Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Mede mogelijk gemaakt door: STIB-MIVB, FOD Financiën, talent.brussels, Brusafe, visit.brussels vzw, Sibelga, VDAB en KBC

Nooit meer strop op weg naar je Brusselse job

Steven Vervoort van VGC
“Het hoofdstedelijk openbaar vervoer is dé troef om als leerkracht in Brussel je school te bereiken.” (Steven Vervoort van de Vlaamse Gemeenschapscomissie – VGC, in het midden)
Brussel wordt beter bereikbaar. Dat ligt niet alleen aan het dichte netwerk en de hoge frequentie van het openbaar vervoer, of aan de snel verbeterende fietsinfrastructuur. Ook het hybride werken is er sinds corona om te blijven. Je leest het goed: de groei van thuis- en afstandswerken verlaagt de drempel naar een job in de hoofdstad.

Brussel, één verkeersstrop? Think again: wie er werkt weet wel beter. Je verplaatsen is juist minder een drempel geworden, zeggen de acht Brusselse werkgevers tijdens het derde Jobat panelgesprek over werken in Brussel.

Openbaar vervoer en combimobiliteit

Steven Vervoort (Vlaamse Gemeenschapscomissie – VGC): “Het hoofdstedelijk openbaar vervoer is dé troef om als leerkracht je school te bereiken. Ook fietsgebruik stijgt enorm. Maar Brusselse scholen in de buurt van de Ring zijn net zo bereikbaar met de auto.”

Johan Claes (MIVB): “MoveBrussels wordt het nieuwe platform waarmee je vlot verschillende transportmodi combineert. Naast bus, tram en metro vind je via de app – momenteel in de testfase – ook fietsen of e-steps. Contactloos betalen op het openbaar vervoer is nu al erg handig. Voor jongeren is de wagen niet langer een statussymbool én ook geen oplossing meer.”

Johan Claes

Isabelle Meulemans (talent.brussels) pikt in: “Om het autogebruik te ontmoedigen, stimuleren we het gebruik van het openbaar vervoer en bieden we een stadsfietsabonnement aan.” Vaak wordt daarbij het uitgebreide Brusselse spoorwegnetwerk over het hoofd gezien. Onterecht, zegt Arnaud Vajda (FOD Financiën): “Onze werknemers komen meestal met de trein, de FOD Financiën zit pal naast het Noordstation. Ikzelf woon in Ukkel. Met de auto zou ik er anderhalf uur over doen, met de trein een kwartier. Brussel is met de trein vlotter bereikbaar dan héél veel andere gemeenten.”

Sporen is schoner en dat is mooi meegenomen, vindt Frank Leroy (KBC Brussels): “We hebben een flexplan met extralegale voordelen die we nu oriënteren naar een kleinere ecologische voetafdruk. Groene en alternatieve mobiliteit is in Brussel gewoon het snelst. Dat past perfect in het wereldbeeld van veel jonge mensen.” 

Fietsostrades tot in Brussel-centrum

Dat Brussel een fietsstad wordt, valt wel eens moeilijk te verkopen aan wie de stad minder goed kent. Sigurd Vangermeersch (visit.brussels): “Toch wint het beeld van een zachtere stedelijke mobiliteit hier terrein. Brussel gaat de goede richting uit en is stilaan zelfs een voorbeeld. Fietstoerisme in Brussel begint echt te boomen. Het fietsknooppuntennetwerk wordt doorgetrokken naar Brussel, goed voor toeristen én werknemers. Maar een mobiliteitsbeleid voor een stad van 1,2 miljoen inwoners vergt geduld. Net een tanker die je in de juiste richting moet krijgen.”

Dat beaamt Iris Fostiez (Sibelga): “We beginnen de beleidsresultaten te zien én de mentaliteit verandert. Onze CEO zette zelf de stap naar de alternatieve mobiliteit. Je kan een bedrijfswagen kiezen, maar ook een MIVB-abonnement of met de fiets komen. We voorzien douchemogelijkheden en hebben afgesloten fietsstallingen. Je combineert je mobiliteit hoe je wil.”

Lees ook: Fietsen naar het werk voldoende gestimuleerd, of niet?

Arnaud Vajda: “In een straal van 30 kilometer rond je werkplek is de e-bike een valabel alternatief, zeker vanuit Vlaanderen met zijn netwerk van fietsostrades. Met douches in de gebouwen hebben we de infrastructuur om dat aantrekkelijk te maken. Er wordt zelfs gewerkt aan een vergoeding voor wie te voet komt.”

Hybride werken: het nieuwe normaal

Arnaud Vajda vervolgt: “FOD Financiën zette al voor COVID sterk in op telewerk: één dag op vijf. Dankzij de nieuwe flexibiliteit via telewerk en extreem glijdende uren die nu de norm zijn, viel er een drempel weg om in Brussel te komen werken. Twee à drie dagen thuis mogen werken, verandert veel. Er zijn mogelijkheden om taken zoveel mogelijk thuis af te werken. Zo kunnen we echt flexibele werkroosters plannen.”

Fran Leroy

Frank Leroy: “In onze bankkantoren is natuurlijk altijd bestaffing nodig. Toch maakt telewerk structureel deel uit van onze mix. Daarbij staat het belang van de klant altijd voorop. Die kiest of hij face-to-face of digitaal bediend wordt.”

Een gelijkaardige analyse maakt Isabelle Meulemans: “Hybride werken wordt steeds meer de norm. We promoten het bij alle profielen die ervoor in aanmerking komen. De meeste kandidaten, zeker starters, willen ook niet fulltime thuiswerken. Het evenwicht zullen we altijd bewaren. Trouwens: werken in de hoofdstad betekent ook dat je vlot met collega’s naar bijzondere vergaderplekken kan trekken of een expo of een concertje meepikken na de kantooruren.”

Daarom werkt hybride werken: 5 redenen

In Brussel komen wonen kan ook ...

En waarom zou je niet dichterbij je job gaan wonen? Groen en leefkwaliteit zijn er de hoofdstad volop. Iris Fostiez: “Met telewerk los je niet alles op. We hebben dagelijks 350 bestelwagens onderweg in Brussel voor technische interventies. Voor ons én voor politie en brandweer is minder autoverkeer essentieel. Kies je voor alternatieve mobiliteit, dan draag je daar ook toe bij.”

Alain Goergen

Alain Goergen (Brusafe) slaat de nagel op de kop: “Woon je in Brussel, dan beperk je sowieso je mobiliteitsprobleem. Zeker in een security- of operationele job waarin telewerk niet kan, is in Brussel komen wonen het overwegen waard.”

Go for happy! Bekijk het huidige vacatureaanbod in Brussel… 

(William Visterin)

Dit is het derde Jobat-artikel in de reeks over werken in Brussel. Volgende week: Brussel is groen en bruisend.

19 oktober 2021
Anderen bekeken ook