Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Omgaan met een luie collega: 10 tips

Samenwerken met een collega die uitgebreide lunchpauzes neemt, steeds rondhangt in de koffiekamer of de ganse dag alleen maar op het internet surft, kan voor de nodige ergernissen zorgen. Om een woede-uitbarsting, die er wellicht zit aan te komen, te vermijden, volg je best de volgende tips.

1. Verklik niet

Hoewel de verleiding soms groot is, is het toch verstandig om dat luie gedrag van je collega niet te gaan verklikken bij je baas of manager. Zo kom je immers slecht over bij je collega’s of zelfs bij je baas, want een ‘klikspaan’ wordt zelden tot nooit geapprecieerd.

Je kan het wél subtieler aanpakken, door aan je baas te vertellen dat je bepaalde zaken niet meer gedaan krijgt, omdat je steeds moet wachten op bepaalde collega’s, bijvoorbeeld. Je baas zou dan het werk kunnen herverdelen.

2. Praat erover

Beter is om het probleem rechtstreeks aan te kaarten bij die ene luie collega. Vertel hem of haar voorzichtig waaraan je je precies stoort. Het kan immers goed zijn dat jouw collega niet lui is, maar gewoon geen goed zicht heeft over de verschillende doelstellingen en deadlines.

Misschien heeft dat luie gedrag een andere, externe oorzaak? Jouw collega kan bijvoorbeeld tijdelijk afgeleid zijn door familiale problemen of gezondheidskwesties.

3. Laat je niet beïnvloeden

Laat je niet meeslepen door een luie collega. Zo’n twee uur durende lunchpauze klinkt erg aanlokkelijk, maar maak er toch geen gewoonte van.

Ook in de koffiekamer kan je eventjes een babbel slaan, maar laat het geen overdreven lange koffieklets worden. Vertel die luie collega dat je het echt te druk hebt en dat je dringend moet verderwerken.

4. Laat je niet afleiden

Een luie collega op de werkvloer werkt afleidend. Je kan je immers iedere dag afvragen wat hij of zij nu weer aan het doen is, of zijn of haar lunchpauzes nu weer zo lang duren en of Facebook echt het enige is waar hij of zij geconcentreerd mee bezig is.

Trap daar echter niet in. Het belangrijkste is dat jij jouw werk gedaan krijgt en dat je je niets aantrekt van wat andere collega’s op het werk doen.

5. Zorg ervoor dat zijn of haar werk niet jouw verantwoordelijkheid wordt

Als je in hetzelfde team zit en dezelfde verantwoordelijkheden hebt, dan bestaat de kans dat je langzaamaan het werk van die luie collega begint over te nemen. Doe dit zeker niet!

Wijs jouw collega op taken en deadlines, maar wees niet de babysitter, want zo verlies je zelf te veel van je kostbare tijd.

6. Gebruik de situatie om een leider te worden

Je kan van de situatie gebruik maken om op de voorgrond te treden en te bewijzen dat jij wél met moeilijke kwesties weet om te gaan. Neem de leiding in handen, waardoor anderen stilletjes aan zullen beseffen dat ze bij jou terecht kunnen om hun doelen en deadlines te behalen.

7. Besef dat het niet eerlijk is, maar ga verder

Het leven is niet eerlijk. Dat die luie collega van jou onopgemerkt zijn gangetje kan gaan, terwijl jij steeds alles op alles zet, is nu eenmaal niet eerlijk. Maar toch het is zo, dus het heeft geen zin om te blijven denken of te verkondigen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is. Dat verandert immers niets aan de situatie. Steek beter energie in je eigen werk.

8. Zorg ervoor dat jouw succes niet wordt belemmerd

Een luie collega kan je eigen vooruitgang verhinderen. Als je baas merkt dat bepaalde zaken niet worden gedaan, moet je heus niet de schuld op jou nemen. Dan is immers het geschikte moment om verschillende problemen bij je baas voorzichtig aan te kaarten.

9. Roddel of klaag niet tegen anderen

Roddelen over die luie collega tegen anderen kan opluchten, maar is eigenlijk behoorlijk onprofessioneel. Houd je ergernissen voor jezelf, zo wordt op het einde niemand onnodig gekwetst of kunnen geen misverstanden ontstaan.

10. Laat jouw attitude niet beïnvloeden

Tot slot, let erop dat je eigen houding niet wordt beïnvloed door een luie collega. Laat die ergernis niet aan je hart komen en blijf steeds zoals je bent. Voortdurend boos of geïrriteerd rondlopen, helpt je zeker niet vooruit. Onthoud, een vijandige collega is al net zo erg als een luie collega …

(nm) – Bron: Forbes.com 

21 januari 2020
Anderen bekeken ook