Werken lukt beter op trein dan in vliegtuig
De productiviteit van zakenreizigers ligt hoger bij een treinrit dan bij een vliegreis. Treinreizigers gebruiken meer dan de helft van de reis als werktijd.
Na een jarenlange rekruteringsstop begon de NMBS-Groep in 2006 opnieuw met rekruteren. De reden? Een vergrijzend personeelsbestand en een toenemend aantal ‘klanten’ (treinreizigers), maar ook talrijke nieuwe projecten.
Christian Smets, expert corporate recruitment: “Automatisering en nieuwe technieken dringen volop door in de geledingen van de NMBS. Daarom zoeken we veel meer dan vroeger naar ‘hoger opgeleid technisch onderlegd’ personeel. Intussen hebben we al meer dan 1.000 industriële en burgerlijke ingenieurs in dienst, op een totaal van 36.000 werknemers. En hun aantal moet nog stijgen. Vorig jaar was het de bedoeling om er tachtig aan te werven. Dit jaar willen we zo’n 125 mensen met een dergelijk diploma in dienst nemen.”
Helaas blijkt het invullen van die vacatures voor ingenieurs geen evidentie te zijn. Meer nog: de rekruteerders moeten bijzonder inventief te werk gaan om zelfs maar een gedeelte van de vacante posten ingevuld te krijgen.
Christian Smets: “Jaarlijks studeren er in België ongeveer 2.000 ingenieurs af. Dat is veel te weinig om aan de nationale vraag naar dit profiel te voldoen. Bovendien voorzien alle bedrijven in heel wat voordelen om hun werknemers-ingenieurs te kunnen behouden. Het is dus al geen evidentie om mensen met dit diploma aan te trekken en de NMBS-Groep heeft nog enkele extra handicaps. Zo kunnen we moeilijk mensen uit het buitenland aanwerven omdat het bij ons noodzakelijk is dat alle medewerkers Nederlands en/of Frans spreken. De landen waar deze talen worden gesproken, kampen allemaal zelf met een nijpend tekort aan ingenieurs.
Een andere barrière is dat weinigen weten welke carrièremogelijkheden de spoorwegen bieden. Meer nog: velen staan er niet bij stil dat de spoorwegen van vandaag een hoge graad van automatisering en speciale technieken vereisen. Met andere woorden: er wordt nog al te vaak gedacht dat we enkel treinbestuurders en conducteurs aanwerven, waardoor we zelden een spontane sollicitatie van ingenieurs binnenkrijgen.”
Een bijkomende hindernis was dat de NMBS-Groep qua rekruteringsbeleid in 2006 volledig van nul moest beginnen. Er was op dat moment geen afdeling die zich met deze taken bezighield. Met de bijstand van enkele professionals ontpopte de NMBS zich al snel tot één van de pioniers inzake innovatieve wervingscampagnes.
Woordvoerster Leen Uyterhoeven: “We waren één van de eersten die sociale media in onze aanwerving hebben aangewend. We mikken nogal op LinkedIn, waar we geregeld onze vacatures posten. Maar we hebben ook al Facebook-campagnes gedaan waarbij we bijvoorbeeld fotostudio’s inrichten in de stations en wie dat wilde in onze campagnebeelden kon ‘figureren’. Een andere campagne bestond erin dat mensen zelf genomen foto’s in de trein of het station konden opsturen, waarna de meest originele foto of diegene met de meeste ‘likes’ met een prijs werd beloond.
Binnenkort wordt het trouwens mogelijk om rechtstreeks via Facebook te solliciteren. We pionierden ook met beloningsprogramma’s voor werknemers die nieuwe collega’s voor knelpuntberoepen aanbrengen.”
Ingenieurs zijn één van die knelpuntberoepen waarvoor de NMBS-Group een tandje moet bijsteken om de vacatures ingevuld te krijgen. Om deze doelgroep te bereiken, is de organisatie al twee jaar hoofdsponsor van BEST, een studentenorganisatie die op zes ingenieurscampussen een wedstrijd organiseert.
Christian Smets: “We zorgen ervoor dat bepaalde van onze ingenieurs er als ‘ambassadeur’ optreden en meehelpen bij het uitdenken van de oefeningen. Dit zorgt niet meteen voor veel directe aanwervingen, maar op die manier kunnen we de studenten wel laten zien dat we een hoogtechnologisch bedrijf zijn. We zijn ervan overtuigd dat dit op termijn zal renderen.”
