Rechten & plichten
Vorige

1 van 317

Volgende
Volgend artikel:

Mag mijn baas mijn professionele mail lezen?

Nieuwe app voor freelancers: ‘Een freelancer boek je niet als Uber’

freelance

“Er zijn momenteel meer freelancers dan dat er vraag naar is.” (Lieven Van Nieuwenhuyze van House of HR)

‘Gig’ betekent ook wel ‘opdracht’ en geef toe: het klinkt net iets hipper. Precies de bedoeling van Gighouse, een nieuw digitaal matchingplatform waarmee je via een app als freelancer jobs kan liken of disliken. Al is het niet voor elke freelancer én is een BTW-nummer een must. “Er zijn momenteel meer freelancers dan dat er vraag naar is.”

Gighouse is een app en er zit een heel platform achter dat het contact tussen werkgevers en freelancers faciliteert. “Het verschil met bestaande platformen is dat we menselijke interactie vooropzetten. Een freelancer boek je niet zoals Uber of Airbnb. Dit gaat over mensen: opdrachtgever en freelancer. Er is een cultural fit nodig”, zegt Rika Coppens, CEO van House of HR, het bedrijf achter Gighouse. “Een goeie menselijke klik.”

Like your gig

De app is pas gelanceerd, en opdrachtgevers kunnen opdrachten posten via een ondersteunende webapplicatie. De freelancer bepaalt zelf zijn of haar tarief, de opdrachtgever kiest tussen een abonnementsformule van 15% of 20%.

“Als freelancer hoef je niet zelf te factureren, dat doen wij voor jou. Jij geeft je timesheet mobiel in. Je kiest ook gewoon zelf welke jobs je aanneemt: je kan net als op pakweg Tinder liken wat je bevalt. Op basis daarvan kiest een opdrachtgever een freelancer: op dat moment is er een match”, legt Rika Coppens uit.

Echte opdrachten

Een virtueel platform dus, maar wel met echte consultants achter de schermen. “We screenen elke freelancer op cv en referenties”, vertelt medeoprichtster Caroline Rollé. “Dat maakt een groot verschil: we willen kwaliteit aanbieden aan werkgevers. Als freelancer ben je aanwezig en beschikbaar, maar heb je vooral expertise in huis. Dat kwaliteitscriterium geldt ook voor werkgevers. Opdrachten moeten echt zijn. Het is niet de bedoeling dat je als freelancer reageert op een opdracht die al ingevuld werd of wordt.”

Powered by people is een héle belangrijke voor ons. We willen dat onze freelancers deel gaan uitmaken van de bedrijfscultuur bij klanten. Behandel ze niet als een leverancier, maar als medewerker, met respect voor de vrijheid en flexibiliteit die ze zoeken als freelancer. Dan blijven ze binnen het bedrijf niet in een hoekje zitten en nemen ze ownership op.”

Live screening

Hoe worden freelancers gescreend? “Elk profiel dat we binnenkrijgen via de app bellen of skypen we voor een screening van een half uurtje”, zegt Caroline Rollé. “Daarbij graven we dieper in je competenties. Je licht je projecten toe en geeft referenties door. Wij contacteren die opdrachtgevers dan met een korte toelichting. Op de app willen we zelfs nog meer tests integreren over je waarden en je soft skills. Onze freelancerscommunity is een solide poule van medewerkers die we nog meer diensten gaan aanbieden, zoals verzekering, boekhouding, co-workingspaces, juridisch startersadvies en zelfs speciale aankoopvoorwaarden voor bedrijfsvoertuigen.”

Group CMO Lieven Van Nieuwenhuyze voegt daaraan toe: “Freelancers die lang naar een job moeten zoeken, zijn niet altijd de sterkste. Als er dan geen screening is, krijg je problemen. Een kwaliteitslabel is essentieel. We hebben freelancers nodig die Gighouse Qualified zijn. We willen op termijn ook aangeven wat nodig is en waar er voor de freelancer mogelijke verbeterpunten liggen. Met dat kwaliteitslabel lig je meteen zelf in de bovenste schuif.”

Btw-nummer

“Een BTW-nummer is wel een must. “Payrolling als alternatieve verloningsvorm is niet onze aanpak”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze. “We focussen op mensen die in bijberoep of hoofdberoep willen freelancen, dus ook wanneer je naast je bijberoep ergens tewerkgesteld bent. Als freelancer een BTW-nummer hebben, is wel een belangrijke voorwaarde. Anders ben je wat ons betreft gedetacheerd. Op die manier zijn we tegen payrolling, omdat het een tussenstatuut creëert waar we het nut niet van inzien. Je kan niet tegelijk freelancer zijn en op de payroll staan van één bedrijf: dan wordt het terbeschikkingstelling. Wij willen het 100 procent juridisch correct houden voor beide partijen.”

Digital Valley

Gent is het Silicon Valley voor digital marketeers en dus een interessante locatie voor Gighouse, maar het bedrijf mikt op alle freelancers binnen HR, sales en digital & marketing. Ook engineering, finance, legal en IT volgen binnenkort. “Er zijn momenteel meer freelancers dan dat er vraag naar is”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze. “Bedrijven lopen een beetje achter, maar dat zien we snel veranderen. Werkgevers vinden moeilijk medewerkers, dus is het logisch dat er een snelle verschuiving aankomt.”

Tegelijk heeft maar 1 op de 3 bedrijven een beleid rond freelancers, blijkt uit de studie die Gighouse bij 688 bedrijven uitvoerde. “Daar is dus heel veel potentieel. Waar opdrachtgevers stuk voor stuk naar op zoek zijn, is expertise en flexibiliteit. Gebruiken bedrijven een platform om een freelancer te vinden, dan vinden ze dat doorgaans te duur of niet transparant genoeg. De meeste opdrachtgevers zoeken inderdaad in hun eigen netwerk, maar vinden het heel moeilijk om goede freelancers te vinden. Maar wanneer ze die inzetten, zijn negen op de tien bedrijven daar wel heel tevreden over”, besluit Caroline Rollé.

“De juiste expertise hebben, is belangrijk”

“Een systeem als Gighouse is handig omdat ik zelf mijn klanten niet moet zoeken”, beaamt freelance HR-consulente Ellen Vogelaere. “Ik krijg korte en langlopende opdrachten die solo niet altijd zo evident te vinden zijn. En het zijn boeiende projecten, met voldoende afwisseling. Ik vind het belangrijk om een juiste fit te hebben met het bedrijf waarvoor je werkt. Zo creëer je als externe partner meer draagvlak. Anderzijds moet je snel kunnen inpikken op dringende opdrachten, zonder veel tijd om je in te werken. Haast meteen toegevoegde waarde kunnen bieden, is meestal de boodschap.”

“Om in aanmerking te komen, kijken ze eerst naar je referenties en je competenties. Ik heb 12 jaar relevante ervaring, dus dat zit wel goed, maar daar vragen ze wel sterk op door. De juiste expertise hebben, is belangrijk als je bij een opdrachtgever verschijnt. Voor mij werkt freelancen op deze manier wel, ook al omdat ik snel betaald word.”

(wdh)

27 juni 2019
Anderen bekeken ook