Omer-Jean Vander Ghinste, ceo Brouwerij Bockor, brengt leven in de brouwerij
Omer-Jean Vander Ghinste: "Het is familietraditie om de oudste zoon van ons geslacht dezelfde voornaam te geven. Louter uit praktische en commerciële overwegingen."
Het Bellegemse Bockor ontpopt zich stilaan als de Usain Bold van de Belgische brouwerijsector. De brouwerij kan zo langzamerhand de gouden medailles stapelen. Zeker met het jongste product OMER., pas twee jaar op de markt, oogst Bockor internationale erkenning bij gerenommeerde bierorganisaties.
Omer-Jean Vander Ghinste: "Het is familietraditie om de oudste zoon van ons geslacht dezelfde voornaam te geven. Louter uit praktische en commerciële overwegingen."
De Zuid-West-Vlaamse brouwer aast echter niet op snel commercieel succes. "We zijn een dynamisch familiaal bedrijf dat een balans zoekt tussen modern management en zin voor ambachtelijke tradities," aldus zaakvoerder Omer-Jean Vander Ghinste.
De Unie van de Belgische Brouwers is één van de oudste beroepsverenigingen ter wereld. Ze boogt op een eeuwenoude geschiedenis die met haar wortels in de brouwersgilde teruggaat tot de 14e eeuw.
100 miljoen investeringen
De jongste honderd jaar was er heel wat beroering in de brouwerijketels. De cijfers voor ons land zijn sprekend: in 1900 nog 3.223 officiële brouwers, op vandaag 124. Wereldwijd voltrekt zich een dubbele beweging. Heineken, AB Inbev en SABMiller verwerven door megafusies een monsterdebiet. Op regionaal niveau noteren we een revival van kleine en middelgrote brouwerijen. Deze familiale ondernemingen en eenmanszaken ontwikkelen een gevarieerd assortiment van gespecialiseerde producten, niet zelden met een streekgebonden karakter.
De Belgische brouwerijsector gooit keiharde cijfers op tafel. De directe tewerkstelling bedraagt 5.500 voltijdse jobs, indirecte tewerkstelling (horeca, logistiek en toelevering) loopt op tot 67.000 banen. Samen investeren de Belgische brouwers jaarlijks 100 miljoen en de fiscaliteit (taksen en belastingen) bedraagt drie keer zo veel. De jaaromzet van de sector klokte vorig jaar af op net geen twee miljard. Duizelingwekkende getallen die je naar een verfrissende slok doen verlangen.
De dorstigen laven kan voor Omer-Jean Vander Ghinste, vierde generatie bedrijfsleider van brouwerij Bockor, nauwelijks een probleem zijn. Het assortiment van Bockor bestaat uit elf producten: pils, gueuzes, fruitbieren en het paradepaardje OMER. Voor hij de roerstok hanteerde, studeerde Vander Ghinste af als jurist, haalde hij een MBA aan Northwestern University (VS) en deed marketing en sales ervaring op bij Coca Cola.
Familie
"Wij zijn een stabiel familiaal bedrijf dat met 47 gedreven mensen tal van activiteiten uitvoert: brouwen, bottelen, distributie, verkoop, marketing, onderhoud van panden, administratie ..." aldus Omer-Jean Vander Ghinste. "Ons team bevat een gezonde leeftijdenmix. We kennen heel weinig verloop. Mijn overgrootvader startte de brouwerij op, maar ook binnen onze ploeg zijn er nogal wat familiebanden en generaties. Zo hebben we een medewerker al 45 jaar in dienst, wiens vader en grootvader ook bij ons werkten. Marc Moerman is letterlijk het geheugen van de brouwerij. Hij ging recent met pensioen maar blijft deeltijds actief als verkoper."
De laatste donderdag van elke maand komen de Bockor-teamleden na hun dagtaak samen. Op informele wijze. Dat kan ook moeilijk anders, want ze treffen elkaar in het oergezellig retrocafé vlak naast de kuipzaal. Brouwer Vander Ghinste haast zich hier aan toe te voegen dat er binnen de werkuren weinig bier wordt gedronken. Jaarlijks vult Bockor een bus met de medewerkers en hun partner voor een verrassingsreis. De jongste trip bracht het gezelschap naar de Amsterdamse horecazaak De Waard waar het Max-gamma en OMER. op de kaart staan.
Omer-Jean Vander Ghinste zelf staat wel vaker aan de toog. De productie gaat immers voor driekwart naar de horeca, de rest wordt gedistribueerd naar drankencentrales en warenhuizen. Bockor staat vooral sterk in het zuiden van West- en Oost-Vlaanderen met afname in ongeveer 250 cafés. "Die bezoek ik vrij regelmatig", aldus Omer-Jean Vander Ghinste. "Het vak van brouwer is bij uitstek een bijzonder sociaal beroep."
De geboortes van Omer en OMER.
