed verhaal.”
“Ik ben ook bestuurder bij radiozender Urgent.fm, een lokaal radiostation waar jongeren leren radio maken. Het is ook een medialab van de UGent. Uit Urgent.fm ontstond in 2005 REC Radiocentrum, een netwerk van lokale radiostations. Talent kon er verder groeien. Zo hebben we mee Villa Bota opgezet, het medialab voor jongeren in Brugge, of Studio Wolf in Mechelen. REC Radiocentrum heet sinds 2016 gewoon REC. De focus ligt er 100 procent op digital storytelling. Het is het talentnetwerk voor digitale verhalenvertellers, onze community van afgestudeerden én van lesgevers aan de twee opleidingen digital storytelling die we in Gent aanbieden. Voor klassieke opleidingen radio maken kun je terecht aan de HoGent, conservatoria of de KASK School of Arts.”
Bijvoorbeeld voor radioles bij de Gentse Eva Moeraert, docente audiojournalistiek aan de Arteveldehogeschool, pas nog winnares van de HearSay Audio Prize 2017 … én van twee Korte Golf Radioprijzen. Radio maken is lang niet dood, het heeft negen levens.
(wdh) - Meer info: www.REC.be / www.relaas.be / www.kortegolf.eu
19 januari 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ik heb op kantoor een radio geplaatst. Moet mijn werkgever hiervoor betalen aan Sabam?
De 22-jarige afgestudeerde Jamie Fox heeft op het eerste gezicht de saaiste job ter wereld: professionele vogelverschrikker. Zelf vindt hij het niet zo erg.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...
“Ik studeerde zelf nog radio aan het Rits toen ik door Peter Van de Veire gebeld werd", aldus Studio Brussel-presentatrice Siska Schoeters ...
‘Het is onvermijdelijk dat je soms onderwerpen moet behandelen waar je niet in thuis bent.’ Radio 1- presentator Gilles De Coster bekent zijn beroepsgeheim.
Radiomaakster Chantal Plattyn leerde de kneepjes van het vak van Jan Hautekiet, die andere grote radiostem. Ze vertelt ons hoe alles begon ...
Een onbelast centje bijverdienen was nog nooit zo eenvoudig. We zetten alle voor- en nadelen van de flexi-job op een rijtje.
Er is een tekort aan chauffeurs die in magazijnen vorkheftrucks en reachtrucks besturen. Technologie en virtual reality kunnen helpen in hun opleiding.
Gamers hebben unieke talenten die kunnen helpen bij het scoren van een job. Vergeet ze dus zeker niet te vermelden op je cv!