Nieuwe job? Stel eerst 4 financiële vragen
Het is goed om een jobaanbod niet direct te aanvaarden, en eerst een paar vragen te stellen zodat je geen kat in een zak koopt. Waarom? Hierom ...
Dan komt het uiteindelijk tot de dag dat je je huidige job moet loslaten en afscheid moet nemen van je huidige collega’s en je vertrouwde werkplek. Je maakt een heel nieuwe start, een stap in het onbekende, met nieuwe collega’s en op een nieuwe werkplek.
Zeker tijdens deze periode is het bewaken van een gezonde work-life balance belangrijk, want veranderingen brengen hoe dan ook stress met zich mee en vragen energie. Hoe ga je daar het best mee om? Hier volgen 7 stappen …
Bij het vertrekken van je huidige baan zorg je er best voor dat je zoveel mogelijk zaken kunt afronden en dat je zorgt voor een vlotte transitie van de lopende zaken. Het afronden voor je vertrekt geeft een goed gevoel en zo vermijd je het gevoel dat je collega’s die taken er moeten bijnemen.
Is er geen duidelijke opvolger voor je projecten, documenteer dan zorgvuldig de status van de lopende zaken samen met je voornaamste contactpersonen.
Vraag een exitgesprek bij de personeelsdienst en je directe manager. Een exitgesprek noodzaakt je om je vorige baan te evalueren en om na te denken over wat je leuk en minder leuk vond. Geef concrete relevante voorbeelden en hou het feitelijk zonder emotionele lading.
Probeer een pauze in te lassen tussen je laatste dag op je vorige baan en de start van de nieuwe functie. Je hoofd leegmaken en je batterijen opladen is heel belangrijk om een goede start te maken.
Een korte vakantie is super, maar ook als dat niet kan, kun je thuis zoveel mogelijk dingen plannen waar je hopen energie uit haalt.
Laat je contactgegevens na aan de collega’s waarmee je in contact wil blijven en laat hen delen in je nieuwe avontuur door hen af en toe een kort berichtje te sturen hoe het met je gaat.
Onderhoud je contacten op een regelmatige basis. Ze kunnen zorgen voor een valnet gedurende de eerste spannende periode op het nieuwe werk, je kan bijvoorbeeld eens met hen aftoetsen hoe je iets concreet wil aanpakken.
De eerste dag op je nieuwe werk, spannend! Vraag op voorhand goed waar en om hoe laat je er moet zijn en wie je contactpersoon is. In de beste gevallen wordt er een rondleiding gegeven en word je voorgesteld aan je directe collega’s. Gebeurt dit niet dan kan je dat best zelf vragen of voorstellen. Vraag ook wie binnen de afdeling je contactpersoon is als je vragen hebt zodat je een centraal aanspreekpunt hebt.
Gebruik de eerste dagen om je omgeving te observeren: hoe is de dynamiek binnen de afdeling, hoe verloopt de communicatie, hoe voelt de cultuur aan?
Stel veel vragen en probeer zoveel mogelijk de concrete verwachtingen van je nieuwe manager heel duidelijk te krijgen. Deel ook jouw verwachtingen van je functie heel concreet mee. Doe dit op regelmatige basis, niet enkel op evaluatie momenten.
Geef ook informatie over jezelf aan je directe collega’s, zo kun je bijvoorbeeld perfect meedelen dat je je wat op de achtergrond houdt in nieuwe situaties, of dat je mogelijk wat gemakkelijker rood wordt als je nerveus bent. Dat helpt je collega’s een duidelijk beeld van je te krijgen in de juiste context. Vraag na een tijdje ook feedback hoe zij je ervaren. Je kan de feedback gebruiken om verduidelijking te geven als je dat nodig acht.
Heel belangrijk, plan niet al te veel zaken na het werk die veel energie vragen in die eerste paar maanden in je nieuwe functie. Je zal merken dat de verandering op zich al energie van je vraagt. Daarom is het heel belangrijk om die eerste periode ’s avonds en in het weekend je batterijen op te laden.
Omring je met positieve mensen en positieve activiteiten, breng ook de nodige rustmomenten in als je voelt dat dat nodig is. Een goede work-life balance en luisteren naar je lichaam is in deze periode een belangrijke sleutel om de nieuwe deur die je nieuwe baan is vlot door te komen.
Veel succes!
(mr) - Meer info: www.worklifebalanceopleidingencoaching.be
20 augustus 2015Het is goed om een jobaanbod niet direct te aanvaarden, en eerst een paar vragen te stellen zodat je geen kat in een zak koopt. Waarom? Hierom ...
Je slaagt er maar niet in een job te pakken te krijgen. Heel frustrerend. Maar misschien maken de volgende kleine dingen wel een wereld van verschil ...
Een nieuwe job brengt vaak heel wat kopzorgen en stress met zich mee. Gelukkig kan je putten uit maar liefst 14 handige tips met do’s en don’ts.
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
Helaas lopen die eerste werkdagen niet altijd van een leien dakje. Enkele tips om tijdens de eerste maand van je nieuwe job toch een goede indruk te maken.
Ascento-directeur Geert Volders pleit voor een bredere blik op interne mobiliteit en het beter managen van talent van eigen vloer.
Media, marketing & communicatie is een erg aantrekkelijke sector om in te willen werken. Maar hoe financieel interessant is deze sector?
Op zoek naar een geniaal idee? Dan is een productieve brainstorm wat je nodig hebt. Maar... hoe begin je hier aan?
De HR-wereld kijkt met nieuwsgierige ogen richting nieuwe speler ChatGPT... We fileren alle voor- en nadelen van de chatbot als schrijfbuddy.