Het profiel dat de spoorweggroep zoekt, is heel divers. Christian Smets: “We hebben vooral nood aan mensen met een specialisatie elektromechanica, elektriciteit of elektronica. Over het algemeen gaat onze voorkeur uit naar industrieel ingenieurs omdat deze gemakkelijker voor projecten op het terrein inzetbaar zijn. En daar is er flink wat beweging momenteel. Zo werkt de NMBS sinds enkele jaren aan een efficiëntere werking. In dit kader worden bijvoorbeeld de 368 lokale seinhuizen vervangen door tien overkoepelende en volledig geautomatiseerde landelijke seinhuizen. Er is ook het ‘Be-Lean’ project dat een efficiëntieverbetering van 30 procent bij het onderhoud wil realiseren. Een ander voorbeeld van een interessant domein is het vernieuwen van de treinstellen. Want die hebben een levensduur van veertig jaar, maar worden na twintig jaar volledig gestript en volgens de nieuwste veiligheidsnormen en consumentenvereisten heringericht. Ook daarvoor hebben we verschillende ingenieurs nodig. En dan zijn er natuurlijk nog de projecten die door de Europese Commissie worden opgelegd, zoals TBL1+ waarvan de uitrol nu bezig is. Het gaat om een bakensysteem dat zowel op de locomotief wordt bevestigd als in het spoor ligt. Als een trein dat baken overschrijdt aan een snelheid van meer dan 40 kilometer per uur zal er automatisch een noodstop gebeuren. Tegen 2016 moet dit project effectief zijn geïmplementeerd, waarna onmiddellijk een tweede fase van start gaat, namelijk de ETCS of European Train Control System. Daarvan is het de bedoeling dat er een remcurve wordt berekend zodat de trein altijd weet welke maximale snelheid hij mag halen om aan het baken te kunnen stoppen. Dit zijn heel erg interessante projecten voor industrieel ingenieurs, en dit zowel op het vlak van ontwikkeling als uitrol.”
Maar dat betekent niet dat de NMBS geen burgerlijke ingenieurs nodig heeft. Want er zijn ook verschillende vacatures als studie-ingenieur. Christian Smets: “In deze jobs zijn leidinggevende eigenschappen minder belangrijk. Daar staat echter een grote desk-creativiteit tegenover. Zo is de man die op onze recente rekruteringsaffiche poseert, nu bezig met het zoeken naar een oplossing voor de condensatievorming op de bovenleidingen bij vriesweer. Een ander voorbeeld is iemand die een computerprogramma heeft geschreven waarmee hij eenvoudig kan detecteren wat de oorzaak is van een defect aan de dieselmotor van een locomotief. Dergelijke initiatieven komen trouwens vaak van de ingenieurs zelf: de NMBS-Groep stimuleert creativiteit en heeft oor naar elk voorstel om tot verbeteringen of een grotere efficiëntie te komen.”
Om als ingenieur bij de NMBS aan de slag te gaan, is dan ook de nodige dosis zelfstandigheid vereist: iets wat kandidaten wel blijkt aan te spreken. Leen Uyterhoeven: “Een grote troef die wij bieden, is de snelheid waarmee iemand verantwoordelijkheid en beslissingsmacht kan krijgen. In ons atelier in Schaarbeek geeft een 25-jarige vrouw leiding aan 120 werknemers. Na een tweetal jaar kan een ingenieur ook leidend ambtenaar worden, wat betekent dat hij bevoegd wordt om een project op te starten, uit te rollen en af te sluiten. Er zijn maar weinig bedrijven waar jongeren dergelijke kansen krijgen.”
De NMBS-Groep kan nog enkele voordelen uitspelen zoals de werkzekerheid (het aantal reizigers neemt elk jaar toe en er staan heel wat investeringsprojecten op stapel) en de carrièremogelijkheden qua jobvariatie Zelfs een internationale loopbaan kan, want via het filiaal ‘Transurb TechniRail’ wordt knowhow naar het buitenland geëxporteerd.
Het loon dan. Een pas afgestudeerde industrieel ingenieur verdient bij NMBS-Groep 3.250 euro bruto per maand, plus flink wat extralegale voordelen. Een burgerlijk ingenieur krijgt 3.638 euro. Christian Smets: “Ook belangrijk is dat veel van de projecten ‘zichtbaar’ zijn en bijdragen tot het comfort en de veiligheid van de reizigers. Onze ingenieurs kunnen hun vrienden, familie en kennissen tonen waarmee ze bezig zijn.”
(wv) - In samenwerking met Engineeringnet Magazine.
22 maart 2013De productiviteit van zakenreizigers ligt hoger bij een treinrit dan bij een vliegreis. Treinreizigers gebruiken meer dan de helft van de reis als werktijd.
Peter Van Heirseele, alias Herr Seele, vertelt over wat hij bewondert in zijn leermeester, de enige echte ... Kamagurka.
Treinreizigers kunnen proberen het beste te halen uit hun verloren tijd, door tijdens hun treinrit alvast wat te werken. Maar hoe doe je dat?
Werken als consultant bij Asap: “We maken met veel liefde tijd voor je vrij”
Pas afgestudeerd? Dan wil je wellicht héél graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job binnen de meest courante business support functies.
Met een beetje organisatie krijg je veel meer werk gedaan. 5 tips van Kluwer-‘timetrainer’ Catherine Schoesetters om je tijd slim te beheren.
Karolien leidt het AI-team bij VDAB: “We krijgen vaak de boodschap dat geen enkele arbeidsbemiddelaar zo ver staat in AI als wij.”
Het is niet altijd makkelijk om een fout eerlijk toe te geven. Toch is het belangrijk om wel degelijk open kaart te spelen...
Stel: er ligt een nieuwe uitdaging op je te wachten. Je dient je ontslag in, maar dan opeens krijg je van je werkgever een tegenbod. Wat doe je in dat geval?