Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Noem jezelf nooit meer 'duizendpoot' of 'manusje-van-alles'

Als creatieve generalist, multipotential of slashie heb jij een breed interesseveld. Boeiend, spannend, afwisselend is dat! En soms ook verwarrend, vermoeiend, en chaotisch. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen die je omringen. Al snel worden dan de woorden ‘duizendpoot’, ‘manusje-van-alles’ of ‘allrounder’ bovengehaald. Maar eerlijk is eerlijk, veel informatie geeft het niet, en vooral: je doet jezelf ermee tekort.

Maar wat dan wél? Hoe maak jij duidelijk aan de buitenwereld waarvoor ze je mogen wakker bellen, zonder jezelf in een hokje te wurmen? Simpel: ga op zoek naar de verbindende lijnen in de veelheid of… vind de rode draad in jouw verhaal! Het helpt je om...

  • ... meer rust in je hoofd te voelen (neen, je bent geen ongeleid projectiel);
  • ... makkelijker opdrachten en jobs binnen te halen;
  • ... gerichter aan jobcraften te kunnen doen binnen je huidige werkcontext;
  • ... met een gerust hart naar een netwerkevent te gaan, want jij kan jezelf pitchen zonder je te beperken tot slechts één van je activiteiten.

Wat is een rode draad en welke verschillende soorten kan je inzetten?

Een rode draad is een gemeenschappelijke factor, een lijn die je kan terugvinden in alles wat je doet. Het ‘bos’ in jouw ‘bomen’ zeg maar. Rode draden komen in verschillende soorten en maten. De ene is niet perse belangrijker dan de andere, maar ze dienen vaak gewoon een ander doel. Voor zover dat mogelijk is (want soms heb je wel een overlap), kan je ze opdelen in 4 verschillende categorieën.

1. De waar-doe-ik-het-voor rode draad

Deze dient voor jezelf als keuzekompas, maar je kan het ook in je communicatie verwerken om klanten emotioneel te laten connecteren met jouw verhaal. Als je vertelt vanuit jouw 'waarom', heb je meestal de aandacht te pakken van de tegenpartij en wordt die ook nieuwsgierig naar jouw 'hoe' en 'wat'.

Zo doet ‘positivoloog’ Maaike Verstraete het: "Ik wil een alternatief bieden voor de focus op problemen. Ik wil bijdragen aan een nieuw antwoord op mensenvragen - een antwoord dat vertrekt vanuit kracht. Omdat ik geloof dat we daarmee veel verder komen dan vanuit tekort en zwakte."

2. De wat-doe-ik-eigenlijk rode draad

Maar wat doe je dan precies? Als creatieve generalist kan dat natuurlijk heel veel zijn, en is het sowieso niet slim om in droge opsommingen te vervallen. Een manier om dit te bundelen is te kijken naar wat het effect is van wat je doet. Handig voor als je jezelf moet pitchen, maar ook om aan jouw opdrachtgever en/of klanten duidelijk te maken wat je voor hen oplost.

Bij ‘content queen’ Anouck Meier gaat dat als volgt: “Ik leer ondernemers, dienstverleners, vrije beroepers, coaches & consultants hoe je met steengoede content bovendrijft in een zee van online middelmatigheid, clickbait & fake news. Geen gortdroge bedrijfs-blabla, maar waardevolle informatie waarmee je je doelgroep aantrekt en overtuigt.”

3. De wie-ben-ik eigenlijk rode draad

Als je een uitgesproken persoonlijkheid, stijl of rol hebt, kan je dit gebruiken als kapstok. Want een label hoeft niet altijd slecht of beperkend te zijn. De kunst is om er één te vinden die jouw gesprekspartner waardevolle info geeft maar ook nieuwsgierig maakt, én jou nog voldoende speelruimte en vrijheid biedt.

Je kan zelfs combinaties maken, of een meervoudige identiteit gebruiken, zoals bijvoorbeeld Arnout Van den Bossche doet met zijn ‘jobomschrijving’ als ‘Chief Executive Comedian’, waarbij hij een mooie link legt tussen zijn verleden als consultant in het bedrijfsleven en zijn huidige rol als comedian. (Die link is trouwens ook een rode draad in zijn show ‘Burn-out voor beginners’ en zijn cartoons in Metro.)

4. De wie-bedien-ik eigenlijk rode draad

Een rode draad zit hem natuurlijk ook vaak in de doelgroep of de klanten voor wie jij het liefste werkt. Wie bedien jij eigenlijk? Voor wat type mensen los jij iets op? Als het antwoord hierop specifiek genoeg is, kan dit heel handig zijn om jouw verhaal te positioneren.

Zo richt Lien De Pau, serieel onderneemster en oprichtster van de Business School ‘Travak’, zich op vrouwelijke solo-ondernemers die zichzelf zien als ‘freedompreneur’, of ‘goestendoenders’ zoals zij ze soms noemt.

(sd)

Wil je meer te weten komen over deze verschillende soorten rode draden en hoe je ze in de praktijk kan toepassen? Schrijf je dan snel in voor het gratis webinar dat Silvia Derom, creatieve generalisten-coach, geeft op 31 maart 2020.

Silvia Derom, multigepassioneerde coach en trainer, maakte van veelzijdigheid haar specialiteit. Ze richt zich op creatieve generalisten, een doelgroep die gekenmerkt wordt door een brede interesse en een grote behoefte aan variatie. Meer info: Creatievegeneralist.be

19 maart 2020
Anderen bekeken ook