CV
Vorige

1 van 165

Volgende
Volgend artikel:

Een mooi cv zonder leugens

NIEUW: Online-leugendetector voor cv's

David Goldenberg (34), CEO CVTrust, Jonge Ondernemer van het Jaar 2010
Bedrijven die twijfelen aan de betrouwbaarheid van sollicitanten, kunnen voortaan terecht bij de valideringstechnologie van CVTrust. Met dank aan Brusselaar David Goldenberg.
David Goldenberg
David Goldenberg (34), CEO CVTrust, Jonge Ondernemer van het Jaar 2010

Goldenberg beweert een goedkope oplossing te hebben gevonden voor een probleem waar alle hr-managers mee worstelen: 'Hoe kan ik weten of de cv's die ik van sollicitanten binnenkrijg, ook waarheidsgetrouw zijn?'

Sneller en goedkoper

Dat lijkt een eenvoudige vraag, maar tot nog toe kost het handenvol geld en tijd om er een antwoord op te zoeken, zegt Goldenberg. 'Er bestaan geen centrale databanken waar bedrijven kunnen nagaan of sollicitanten effectief het diploma hebben behaald dat ze beweren te hebben behaald. Idem voor referenties van vroegere werkervaringen. In de Londense City hebben de grote banken tot 300 pond veil om een cv te laten screenen door beroepsonderzoekers. Op grote schaal is dat natuurlijk onbetaalbaar. Met onze webtechnologie kan die screening veel sneller, en goedkoper.'

Philippe Vranckx, de hr-manager van Altran, bevestigt het verhaal. 'Dit jaar hebben we bij Altran zowat 150 aanwervingen gedaan, volgend jaar allicht 200. Als je weet dat amper 5 tot 10 procent van de sollicitanten ook in dienst komt, besef je meteen dat het voor ons onmogelijk is om al die cv's te onderzoeken. Het is nochtans geen luxe om het te doen. Wijzelf hebben het dit jaar nog gemerkt toen pas in het allerlaatste interview iemand door de mand viel die ons wekenlang had voorgelogen dat hij de Chinese taal machtig was.'

Fouten en leugens

Volgens internationaal onderzoek zijn 20 tot 50procent van alle cv's licht of zwaar vervalst. Dat gaat van kleine feitelijke fouten, zoals data van vroegere werkervaringen die niet kloppen, tot ronduit zware leugens zoals het opsommen van vroegere functies of diploma's die niet blijken te bestaan.

Vranckx gelooft in de online-technologie van CVTrust om die fouten te achterhalen. Altran is de eerste grote klant van David Goldenberg.

Hoe werkt het?

'Sollicitanten kunnen op onze website terecht op een individueel platform dat hen toelaat om hun cv's te laten valideren. Via een beveiligd mailsysteem kunnen ze hun werkervaring en genoten opleiding laten bevestigen. Door gebruik te maken van het CVTrust-kanaal krijgt hun cv dus een betrouwbaarheidscertificaat. De bedrijven die klant zijn van CVTrust weten op hun beurt dankzij dat certificaat dat ze deze sollicitant au sérieux moeten nemen. Ze kunnen zien wie er de verschillende onderdelen van het cv heeft gevalideerd en die personen op hun beurt contacteren voor meer informatie. Zonder zelf opzoekingswerk te moeten doen.'

Goldenberg ziet alleen maar voordelen in zijn formule. 'Alles verloopt elektronisch, zonder papieren documenten die gepost moeten worden. De validering kan heel snel gebeuren, door enkele muisklikken. De kandidaat moet een eenmalige inspanning doen, maar kan zijn cv daarna ontelbare keren hergebruiken. En de werkgever die een cv met onze validering binnenkrijgt, weet dat het om een betrouwbare sollicitant gaat.'

Validering

Maar kijken de hr-diensten van de bedrijven en -vooral- de secretariaten van de universiteiten of hogescholen niet op tegen de stroom aan cv-mails die ze zullen moeten verwerken? 'Voor de meeste bedrijven valt dat allicht best mee. Voor de onderwijsinstellingen ligt dat anders. Daar kan het om honderden of zelfs duizenden aanvragen per jaar gaan. Daarom werken we aan een systeem van onlinevalidering die automatisch toegekend kan worden bij de uitreiking van een diploma. Dit zou tegen de tweede jaarhelft van 2011 operationeel moeten zijn.'

David Goldenberg is optimistisch over zijn slaagkansen. 'Sollicitanten die een valideringslabel aan hun cv kunnen kleven, zullen ongetwijfeld een streepje voor hebben op andere kandidaten. Nu kunnen ze dat voordeel op eigen initiatief bereiken, gratis bovendien. Maar er zal een moment komen waarop de hr-managers geen cv's meer zullen aanvaarden die niet vooraf gescreend zijn.'

Nu het concept is uitgewerkt, moet Goldenberg het ook nog verkocht krijgen. 2011 wordt -in zijn woorden- het 'jaar van de evangelisatie', waarin de jonge ondernemer op promotietournee gaat met zijn geesteskind. Hij toont zich optimistisch. 'Contacten met grote wervingskantoren als Michael Page of Hudson leren dat er een markt is.'

(jir) – Bron: Standaard.biz  

15 december 2010
Anderen bekeken ook