Aan je bureau eten kan dodelijk zijn
Wie ’s middags niet even opstaat om de benen te strekken, maakt dubbel zoveel kans op een diepe veneuze trombose(DVT) dan een collega die wél gaat lunchen.
Sinds de komst van de 'open kantoren' werken steeds meer medewerkers samen in één ruimte. Sommige bedrijven gaan hierbij nog een stapje verder en zetten om de paar maanden andere collega's naast elkaar, in een poging meer te halen uit hun werknemers.
Voorstanders spreken over een verhoogde productiviteit en samenwerking en beweren zelfs dat zulke experimenten kosten kunnen reduceren en de nettowinst een boost kunnen geven. Bedrijven moeten bijgevolg goed nadenken over waar ze welke medewerkers precies zullen zetten, aldus experts in kantoorinrichting en werkplekpsychologie.
'Werknemers groeperen per afdeling kan de focus en efficiëntie opdrijven', zegt Christian Catalini, assistent-professor aan de MIT Sloan School of Management (Massachusetts). 'Groepen door elkaar mengen leidt echter vaker tot innovatie.'
Catalini bestudeerde een aantal wetenschappers van een academische campus in Parijs die wegens een asbestprobleem noodgedwongen bij elkaar moesten zitten. Wat bleek? Wanneer onderzoekers van verschillende departementen samen werden gezet, leidde dit tot een aantal slechte ideeën, maar vooral tot veel meer doorbraken.
Nog een voorbeeld is dat van MODCo Media, een reclamebureau gevestigd in New York. Dit bedrijf testte het afgelopen jaar drie verschillende opstellingen uit. Gedurende een half jaar plaatste MODCo zijn accountants en media-inkopers samen, zodat ze van elkaar indirect zouden kunnen leren.
Het experiment eindigde in een besparing van 'een paar honderdduizend dollar per jaar', aldus ceo Erik Dochtermann. Ook ontstonden nieuwe innovatieve producten en verliep de opleiding van nieuwe medewerkers makkelijker. De test draaide echter wel slecht uit voor de accountants. Aangezien de media-inkopers na een tijdje de financiële kant van het bedrijf volledig hadden doorgrond, bleek een volledige boekhoudafdeling niet meer nodig. Gevolg? De media-inkopers doen nu ook de boekhouding en de chief financial officer controleert hun werk.
Continu veranderen van plaats kent echter ook een aantal nadelen. Sigal Barsade, een management professor aan de University of Pennsylvania's Wharton School, meent dat werknemers die steeds van bureau veranderen het gevoel kunnen krijgen dat ze weinig controle hebben over hun omgeving.
Daarnaast kan het in een groot bedrijf gebeuren dat een 'stoelendans' ervoor zorgt dat niemand zich nog kan herinneren waar bepaalde collega's precies zitten. Een doordachte aanpak is bijgevolg uiterst noodzakelijk.
Tot slot tonen verschillende studies aan dat de temperamenten van werknemers besmettelijk zijn. Meer concreet: werknemers nemen vaak de emoties van hun collega's over. En dat mag bij een 'stoelendans' niet over het hoofd worden gezien. De vier emotionele toestanden die je kan spotten op het werk?
"Mensen nemen emoties van elkaar over zoals een virus", aldus Sigal Barsade. Volgens haar werken mensen met dezelfde emotionele temperamenten het best samen. Doch, een manager die een gestreste werknemer wil opfleuren, laat deze medewerker het best omringen met vrolijke en energieke mensen.
(nm) – Bron: Online.wsj.com
29 augustus 2017Wie ’s middags niet even opstaat om de benen te strekken, maakt dubbel zoveel kans op een diepe veneuze trombose(DVT) dan een collega die wél gaat lunchen.
Studies hebben reeds de vele negatieve effecten van langdurig neerzitten aangetoond, terwijl rechtstaand werken heel wat voordelen met zich meebrengt.
Ik zou graag met een collega van functie wisselen. Kunnen we dat voorstellen?
Naast de stress waar sommige kantoorwerkers mee te kampen krijgen, blijken er nog talrijke andere kwalen hand in hand te gaan met de typische bureaujob.
Winkelverkoop en klantendienst zijn goed voor meer dan de helft van de vacatures in verkoop. Een overzicht...
Tibo en Eve werken bij de FOD Financiën in een tweetalig team: “Het is hier leuk werken”
Minstens 20% van de wereldbevolking is neurodivergent. Veel van hen krijgen hierbij een medisch label zoals autisme, ADHD of dyslexie.
Als de economie sputtert, komen sommige jobs onder druk te staan. Maar er zijn ook jobs die minder gevoelig zijn voor crisissen. Ze doen het dan net goed...
Het fenomeen dat kleine mensen hun gestalte zouden compenseren met dominant gedrag, heeft ook een naam: het Napoleon-complex. Klopt dit verschijnsel?