Hoe word je online marketeer?
Mellissa Buys van het HR-communicatiebureau Fantastic behaalde pas het postgraduaat digitale marketing aan de HoGent. Ze vertelt wat het precies inhoudt.
Bedrijfs- en communicatiemanagement, marketing, sales … het zijn loten aan de tak van dezelfde boom. Marketing en sales worden in opleidingen vaak in één adem genoemd. Wat is er specifiek aan het postgraduaat digitale marketing van de Arteveldehogeschool, die wordt opgezet in samenwerking met het Gentse digital agency Wijs? “Dit postgraduaat komt er omdat we studenten een nog bredere en diepere kennis van digitale marketing willen aanbieden dan we nu al doen in de bacheloropleiding communicatiemanagement”, zegt Kristof Van den Branden.
“Toevallig vroeg Wijs ons ongeveer op hetzelfde moment om samen iets op te starten in die richting. Goed opgeleide digitale marketeers mét kennis van pakweg usability engineering en informatiearchitectuur zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Het bestaande opleidingsaanbod is bovendien sterk gericht op wie al werkt in de sector. Ons nieuwe postgraduaat is tegelijk heel praktijkgericht – inclusief een stage in een agency – én het is gericht op postgraduaatstudenten met een master of bachelor op zak. Als docenten trekken we zeker nog namen uit het werkveld aan. Na nieuwjaar starten we ook kortlopende opleidingen en modules voor wie professioneel bezig is met digitale marketing, met ook voor hen stagemogelijkheden.”
Jonge marketing- & salesprofessionals groeien vaak door tot productmanager, accountmanager, publicrelationsmanager, marketingmanager, salesmanager, commercial director of business unit director. Nieuwe interfaces – het Gentse bedrijf Showpad maakte er furore mee – helpen marketing- en salesteams vlotter samenwerken op basis van één digitale oplossing. Daar is een gemeenschappelijke taal en een gedeeld digitaal DNA tussen sales- en marketingprofessionals voor nodig. Legt het nieuwe postgraduaat de nodige links? “Marketing en sales zijn op elk vlak nauw verbonden”, beaamt Kristof Van den Branden.
“Een goede digitale marketingstrategie brengt bedrijven en organisaties in contact met geïnteresseerde potentiële klanten. Marketing creëert 'leads' voor de salesafdeling. Zij volgen op en proberen tot een verkoop te komen. Cold calling of mailing worden nog altijd veel gebruikt, maar vaak zie je dat organisaties met bijvoorbeeld inboundmarketing leads genereren die dan door sales worden opgevolgd. Wij gaan het in het postgraduaat niet hebben over het salesproces, maar de link is duidelijk. Klantencontacten via sales vormen dé input voor de marketingjongens en -meisjes, die op basis daarvan de boodschap en de gebruikte kanalen kunnen bijstellen.”
(wv) – Meer info: www.arteveldehogeschool.be/opleidingen
31 mei 2017Mellissa Buys van het HR-communicatiebureau Fantastic behaalde pas het postgraduaat digitale marketing aan de HoGent. Ze vertelt wat het precies inhoudt.
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
We vroegen aan Marketing & Sales Manager Maarten Mellemans (28) uit Antwerpen hoeveel hij netto per maand verdient …
We vroegen aan Gaetan (27) uit Waasmunster hoeveel hij verdient ...
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
Een ontplofte mailbox, ongeduldige collega’s, ... Niemand houdt ervan om na een vakantie terug naar kantoor te gaan. Hoe vermijd je die postvakantiedip?
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
De drie M’s op de werkvloer: menstruatie, moederschap en menopauze. Het blijven gespreksonderwerpen die de taboesfeer niet ontgroeien. Hoe komt dat?
Van alle 'rage applyers' geeft bijna de helft (47%) aan dat een toxische werkcultuur hun voornaamste beweegreden is. Hoe ga je daarmee om?