De historiek en het familiaal karakter van Brouwerij Bockor bepaalden grotendeels de merkenstrategie. Als Omer Vander Ghinste in 1892 de brouwerij van zijn vader Remi cadeau krijgt, noemt hij het bedrijf naar zichzelf, wat in die tijd heel gebruikelijk was. Daarop verschijnen bij de afnemers-caféhouders brandramen met als opschrift de bedrijfsnaam Bieren Omer Vander Ghinste. Enkele jaren later wordt de toekomstige opvolger van Omer geboren. Wat nu met die publiciteitsramen?
Omer-Jean Vander Ghinste: "Op dat ogenblik is de familietraditie ontstaan om de oudste zoon van ons geslacht dezelfde voornaam te geven. Louter uit praktische en commerciële overwegingen. Een vleugje pragmatisme en zuinigheid is ons niet vreemd. Het betekende wel de redding voor de brandramen. Sommige doorstonden in de façade van onze cafés de tand des tijds en hebben nu antiekwaarde."
In 1934 veranderde de bedrijfsnaam in Brouwerij Bockor. Vier jaar later werd ook de productnaam ‘Ghinst Pils’ omgedoopt tot ‘Bockor Pils’. Bockor is een descriptieve merknaam, een samenstelling van het Franse ‘or’ en het Duitse ‘Bock’, een biersoort van lage gisting. In vrijwel alle bierlanden, van Chili tot Noorwegen, komen biertypes voor met daarin het grondwoord Bock.
Twee jaar geleden lanceerde Bockor zijn paradepaardje OMER (traditional blond van hoge gisting, hergist op de fles, red.). De productnaam is voor de familie Vander Ghinste meer dan een symbool. Omer-Jean Vander Ghinste: "We hebben er enkele jaren over gedaan om dit karakterbier te ontwikkelen, in nauwe samenwerking met professor Freddy Delvaux van de K.U.Leuven. We hadden geen haast, want OMER. vormt een culminatie van ruim honderd jaar traditie. De vorige drie generaties lieten een mooi en bloeiend bedrijf achter. OMER. is ons eerbetoon aan hen. Een marketingverhaal zit er niet achter."
Voor OMER. ontwierp Bockor zelf een uniek glas waarin links voorkomen naar het wapenschild van de stad Kortrijk. Het productlogo is op zijn beurt een verwijzing naar de antieke brandglasramen van Bieren Omer Vander Ghinste.
Televisie als pr-locomotief
Katarakt en de Limburgse fruitsector, Flikken en het imago van de lokale politie, Van vlees en bloed en de slagerijsector, Mijn restaurant en de horeca. Tv-programma’s die indirecte sectorpromotie genereren zijn een recent fenomeen, de makers ervan tappen uit een haast bodemloos vaatje. In de zomerreeks Tournée Générale gaat Jean Blaute met de Canvaskijker de hort op door het Belgisch bierlandschap. De brouwer van Bockor hoor je alvast niet klagen.
Omer-Jean Vander Ghinste: "Voor de Belgische biercultuur is Tournée Générale een waar geschenk. Het programma slaagt er niet alleen in een breed publiek in te wijden in het rijk smaakpalet van ons nationaal bierpatrimonium. Er wordt veel aandacht besteed aan het complex productieproces en bier wordt gekaderd binnen onze cultuur: architectuur, folklore, gastronomie, religie. Jean Blaute werpt zich met de Brit Ray Cookes aan zijn zijde op als de onvolprezen ambassadeur van Belgische bieren."
De opnameploeg van Tournée Generale streek eveneens neer in het glooiend Bellegemse landschap met als baken de brouwerijtoren met koelschip. De aflevering waar Bockor in wordt gepresenteerd is geprogrammeerd voor het voorjaar van 2011.
Referentiemerken
Brouwerij Bockor is niet alleen architecturaal ingebed in het Kortrijkse landschap. Het bedrijf is manifest aanwezig op evenementen en festiviteiten zoals Humorologie Marke en het Menens Internationaal Festival van het Straattheater. Bockor kiest er ook voor een aantal producten in zijn gamma te bewaren die, als gevolg van gewijzigd consumptiegedrag, geen commerciële successen meer zijn. Omer-Jean Vander Ghinste: "Bellegems Bruin behoort tot het bierpatrimonium van ons land. Het is een bier van lage gisting versneden met lambic van 18 maanden oud en gerijpt op eikenhouten vaten. Het zou zonde zijn de traditie van dit typisch West-Vlaams bruinbier verloren te laten gaan. Dergelijke engagementen beschouwen we als onze plicht. We zijn geen productiemachine die enkel een hoger debiet nastreeft. "
Vander Ghinste kijkt als ondernemer zelf op naar de merkopbouw van de Belgische chocolatiers Neuhaus en Godiva. Om in geestrijke sferen te blijven, refereert de brouwer ook graag naar het succes van de grote Franse champagnehuizen. Omer-Jean Vander Ghinste: "Zowel onze chocolatiers als de grote champagnemerken verbinden hun artisanale kracht en authentieke kwaliteit aan een eigen identiteit en een imago van exclusiviteit. Dat is ook onze betrachting, met elk van onze producten. Een snelle doorgroei streven wij niet na, respect voor het brouwersambacht des te meer."
(bs) - Foto: (kb)
20 augustus 2010