Hoe word je assertiever, zonder arrogant te zijn?
“Gebruik de ik-vorm als je spreekt. Het maakt je uitspraken geloofwaardiger en jezelf sympathieker” (Carola Van Dijk, psychologe)
Volgens een onderzoek van Michigan State University zorgen leidinggevenden die grof zijn tegenover een personeelslid ervoor dat het hele team en hun werk daaronder lijdt. Hun groffe uitspraken of handelingen betrekken het hele team bij het conflict, wat de productiviteit belemmert.
Het onderzoek focuste vooral op verbale agressie en vernederende e-mails die ervoor zorgden dat de eigenwaarde van de beoogde werknemer een deuk kreeg, waardoor deze minder begon bij te dragen tot het team. Met deze studie willen de onderzoekers dan ook aantonen dat onbeschoft gedrag op de werkvloer ernstige gevolgen kan hebben en dat de negatieve invloed ervan veel verder reikt dan misschien werd gedacht.
Crystal Farh, die het onderzoek leidde, constateerde dat managers die hun werknemers kleineren of belachelijk maken, de houding van hun personeel en hun gedrag negatief beïnvloeden. Maar ook andere collega’s nemen deze manier van met elkaar omgaan over. Hierdoor ontstaan er conflicten en vijandigheden op de werkvloer.
“Dat is de meest verontrustende vaststelling,” zegt Farh, “want het gaat op deze manier niet meer om individuele slachtoffers. Er wordt een context gecreëerd waarin iedereen lijdt of ongelukkig is, of je nu persoonlijk aangevallen wordt of niet.”
Farh wijt het fenomeen aan de social learning theory. Mensen observeren dan andere mensen in dezelfde situatie en passen hun gedrag en houding aan hun reacties aan. In dit geval probeert men zich te spiegelen aan de baas. Uit onderzoek blijkt dat werknemers positief reageren op positief gedrag van hun werkgevers en zich hiernaar gaan gedragen. Het is dan ook logisch dat dat ook het geval is met negatief gedrag.
“Teams waar de relaties zo verziekt zijn, zijn vaak onderling vijandig naar andere collega’s. Ze behandelen hen oneerlijk, zijn brutaal of onbeleefd en houden een negatief gevoel over aan hun aanwezigheid.”
Farh pleit er dan ook voor om te investeren in het herstellen van de interpersoonlijke relaties binnen teams. Een eerste stap zou zijn om het vertrouwen en de harmonie binnen het team te bewerkstelligen. Daarbij komt ook kijken dat de getroffen personeelsleden moeten geholpen worden bij het herstellen van hun zelfvertrouwen, zodat hun eigenwaarde opnieuw een boost krijgt.
In het verleden focusten de meeste bedrijven op dat laatste, maar de restauratie van de teamdynamiek valt in deze context en in de nasleep van een onbeschofte supervisor niet te onderschatten.
(sjv) - Bron : Express.be , Michigan State University Today
9 september 2014“Gebruik de ik-vorm als je spreekt. Het maakt je uitspraken geloofwaardiger en jezelf sympathieker” (Carola Van Dijk, psychologe)
In de ene job krijg je het al harder te verduren dan in de andere. Welke werknemers krijgen regelmatig (onterechte) kritiek te slikken?
Na 30 jaar trouwe dienst werd boekhouder Fons (60) plots zonder werk in een uithoek van het bedrijf geplaatst.
Af en toe verliezen werknemers of klanten hun gezond verstand, waardoor agressie de kop opsteekt. Agressie op het werk komt dan ook steeds vaker voor.
Bazen die medewerkers vernederen, richten veel schade aan. De stress die ze veroorzaken, heeft een invloed op het huwelijk van hun werknemers.
Het is al langer bekend dat pesten kan leiden tot ernstige klachten. Zo indringend is het effect ervan. Wat is pesten en hoe uit het zich op het werk?
Wil jij je carrière een vliegende start geven? Dan kan je vanaf 1 september een premie ontvangen. Als je kiest voor een knelpuntberoep tenminste.
Bij technische jobs is alles met elektromechanica een hardnekkig knelpunt. Al verschilt het aantal vacatures in dat jobdomein van functie tot functie.
Een kwart van de werknemers werkt door terwijl ze hun lunch naar binnen werken. Maar eigenlijk heeft het overslaan van die pauze een averechts effect...