Ook voor feit uit privéleven kan werkgever je een sanctie geven
Werk is werk en privé is privé… of toch niet? In bepaalde gevallen kan je werkgever jou wel degelijk sanctioneren of zelfs ontslaan bij ongepast gedrag.
In een ideale wereld kom je op het werk alleen maar in contact met toffe collega’s, die allemaal dezelfde humor hebben en op dezelfde golflengte zitten, en een empathische baas die best wel jouw beste vriend had kunnen zijn. Jammer genoeg is dat ideaalbeeld vaak niet zo realistisch.
Zo blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Antwerp Management School en hr-dienstverlener SD Worx dat 3 op de 10 werknemers te maken krijgt met geroddel. Op zich hoeft dat niet altijd een drama te zijn, maar als het uitmondt in systematisch kleinerend gedrag of regelrechte pesterijen is het wel degelijk een probleem.
Check: 5 tips om roddels op het werk te voorkomen
Ook leidinggevenden gaan soms in de fout: bijna de helft van de Vlaamse werknemers (46%) ervaart machtsmisbruik waarbij geroddel en achterklap (34%), kleinerend en vernederend gedrag (31%) en verbaal agressief gedrag of ongepaste grappen (23%) het vaakst voorkomen. Vooral arbeiders en uitvoerende bedienden worden hierbij geviseerd.
11 roddeltypes: Wie zit in jouw team?
Of het nu een agressieve houding, een kwetsende opmerking, een denigrerende behandeling, discriminatie of grensoverschrijdend of sexueel ongepast gedrag is: wanneer jouw persoonlijke grens werd overschreden, mag je gerust van ongewenst gedrag spreken.
Het goede nieuws in deze hele situatie is dat je er sowieso niet alleen voor staat: door het verplichte preventiebeleid is je werkgever wel degelijk verplicht om er alles aan te doen om de teamdynamiek te optimaliseren en psychosociale risico’s zoals ongepast gedrag te verkleinen.
Ongepast gedrag kan door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Feit is dat je het best niet zomaar laat passeren. Met andere woorden: laat van je horen! Een gesprek onder vier ogen - al dan niet met een kwinkslag - kan meestal wel verhelderend werken. Niet iedereen is tenslotte even empathisch of heeft de nodige sociale vaardigheden. Vaak is iemand zich ook niet echt bewust van de negatieve impact van bepaalde uitspraken of gedragingen.
Ontdek: Dit zijn de 5 rode vlaggen voor op het werk
Is er wel degelijk slechte wil in het spel of worden jouw grenzen na het gesprek nog altijd vlotjes en met de glimlach overschreden, dan kun je contact opnemen met je leidinggevende (in het geval dat hij of zij niet aan de basis ligt van de pesterijen natuurlijk), vertrouwenspersoon of de personeelsdienst. Zij kunnen een gezamenlijk gesprek inplannen met de betrokken partijen waarbij alles in alle rust uitgeklaard kan worden.
Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met de vakbond of rechtstreeks een klacht in te dienen bij het Toezicht op het Welzijn op het Werk: deze dienst kan de werkgever maatregelen opleggen om de situatie te verbeteren of zelfs de arbeidsauditeur inschakelen.
Lees ook: Pesten op het werk heeft 4 redenen
Brengt ook dit geen zoden aan de dijk, dan kun je (desnoods anoniem) contact opnemen met de externe preventiedienst voor een informeel gesprek. De contactgegevens vind je terug in het arbeidsreglement of via deze website. Wil je na het gesprek effectief een formele tussenkomst aanvragen - m.a.w. de preventieadviseur bemiddelt met je werkgever voor een oplossing - dan ben je als slachtoffer in bepaalde gevallen beschermd tegen ontslag door diezelfde werkgever.
Is er na alle voorgaande stappen nog altijd geen oplossing in zicht en lijkt de situatie stilaan uitzichtloos, dan kun je nog altijd rechtstreeks een burgerlijke of strafrechtelijke procedure opstarten bij de rechtbank. Vraag is natuurlijk wel of je na zo’n ingrijpende ingreep nog de moed en de zin hebt om terug te keren naar je huidige werkgever…
Hoe vind je de job die écht bij je past?
(fd)
8 november 2024Werk is werk en privé is privé… of toch niet? In bepaalde gevallen kan je werkgever jou wel degelijk sanctioneren of zelfs ontslaan bij ongepast gedrag.
Bij een promotie hoort vaak een jobfunctie met de macht om beslissingen te nemen. Wat is de meest slimme manier om die macht effectief uit te oefenen?
Niet enkel de mediasector komt in aanraking met ongewenst gedrag, ook in andere sectoren gebeurt het meer dan verwacht.
1 op de 12 werknemers (8,3%) kreeg in de laatste 6 maanden minstens af en toe te maken met ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer...
Steeds vaker krijgen werknemers het gevoel dat ze slachtoffer zijn van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Een op drie beweert hier ondertussen geconfronteerd mee te zijn. Het hoogste cijfer in tien jaar.
Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen.
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?
Pestkoppen op het werk kunnen soms een echte pest zijn en hoezeer je ze ook wil mijden, je vindt ze echt overal… Hoe herken je ze en wat doe je eraan?
Ruim 1 op de 4 werknemers geeft aan zich niet altijd veilig te voelen bij hun leidinggevende. Hoe ziet de ideale baas eruit?